در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

حجت الاسلام مروی: فقط صحن های حرم امام رضا باز هستند

تولیت آستان قدس گفت: براساس تکالیف شرعی مکان‌های مطهر مسقف محدود شده و مردم محروم هستند فقط صحن‌ها باز هستند.

به گزارش خبرنگار  سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رویکرد‌ها و فعالیت‌های آستان قدس رضوی امشب ۱۱ تیرماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی مورد بررسی قرار گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه هیچ منافاتی در شفاعت خواهی به اذن خدا برای امامان و ائمه برای رفع مشکلات وجود ندارد و همه باید به بزرگان دین توسل کنیم، گفت: باید به قرآن و اهل بیت و طهارت تمسک بجوییم لذا نمی‌توانیم بر اساس یافته‌ها و روش‌های خودمان عمل کنیم، در مورد دین و آموزه‌های دین مقام اهل بیت سخن‌ها گفته اند لذا باید احساسات پشتوانه عقل و معرفت باشد.

او با اشاره به اینکه احساسات باید پشتوانه عقلانی و معرفتی داشته باشد، افزود: هر مقدار معرفت، عقل و خرد انسان بیشتر باشد انسان اوج بیشتری می‌گیرد به طوری که جهان طبیعت سنت‌های الهی خود را دارد، انبیا و اولیای خدا به سنت‌های الهی پایبند بودند و ما هم باید پایبند باشیم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه محدود کردن زیارت در ایام کرونا کار آسانی نبود، ادامه داد: قبل از توجه به افکار عمومی باید پیش خدا پاسخگو باشیم، خدا برای حفظ جان انسان‌ها توصیه‌ها داشته است به طوری که توصیه شده که در هر فرصتی که می‌توانیم پیدا کنیم از نزدیک به زیارت برویم، اما زیارت امری مستحب است این در حالی است که حفظ جان انسان‌ها امری واجب دانسته شده، بنابراین آموزه‌های اولیای الهی این اجازه را ندادند که امر واجب را فدای امری مستحب کنیم.

حجت الاسلام مروی خاطرنشان کرد: بر اساس تکالیف شرعی مکان‌های مطهر مسقف محدود شده است و مردم محروم هستند فقط صحن‌ها باز هستند لذا براساس مطالعات صورت گرفته ۷۰ درصد مردم رعایت مسائل بهداشتی را در صحن‌ها کردند به طوری که روزانه فرش‌ها را ضدعفونی می‌کنیم و مفاتیح و قرآن را در اختیار مردم قرار نمی‌دهیم.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به اینکه در صحن آزادی و صحن انقلاب نماز جماعت نداریم گفت: در صحن‌های پیرامونی نماز جماعت با فاصله برگزار می‌شود به طوری که دانشگاه علوم پزشکی مشهد به رفتار زائران نظارت دارد و ابراز رضایت کردند، اما اگر همین مقدار هم اعلام شود که اجماع نباید صورت گیرد ما تسلیم هستیم و عمل می‌کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه ما از فرصت استفاده کردیم به طوری که تعمیرات جدیدی را که نیاز بود انجام دادیم ادامه داد: در این فرصت ضعف‌های فراوانی را مورد رسیدگی قرار دادیم حدود ۳۸۰ هزار ساعت نفر در حرم مطهر در طی ۸۰ روز تعمیرات جدی، لازم و ضروری را انجام دادیم.

او با اشاره به اینکه زائران شهر و زائرسرا ساخته شده است به طوری که ۵۲۵ سوئیت ساخته شده است گفت: تعداد سوئیت‌ها را به ۸۰۰ واحد افزایش داده‌ایم، زائرسرا با مشهد فاصله دارد لذا درصدد هستیم تا در اطراف حرم هتل‌هایی را اجاره یا خریداری کنیم تا زائرانی که برای مدت یک شب می‌خواهد اقامت داشته باشند را بتوانیم پذیرایی کنیم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه ۲۰۳ هزار نفر برای خادم‌یاری ثبت نام کردند تصریح کرد: ۱۰۰ هزار نفر از آن‌ها گزینش شده و مشغول هستند ۱۰۳ هزار نفر دیگر در نوبت قرار دارند هرکسی هر توانی که دارد باید به مردم خدمت کند، دایره فعالیت و خدمت رسانی ما در ایام کرونا فقط محدود به شهر مشهد نبود بلکه در سراسر کشور خدمت‌رسانی می‌کنیم.

حجت الاسلام مروی با اشاره به اینکه همه بخش‌های اقتصادی آستان قدس رضوی تحت شفافیت قرار دارند اظهار داشت: هیچ بخشی از آستان قدس از حوزه نظام حسابرسی نباید خارج باشد، همه بخش‌های آستان قدس باید حسابرسی مرتب شوند لذا حسابرسی درون تشکیلاتی داریم و هم از حسابرسان در سطح ملی استفاده می‌کنیم تا مرتبط حسابرسی را انجام دهند لذا ما همه بخش‌های اقتصادی اعم از کارخانه ها، شرکتها، موقوفات و املاک را در یکجا تجمیع کرده ایم.

او با اشاره به اینکه باید هزینه‌های آستان قدس را تامین کنیم افزود: شرکت‌ها یک دهم هزینه‌های آستان قدس را تامین می‌کنند، روزانه دو میلیارد تومان صحن و حرم خرج دارد، ما زمین خام را نمی‌فروشیم حدود ۹۵۰ میلیارد تومان به کارکنان مان حقوق می‌دهیم.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به پرداخت مالیات از طرف آستان قدس گفت: بر اساس نظر حضرت امام خمینی موقوفات امام رضا (ع) شامل مالیات نمی‌شود، اما کارخانجات و شرکت‌های تحت مالکیت آستان، مالیات پرداخت می‌کنند.

مروی افزود: از مردم تقاضا داریم اگر طرح و پیشنهادی درباره بهره وری زمین‌های خالی آستان قدس دارند به ما ارائه دهند، ما در بخش اقتصادی به دنبال سودآوری محض نیستیم و با بخش خصوصی رقابت نمی‌کنیم و در حوزه‌هایی که بخش خصوصی ورود نمی‌کند ما وارد می‌شویم مثلا در بخش کشاورزی به تولید بذر پرداختیم و سود را در بی نیازی از خارج می‌دانیم.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: با نوسازی اطراف حرم مخالف نیستیم بلکه آن را دنبال می‌کنیم و محله‌ها و خانه‌های قدیمی اطراف حرم باید نوسازی شوند، اما نوسازی باید به گونه‌ای باشد که آثار فرهنگ دینی، معنوی و زیارتی را در آن مشاهده کنیم، در خیابان شهید نواب صفوی هتل‌ها و ساختمان‌هایی ساخته شده است که به هیچ وجه با معماری اسلامی و فرهنگ معنوی سازگاری ندارد، چون ما خودمان دارای هنر و سبک معماری هستیم و حرم مطهر و مسجد گوهرشاد سرشار از هنر و معنویت است.

تولیت آستان قدس رضوی تصریح کرد: ما در ایامی که محدودیت زیارت داشتیم حدود یکصد هزار دقیقه برنامه تولید و در رادیو، تلویزیون و فضای مجازی پخش و ارتباط مان را با مردم حفظ کردیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۱۹:۴۷ ۱۲ تير ۱۳۹۹
من تاحالازیارت امام رضا نرفتم یاعلی بن موسی الرضا.من گنهکاروبپذیر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۲ ۱۲ تير ۱۳۹۹
سلام آقای رئوف.از راه دور اسلام علیک یا علی ابن موسی الرضا(ع)خیلی دلم برا حال هوای حرم تنگ شده.به آبرویی که نزد خدا شما دارید برای مردم همه دنیا و من عافیتو رفع این بیماری و همه امراض جسمی و نفسانی را از خداوند مسئلت نمایید.ان شاالله زودتر بشه بیام باز هم یکی از خیل هزاران خادم افتخاری آستان شما باشم و نوکری زائرات بکنم .اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم.یازهرا(س).دوستی.بیرجند.
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۸:۴۶ ۱۲ تير ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا ع
السلام عليک يا غريب الغربا ، يا معين الضعفا ، يا ابا الحسن ، يا علي ابن موسي ، ايها الرضا (ع)
اللهّمَ صَلّ عَلی عَلی بنْ موسَی الرّضا المرتَضی
الامامِ التّقی النّقی و حُجّتکَ عَلی مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثری
الصّدّیق الشَّهید صَلَوةَ کثیرَةً تامَةً زاکیَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً
مُتَرادِفَه کافْضَلِ ما صَلّیَتَ عَلی اَحَدٍمِنْ اوْلیائِکَ .
آمدم ای شاه پناهم بده / خط امانی ز گناهم بده

ای حرمت ملجأ درماندگان / دور مران از در و راهم بده

ای گل بی‌خار گلستان عشق / قرب مکانی چو گیاهم بده

لایق وصل تو که من نیستم / اذن به یک لحظه نگاهم بده
ای که حریمت مَثل کهرباست / شوق و سبک خیزی کاهم بده
تا که ز عشق تو گدازم چو شمع / گرمی جان‌سوز به آهم بده
لشکر شیطان به کمین منند / بی‌کسم ای شاه پناهم بده
از صف مژگان نگهی کن به من / با نظری یار و سپاهم بده
در شب اول که به قبرم نهند / نور بدان شام سیاهم بده ای که عطابخش همه عالمی / جمله حاجات مرا هم بده
آن چه صلاح است برای «جمیع مومنین مستضعفین سر تا سر جهان » / از تو اگر هم که نخواهم بده .
یا کریم اهل البیت رسول الله ص مددی .
والسلام و صلوات التماس دعا .
آخرین اخبار