معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها:

طرح تنفس جنگل‌های شمال در صورت نیاز تمدید می شود

نوبخت گفت: طرح تنفس جنگل‌های شمال در صورت نیاز تا زمان بهبود وضعیت جنگل‌ها ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،عباسعلی نوبخت معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به اهمیت تداوم طرح تنفس جنگل‌های شمال اشاره کرد و گفت: این طرح طبق قانون برنامه ششم توسعه به مدت پنج سال عملیاتی شد و در صورت نیاز در برنامه هفتم توسعه نیز تمدید خواهد شد.

او در مورد وضعیت درختان شکسته و افتاده در جنگل‌های شمال که از آغاز طرح تنفس تاکنون خارج نشده است، گفت که سازمان تابعه سیاست‌های بالا دستی است.

نوبخت گفت: قانون تنفس جنگل از اواخر سال ۹۵ به اجرا گذاشته شد و بر اساس آن قرار است در پایان سال سوم اجرا، هرگونه بهره‌برداری تجاری و صنعتی از چوب جنگل‌های کشور ممنوع شود و دولت نیز مجاز به تمدید قرارداد‌های طرح‌های جنگل‌داری که مدت اجرای آن به اتمام می‌رسد، نیست.

بیشتر بخوانید 
 

او با اشاره به این که سالانه ۵۵۰ هزار مترمکعب چوب از جنگل‌های شمال تا قبل از اجرای طرح تنفس برداشت می‌شد که برابر با حدود یک سیزدهم نیاز صنعت کشور بوده است، ادامه داد:اکنون ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار وسعت جنگل‌های شمال کشور با احتساب تاج پوشش بیش از ۱۰ درصد است که علاوه بر ذخایر آبی و جلوگیری از فرسایش خاک در تولید اکسیژن نقش بسزایی دارد.

نوبخت با بیان اینکه عملکرد سالانه ذخیره آب جنگل‌های پراکنده ۳۰۰ مترمکعب و جنگل‌های متراکم و کیفی ما ۲۵۰۰ مترمکعب در هر هکتار است، افزود: اگر متوسط ذخایر آب جنگل‌ها را ۱۵۰۰ مترمکعب محاسبه کنیم، نشان می‌دهد که جنگل‌های شمال کشور قادرند سالانه ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون مترمکعب آب ذخیره کنند.

او گفت: کارکرد غیرتجاری جنگل‌ها حفظ ذخایر آب، اکوسیستم و تولید اکسیژن است.

نوبخت افزود: ۲ دیدگاه حاکمیتی برای جنگل‌های هیرکانی وجود دارد که برای روشن سازی نمایندگان محترم این دوره از مجلس شورای اسلامی، بزودی اطلاعات زیست محیطی و حفاظت جنگلداری به آنان ارائه می‌شود.

معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیز داری با بیان این که تا پایان سال همه پارک‌های جنگلی و نهالستان‌های کشور باید صاحب طرح و مجری بهره برداری شوند، گفت: محدودیتی در این طرح‌ها وجود ندارد و این موضوع به همه اداره کل‌های استان‌های کشور ابلاغ شده است.

نوبخت یکی دیگر از طرح‌های مهم سازمان جنگل‌ها را توجه به کشت گیاهان دارویی و برنامه ۵۰ هزار هکتاری سطح کشت در سال جاری اشاره کرد و افزود: طرح تلفیق تعلیف دام و کشت گیاهان دارویی را در دستور کار داریم و عرصه‌های خارج از طرح‌های مرتعداری با قابلیت کشت گیاهان دارویی نیز به متقاضیان واگذار می‌شود.

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.