لزوم اجرای قانون پیش‌فروش ساختمان برای جلوگیری از تخلفات ملکی

معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند گفت: اجرایی شدن قانون پیش فروش ساختمان جلوی بسیاری از تخلفات از جمله پیش فروش ملک به چند نفر در خراسان‌جنوبی را خواهد گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، فخیم‌زاده معاون شهرسازی و معماری شهرداری بیرجند گفت: در جلسه پیگیری روند اجرای صحیح قانون پیش فروش ساختمان و بررسی موانع قانونی و عملیاتی اجرای آن در خراسان جنوبی با بیان اینکه شناسنامه فنی ساختمان دارای دو امضاء است، گفت: یکی از این امضاها، امضای ناظر ساختمان است که باید در شهرداری حضور پیدا کرده و شناسنامه فنی ساختمان را امضا کند.

او با بیان اینکه متأسفانه در بعضی از مناطق بیرجند ناظر حضور پیدا نمی‌کند، ادامه داد: شناسنامه فنی ساختمان از سوی شهرداری در زمان صدور پروانه ساختمان صادر می‌شود.

اجرای قانون پیش فروش ساختمان جلوی تخلفات در فروش ملک را می‌گیرد

فخیم زاده با تأکید بر این نکته که شناسنامه فنی ساختمان این حق را برای پیش خریدار ایجاد می‌کند که نتوانند در نقشه ساختمان تغییراتی ایجاد کنند، گفت: در حال حاضر دغدغه پیش‌فروش یک واحد به چند نفر وجود دارد.

او اظهار کرد: اگر شناسنامه فنی توسط ناظر امضا و در اداره ثبت اسناد و املاک به ثبت برسد جلوی بسیاری از این تخلفات از جمله پیش فروش ساختمان به چند نفر در خراسان‌جنوبی گرفته خواهد شد.


بیشتر بخوانید


حسین عباسی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به این‌که بیش از یک هزار و ۷۰۰ مهندس ناظر در خراسان‌جنوبی فعالیت دارند، گفت: مهندسان ناظر در جریان صدور شناسنامه فنی ساختمان نبودند و از یک هفته گذشته این موضوع به اطلاع ما رسیده است.

قانون پیش‌فروش ساختمان نقص دارد

 اربابی رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان‌جنوبی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی ۵۵۰ واحد مشاور املاک وجود دارد، اظهارکرد: قانون پیش‌فروش نقص دارد چراکه برای هر ملک یک پلاک صادر می‌شود در صورتی که باید برای هر واحد یک پلاک صادر شود.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک خراسان جنوبی گفت: در راستای اجرای قانون پیش‌فروش ساختمان، ابلاغیه‌ای به تمام دفاتر مشاورین املاک ارسال شده است.

اربابی یادآور شد: دفاتر مشاورین املاک موظف به تنظیم مبایعه‌نامه معامله در سه نسخه هستند و پیش‌فروشنده نیز موظف به ارائه شناسنامه فنی ساختمانی در هنگام تنظیم سند است.

‌علیزاده معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهار کرد: پیش‌فروشنده ساختمان طبق قوانین و مقررات برای این‌که بتواند واحد‌های ساختمانی خود را پیش فروش کند باید مجوز آن را از راه و شهرسازی دریافت کنند.

او یادآور شد: اما وی این اقدام را انجام نمی‌دهد چرا که از پرداخت مالیات‌های زیاد نگران است.

انتهای پیام / ط ا

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.