رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی:

دیپلماسی در خدمت فعال شدن دوباره بازارچه مرزی میل ۷۳ درمیان

بازارچه مرزی گلورده (میل ۷۳) درمیان را باید از مسیر دیپلماسی و رایزنی‌های وزارت امور خارجه با دولت افغانستان، دوباره بازگشایی کرد.

خسروی رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،  گفت: بازارچه میل ۷۳ در سال‌های ۸۳ و ۸۴ یکی از فعال‌ترین بازارچه‌های مرزی کشور برای صادرات کالا به افغانستان بود، اما از سال ۹۳ با تصمیم یکطرفه دولت افغانستان تعطیل شد.

او افزود: همه باید تلاش کنیم که این بازارچه دوباره فعال شود، هر چند استاندار خراسان جنوبی برای بازگشایی آن تلاش‌های خوبی انجام داده، اما این موضوع مهم باید از مسیر دیپلماسی پیگیری شود.

خسروی با بیان اینکه چهار شنبه هفته آینده وزیر امور خارجه در صحن مجلس شورای اسلامی حضور می‌یابد گفت: در تلاشیم تا در این جلسه، حضوری موضوع را با دکتر ظریف در میان بگذاریم تا بلکه از طریق رایزنی‌های دیپلماتیک، دولت افغانستان را مجاب به بازگشایی بازارچه مرزی میل ۷۳ کنیم.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی تاکید کرد:در سال جهش تولید باید از ظرفیت بازارچه‌های مرزی برای رونق بخشی به صادرات و بهبود معیشت مرزنشینان استفاده کرد.

بازارچه مرزی میل ۷۳ در سال ۱۳۷۲ بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و هیات وزیران شروع به کار کرد و در سال‌های ۸۳ و ۸۴ جزو فعال‌ترین بازارچه‌های مرزی استان و کشور در حوزه صادرات بود.

نگاه کارخانه سیمان باقران به بازگشایی بازارچه مرزی میل ۷۳

بزرگترین کارخانه سیمان خراسان جنوبی سال ۱۳۹۶ با تولید سالانه یک میلیون تن سیمان و در جریان سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی راه اندازی شد.

این کارخانه در ۳۰ کیلومتری بازارچه مرزی میل ۷۳ و با هدف صادرات سیمان به افغانستان راه اندازی شده است، اما به علت بسته بودن بازارچه میل ۷۳ سیمان تولیدی این مجتمع ۱۶۰ کیلومتر دورتر و از بازارچه مرزی ماهیرود به کشور افغانستان صادر می‌شود.

مدیرعامل کارخانه سیمان باقران در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، گفت: بازگشایی بازارچه مرزی میل ۷۳ به علت کوتاهی مسیر، صرفه جویی سالانه ۲۰ میلیارد تومان را برای سیمان باقران به همراه خواهد داشت.

اکبری با بیان اینکه ۸۰ تا ۸۵ درصد سیمان تولیدی کارخانه به کشور افغانستان صادر می‌شود افزود: بازارچه مرزی میل ۷۳ می‌تواند به پایانه صادراتی مصالح ساختمانی در شرق کشور تبدیل شود که در کنار افزایش تولید به رونق ترانزیت هم در منطقه کمک می‌کند.



خراسان جنوبی با بیشترین مرز مشترک با کسشور افغانستان، ۴ بازارچه مرزی در همجواری این کشور دارد که هم اکنون بازارچه و گمرک مرزی ماهیرود، تنها معبر صادرات کالا به افغانستان است.

دولت افغانستان در سال ۱۳۹۳ سه بازارچه مرزی دوکوهانه نهبندان، میل ۷۳ درمیان و یزدان زیرکوه را به بهانه نداشتن گمرک به صورت یک طرفه بست. از آن زمان تاکنون با وجود اعلام آمادگی کشور ایران برای استقرار گمرک در بازارچه یزدان و علاقه مندی تجار این کشور برای توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری، دولت افغانستان اقدام به بازگشایی این بازارچه‌ها نکرده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار