اولین چهار طبقه مشهد کجا ساخته شد؟

رازی که خیلی از مشهدی‌ها از آن بی‌خبرند، این است که نخستین چهارطبقه شهر مشهد، نه در مکانی که امروز شهرت دارد، بلکه در کنار ورودی باب‌السلام حرم مطهر، متصل به صحن نو (آزادی) ساخته شد و ظاهراً تا سال ۱۳۵۴ هم پابرجا ماند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  نام چهارطبقه، برای مشهدی‌ها و شاید بسیاری از زائرانی که به پابوس امام‌رضا (ع) می‌آیند، آشناست؛ ساختمانی که ظاهراً در ابتدای بولوار مدرس فعلی، موسوم به دروازه طلایی، قرار داشت و در پی توسعه این منطقه و ساخت بولوار فعلی، تخریب و البته زمینه‌ساز ایجاد یک منطقه تجاری مشهور در شهر مشهد شد؛ اما رازی که خیلی از مشهدی‌ها از آن بی‌خبرند، این است که نخستین چهارطبقه شهر مشهد، نه در مکانی که امروز شهرت دارد، بلکه در کنار ورودی باب‌السلام حرم مطهر، متصل به صحن نو (آزادی) ساخته شد و ظاهراً تا سال ۱۳۵۴ هم پابرجا ماند.


بیشتر بخوانید


صاحب این ملک که اهمیت و ارزش اقتصادی فوق‌العاده‌ای داشت، شخصی به نام «حاجی لته» بود که گزارش‌های تاریخ شفاهی مشهد، او را در زمره داش‌مشدی‌های آن دوره و البته فعال در صنف پارچه‌فروشی می‌دانند. بد نیست بدانید که «لَتِّه» در لهجه مشهدی و شاید برخی از شهر‌های شرق کشور، به معنای «تکه پارچه» است.

به‌هرحال در توسعه اطراف حرم مطهر، نخستین چهارطبقه مشهد که زیر آن ۹ مغازه قرار داشت هم تخریب شد و «حاجی لته» با وجود اصرار بسیار و حتی ماندن در ساختمان، نتوانست جلوی تخریب آن را بگیرد.

منبع: خراسان

انتهای پیام/

برچسب ها: مشهد ، امام رضا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار