تولد دو آهوی ایرانی در ایران خودرو خراسان

پس از سه سال مراقبت و نگهداری دو رأس آهوی ایرانی در شرکت ایران خودرو خراسان متولد شدند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در خردادماه امسال اولین آهو‌های ایرانی در مرکز نگهداری شرکت ایران خودرو خراسان متولد شدند. مرکز نگهداری آهوی ایرانی به منظور انجام مسئولیت‌های اجتماعی و با همکاری سازمان حفاظت از محیط زیست در سال ۱۳۹۵ افتتاح شد.
 
پس از کسب مجوز‌ها و تاییدیه‌های لازم، چند رأس آهو که از گونه‌های در معرض انقراض حیات وحش ایران هستند در این مرکز رها سازی شدند و پس از سه سال، نگهداری و نظارت‌های دقیق دامپزشکی در نخستین روز‌های خرداد ماه امسال دو آهوی مادر بره‌های خود را، در نخستین مرکز نگهداری و پرورش آهوی صنعت خودرو سازی در کشور به دنیا آوردند.
 
تولد دو آهوی ایرانی و سایر اقدامات محیط زیستی در ایران خودرو خراسان
 
حفظ، مراقبت و نگهداری از گونه‌های ارزشمند حیات وحش، کمک به حفظ ذخایر ژنتیک ملی، گسترش زمینه همکاری صنایع با اهداف عالیه سازمان حفاظت محیط زیست، همسو نمودن صنعت با توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست، ارتقاء سطح آگاهی جوامع محلی منطقه در زمینه حفاظت از سرمایه‌های ملی و تنوع زیستی از دستاورد‌های اجرای طرح مرکز نگهداری آهوی ایرانی به شمار می‌رود.
 
شرکت ایران خودرو خراسان در حوزه محیط زیست اقدام شایانی انجام داده که از جمله می‌توان به راه اندازی تصفیه خانه فاضلاب اشاره کرد. این تصفیه خانه در سال ۸۷ افتتاح و به بهره برداری رسید، پساب‌های صنعتی سالن‌های تولیدی به این تصفیه خانه هدایت و با سیستم پیشرفته بیوراکتور غشایی تصفیه و مجددا به چرخه آب این شرکت باز می‌ شود.
 
تولد دو آهوی ایرانی و سایر اقدامات محیط زیستی در ایران خودرو خراسان
 
جمع آوری آب‌های سطحی از دیگر اقداماتی زیست محیطی این شرکت محسوب می‌شود که در سال ۹۴ با احداث کانال‌های هدایت آب‌های سطحی و باران و انتقال آن به سد مخزنی آغاز شد.
 
در گذشته آب‌های سطحی حاصل از باران‌های فصلی در سطح زمین جاری و از سایت ایران خودرو خراسان خارج می‌شد که با اجرای این طرح کلیه آب‌های سطحی پس از انتقال به سد مخزنی جذب سفره‌های زیر زمینی شده و مجددا در زمان نیاز مورد استحصال قرار می‌گیرد.
 
تولد دو آهوی ایرانی و سایر اقدامات محیط زیستی در ایران خودرو خراسان
 
یکی دیگر از اقدامات شرکت ایران خودرو خراسان به همین منظور ایجاد فضای سبز در سطح این شرکت می‌باشد. این امر از سال ۱۳۷۹ آغاز شده و تا کنون وسعت فضای سبز این شرکت به ۱۰۷ هکتار افزایش یافته است، درختان این مجموعه بیشتر گونه‌های گیاهی سازگار به شرایط خاص آب و هوایی منطقه بینالود بوده و شامل کاج، سرو، بادام، پسته، اقاقیا، افرا، زبان گنجشک، توت و لیلکی به تعداد حدود ۳۵هزار اصله می‌باشند.
 
به منظور افزایش و نگهداری فضای سبز اقدامات دیگری نظیر کاشت ۱۰ هزار اصله نهال ارغوان شبه دیم، کاشت درختان تصفیه کننده آلایندگی‌های صنعتی نظیر فراکسینوس و تبدیل گیاهان آبی به گیاهان مقاوم به کم آبی با استفاده از روش انتخاب طبیعی انجام پذیرفته است.
 
تولد دو آهوی ایرانی و سایر اقدامات محیط زیستی در ایران خودرو خراسان
 
اما این شرکت در حوزه پسماند هم گام‌های مؤثری برداشته است که اقداماتی از قبیل؛ استفاده از سیستم پاشش رباتیک رنگ وکاهش تولید ضایعات رنگ و بکارگیری فیلتر پرس به منظور کاهش وزن لجن‌های تولیدی و استفاده مجدد از پساب، منجر به کاهش ۴۵ درصدی پسماند ویژه "لجن رنگ" شده است.
 
 شرکت ایران خودرو خراسان به دلیل اقدامات محیط زیستی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ به صورت پی در پی، تندیس سیمین صنعت سبز سازمان محیط زیست را دریافت کرده است.
 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.