دهه کرامت، تبلور انسانیت

ده روز آغازین ماه ذی‌القعده که فاصله بین ولادت حضرت معصومه (س) و ولادت امام رضا (ع) است با عنوان دهه کرامت نام گذاری شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، فرصت مناسبی ده روز آغازین ماه ذی‌القعده که فاصله بین ولادت حضرت معصومه (س) و ولادت امام رضا (ع) است، با عنوان دهه کرامت نام گذاری شده است.
 
پرداختن به زاویه های پیدا و پنهان زندگی با عظمت آن دو بزرگوار از آن جهت حائز اهمیت است که بشر امروز در باتلاق گناه و فرومایگی اسیر شده و به دور از شرافت و کرامت انسانی در لجن‌زار ذلت دست و پا می‌زند.
 
در این شرایط، نیاز به ارائه‌ی الگو‌های عملیِ انسان‌های کامل و متعالی به شدت احساس می‌شود. گرامی‌داشت از دهه کرامت نیز از این لحاظ اهمیت دارد که نویددهنده‌ی ادامه حیات اسلام در چارچوب دستورات قرآن و سنت رسول خدا (ص) و نجات ارزش‌های انسانی در سایه‌ی آموزه‌های دینی است.
 
دهه کرامت، تبلور انسانیت

حجت الاسلام امیر علی حسنلو مدیر گروه کارگروه تاریخ مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات مرکز حوزه‌های علمیه کشور در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،گفت: فرصت مناسبی برای بیان فضایل امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) و ویژگی‌های این دو بزرگوار در رسانه‌ها ایجاد شده است که برای زنده نگه داشتن این ایام چند روش، راه حل و راهکار وجود دارد.

او می‌افزاید: قبل از هرچیزی باید در مقوله‌های فرهنگی سرمایه‌گذاری شود و این در حوزه وظایف بخش فرهنگی آستان قدس رضوی است که باید هزینه کند چرا که دارای ثمرات معنوی است.

کارشناس مذهبی ادامه می‌دهد: در مرحله دوم باید طرح و برنامه داشته باشند مراکز فرهنگی با مدیریت آستان قدس و برنامه جلو رفت و بدون برنامه‌ریزی مناسب نتایج بلند مدت و مستمر به دست نمی آید، لذا برای هرکاری باید برنامه ریزی دقیق داشت.

حجت‌الاسلام حسنلو بیان می کند: قرآن کریم برای هر کاری برنامه دارد و ما باید به آن مراجعه کرده چرا که قرآن برای سعادت انسان برنامه ریزی کرده است طرح دارد و خداوند برای این طرح مجری خوب انتخاب کرده و در کتاب‌های آسمانی پیامبران مجریان بودند که خدا انتخاب کرد.
 
او تصریح می‌کند: باید برای هرکاری طرح و برنامه خوب داشته باشیم در این طرح‌ها مجریان باید کارآمد و دارای روحیه جهادی باشند، زیرا وقتی برنامه بود، ولی مجری نتواند کار کند کار پیش نمی‌رود.

مدیر گروه کارگروه تاریخ مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات مرکز حوزه‌های علمیه کشور تاکید می کند: برای مستمر سازی این گونه مراسمات و دهه‌ها باید فرهنگ سازی صورت بگیرد تا در دراز مدت جایگاه خود را پیدا کنند بطوریکه در طول تاریخ نیز این گونه برنامه‌ها بوده و با مجری و طرح‌های مناسب باید به‌ای مهم توجه کرد و رأس همه این موارد به قدرت‌ها و دولت‌ها نیاز است.

حجت‌الاسلام حسنلو اظهار می کند: برای اینکار نیاز به قدرت اقتصادی، برنامه ریزی و مجری مناسب است و با انتخاب مدیران توانند و تشکیل اتاق فکر برای بهتر برگزاری و برنامه ریزی این گونه مراسم ها قدم برداشت.

او در ارتباط با ویژگی منحصربه فرد این دهه، می افزاید: تولد دو خواهر و برادر در یک ماه خودش دارای زیبایی و خجستگی خاصی است واین تولد‌ها برای ایران اسلامی نقش بی بدیل در سعادت کشور داشته است.

مدیر گروه کارگروه تاریخ مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات مرکز حوزه‌های علمیه کشور ادامه می دهد: نمونه کوچک از برکات محسوس این بزرگواران همین انقلاب اسلامی است که از قم رهبری شد و حرم بانو کرامت محل تشکیل حوزه قم بوده از وجود حضرت معصومه و این رویداد فرهنگی بزرگ بود است و اگر نبود این مرقد مطهر در این شهر معلوم نبود این حوزه در قم باشد و به یکی از کانون‌های مرکز فکری و مکتبی جهان اسلام تبدیل شود همان طور که با حضور امام رضا (ع) خراسان به کانون فرهنگی و تمدن جهان اسلام مبدل شده است.

حجت‌الاسلام حسنلو بیان می کند: لذا تاکید داشته خراسان در همه زمان‌ها و تحولات کل اسلام و جهان نقش داشته است در تغییر خلافت‌ها و حکومت‌ها اهالی قم و خراسان نقش داشته اند و این به ویژگی منحصر به فرد جایگاه معنوی دو بزرگوار است که در همه زمان‌ها نقش اساسی را ایفا کرده اند.

او تصریح می‌کند: با محوریت بارگاه قدسی حضرت امام رضا علیه‌السلام نقطه عطف و آغاز کننده بسیاری از انقلاب‌های فرهنگی و تمدنی در جهان اسلام از مشهد و قم بوده است.

کارشناس مذهبی تاکید می کند: با تحلیل دستاورد‌های این دو پایگاه عظیم می‌توان ویژگی منحصر به فرد آن را استخراج کرد و اهمیت این دهه را تبیین کرد و مسولین با نام گذاری این دهه کار مناسب انجام دادند چرا که در طول سال هیچ فرصتی پیش نمیاد برای تبیین این مسایل و جایگاه امام رضا و خواهر بزرگوارشان می توان بیشتر بحث و گفتگو کرد.

حجت‌الاسلام حسنلو در ارتباط با بیماری کرونا و تاثیرش بر این ایام اظهار می کند: این حوادث گذار است و در طول تاریخ بوده است و در تاریخ بیماری تائون در بین النهرین در صدر اسلام بوده است به طوری که روزانه تقریبا ۲۰۰هزارنفر فوت می‌کردند و از این بحث کرونا در طول تاریخ حوادث بدتری نیز بوده است و واکنش‌های مردمی را در پی داشته است، ولی آخر گذر کردند و تمام شدند.
 
دهه کرامت، تبلور انسانیت

سیره زندگی امام رضا (ع) الگویی برای جامعه

 
او می افزاید: با ورود نهاد‌های تبلیغی مانند آستان قدس رضوی و آستان حضرت معصومه با بودجه فرهنگی و تولید برنامه از سیره امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) می‌شود نگاه را به سمت این بزرگواران برد با تشکیل کارگروه تئوری پرداز برای شرایط فعلی و شرایط این دهه می‌تواند برای شرایط خاص و بحرانی برنامه ریزی مناسب کرد.

مدیر گروه کارگروه تاریخ مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات مرکز حوزه‌های علمیه کشور ادامه می‌دهد: اولویت برنامه ریزی قوی و دراز مدت برای ۱۰۰سال آینده باشد هرچند در کشور ما اینگونه است که مینشیند هر زمان حادثه‌ای اتفاق افتاد، برنامه می‌ریزند و جواب نمی‌دهد و برای بحران‌ها برنامه مناسب پیش بینی کنند.

حجت‌الاسلام حسنلو بیان می‌کند: ارتباط با مراکز تبلیغی و اعزام مبلغ از دانشگاه برای روستا‌ها و صحبت با مردم و دهیاران و تبین سیره امام رضا و ویژگی‌های این بزرگواران هرچند می تواند تأثیر گذار باشد هرچند در حال حاضر شرایط نامناسب است، ولی با وجود راه‌های ارتباط گیری مجازی می‌شود اقدام کرد.

او تصریح می کند: برای این کارمهد‌های کودک، مدارس و دانشگاه‌ها در اولویت برقراری ارتباط باشند چرا که این مراکز از سنین ابتدایی زندگی تا بلوغ و بعد در زندگی افراد دخیل هستند و شخصیت فرهنگی و اجتماعی شخص را پرورش می دهند.

کارشناس مذهبی تاکید می کند: صداو سیما و خبرگزاری‌ها می تواند برای این شرایط و حوادث برنامه ریزی کند و با برنامه ریزی به ساخت تولیدات مناسب و آگاه سازی مردم بپردازند.

حجت‌الاسلام حسنلو درباره کرمات امام رضا (ع) اظهار می کند: روایت است «وقتی مادر امام رضا حامله بودند می‌شنیدند که طفلی که در شکمش بوده ذکر و تسبیح می‌گوید، امام موسی بن جعفر (ع) به نجمه مادر امام رضا می‌گوید‌؛ ای نجمه به این طفل رسیدگی و محبت کن چرا که وجود این طفل کرامت است.

او می افزاید: جای خالی منابع در دهه کرامت دیده می‌شود و کتاب اصول و آداب در تغذیه و پوشش در سیره امام رضا (ع) می تواند نوعی این خلا را پوشش دهد هرچند آستان قدس رضوی و وزارت ارشاد اسلامی در سال‌های قبل با فراخوان مقالات کار مناسبی پیش گرفته بودند که این مقالات خودش کتاب‌ها و منابعی مناسبی هستند که می‌توان به مردم معرفی کرد و باید این فرصت را زنده نگه داشت و با برنامه و بودجه جلو رفت و آستان قدس رضوی در راس این امور است.

کارشناس مذهبی ادامه می‌دهد: تبلیغ قدرت دارد درحدی که می‌تواند حق را باطل و باطل را حق جلوه دهد و این در تاریخ ثابت شده است، مانند مثال معاویه با قدرت تبلیغ و پولی که خرج می کرد چنان جلو رفت که در شهادت امیرالمومنین در مسجد مردم گفتند مگر علی نماز می‌خواند و در طول تاریخ تمام حکومت‌ها این کار را کرده کرده اند با پول خرج کردن و ابزار تبلیغاتی ومبلغین که کتاب نوشتند و در حال حاضر جریان درست کردند و جریان ساختند باید این واقعیت را جا انداخت و فرهنگ کرد.

حجت الاسلام حسنلو بیان می کند: با وجود فضای مجازی، ماهواره باید از این فرصت‌ها استفاده کرده با زبان‌های مختلف چرا که مغز بشر تابع رسانه است اگر مطلب خوب برسد فرهنگ میشود بخصوص در قشر جوان همانطور که ائمه اطهار درخواست کردن که به جوانان روی بیاوریم باید روی مدارس کار کرد و آنان را به این سیره زندگی سوق داد، زیرا ۹۰درصد شخصیت فرهنگی افراد در مدارس ایجاد می‌شود و باید مسولین فرهنگی با دقت و نگاه ویژه به این قضیه فکر کنند فضای مجازی راجدی باید گرفت.

او تصریح می‌کند: مسئولین کلان فرهنگی باید به سمت نهادی شدن و فرهنگ سازی حرکت کنند و هزینه کنند و برنامه‌های هدفمند و هوشیارنه و با خروجی‌های دراز مدت باید داشته باشند و پیگیری کنند نقش آستان قدس رضوی و آستان حضرت معصومه (ع) پر رنگ است.

کارشناس مذهبی تاکید می کند: ارگان‌ها دیگر بودجه فرهنگی دارند مانند سپاه که می‌تواند برای سربازان و نیرو‌های خود مراسم برگزار کند این مراسم‌ها را اتاق فکر تشکیل دهند، ادارات و نهاد‌ها مراسمات تقدبر از کارکنان را در این ایام برگزار کنند تا این دهه گرامی داشته شود.

حجت الاسلام حسنلو اظهار می کند: دولت‌ها در طول تاریخ کار کرده‌اند مانند ایام عید غدیر که حکومت‌ها شیعه آنرا احیا کردند تا بویه عزاداری را فرهنگ کردند آل فاطمیان حجاب را احیا و اجباری کرنند هرچند مراسمات فرهنگی زمان بر است، ولی باید این‌گونه مراسمات نهادینه و بارشوق خاص برگزار شود.

او می افزاید: می‌توان از مکتب اهل بیت درس کرامت فرا گرفت درس مهرورزی و خضوع مانند خاندان امام کاظم علیه السلام و سعادات موسوی که هنگامی که با امام رضا به ایران آمدند هرکدام در نقطه‌ای از کشور جان خود را از دست دادند، ولی اکنون آرامگاه آنان دارای کرامات و برکات خاصی در بین عموم مردم کشور است.

مدیر کار گروه تاریخ مطالعات حوزه علمیه کشور ادامه می دهد: درس رضوی به جهانیان اعلام کرد امام رضا(ع) با مقام رفیع امامت در برابر و در کنار غلامان خود می‌نشستند و غذا می خوردند، ولی اکنون جهان غرب سیاهان را با بدترین روش به قتل می‌رساند.

در حالی که امام رضا(ع) با اون مقام و جایگاه معنوی و علمی در کنار سیاهان و غلامان غذا می خوردند، ولی جهان غرب اکنون درحال کشتن آنان است و میبینم که مجسمه‌های آنان مردم به پایین میکشند و به جای آنان باید سیره و روش زندگی امام رضا (ع) نصب شود حضرت آیت الله وحید خراسانی عرض می کردند «مرتضی در آن زمان گفته در طول عمرم یک انسان دیدم و آن علی بن موسی الرضا(ع) بوده است».

حجت الاسلام حسنلو بیان می کند: کرامت امام رضا (ع) بی مانند بوده و است اکنون نیز هر کس به حرمش مراجعه می‌کند حتی از راه دور دست خالی برنمی‌گردد و استمرار دارد این کرامت برای مسولین ما باید درس باشد با مطالعه و عمل به سیره امام رضا می‌توان شرایط و مشکلات بشر را حل کرد ایشان به « فرزندش امام جواد علیه السلام فرمودند‌؛ ای فرزند از درب پشتی خارج نشو و از درب اصلی برو چرا که عده‌ای برای دیدنت آمده اند»
 
اگر مسئولین بین مردم نباشند غافل می‌شوند و متأسفانه این در بعضی مسئولین دیده می شود که خود را از مردم جدا می داند و این کار خلاف سیره اهل بیت است و اگر جامعه می خواهد با بحران‌ها کنار بیاید باید در کنار مردم و با مردم باشد.

انتهای پیام/ا. غ
گزارشگر:امیدغفاری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.