مقابله با ملخ صحرایی در خراسان جنوبی نیازمند ۳ میلیارد تومان اعتبار

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۷۰ روز است کار مبارزه با ملخ صحرایی در استان آغاز شده و ۲۶ هزار هکتار مراتع آلوده سم‌پاشی شده است و برای ادامه مبارزه به ۳ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، قوسی  رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی ضمن قدردانی از فرماندارانی که در کار مبارزه با ملخ صحرایی همکاری می‌کنند گفت: سال گذشته نیز شاهد ریزش ملخ‌های صحرایی در استان بودیم هرچند تنها ۴۰۰ هکتار از اراضی نهبندان آلوده شده بود، اما امسال رقم بسیار افزایش یافته و از همان روز‌های ابتدایی کار مبارزه با ملخ در حال انجام است.

او با بیان اینکه تا دو روز گذشته تنها چهار شهرستان درگیر مبارزه با ملخ‌های صحرایی بودند که از روز گذشته ریزش در فردوس هم مشاهده شده است افزود: در میان ۵ شهرستان آلوده در استان نهبندان بیشترین آلودگی را دارد و تا کنون تا جایی که در توان داشتیم با امکانات موجود استانی و شهرستانی با ملخ‌ها مبارزه شده است.

قوسی گفت: هجوم ملخ‌های صحرایی در مرحله بحرانی است و مبارزه با آن نیازمند کمک همه دستگاه‌های اجرایی استکه تا کنون با برگزاری جلسات مختلف تلاش شد تا حدوی مدیریت شود و ۷۰ روز است همکاران ما در شهرستان‌های مختلف کار مبارزه با این ملخ مهاجم را انجام می‌دهند.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: بیش از ۶۵ هزار هکتار از ارضی استان آلوده به ملخ‌های صحرایی شده که در ۲۶ هزار هکتار مبارزه انجام شده و تاحدی در امر مبارزه موفق عمل کردیم


بیشتر بخوانید

۴ شهرستان خراسان جنوبی درگیر مبارزه با ملخ صحرایی


او با بیان اینکه سم را به صورت رایگان در اختیار همکاران قرار دادیم تا با ملخ‌ها مبارزه کنند افزود: تاکنون تهران ۴۰۰ میلیون تومان به حساب ما واریز کرده و مقرر شد در جریان سفر دو روز پیش معاون سازمان حفظ نباتات کشور به استان ۴۰۰ میلیون تومان دیگر به ما ابلاغ شود، اما با این سطح از آلودگی‌ها نیاز به بیش از ۳ میلیارد تومان است که باید در اختیار استان قرار گیرد که این اعتبار هم می‌تواند از محل اعتبارات استانی و هم کشوری باشد هرچند از محل اعتبارات استانی هنوز اعتباری نداشتیم.

قوسی ادامه داد: کار مبارزه با ملخ‌های صحرایی کاری مشکل است که تنها با همت جهاد کشاورزی محقق نمی‌شود بلکه باید همه پای کار بیایند چرا که اگر در این مرحله کار مبارزه به خوبی انجام نشود در پاییز شاهد هجوم بیشتری از ملخ‌های صحرایی در استان خواهیم بود که در آن زمان حمله بیشتر آن‌ها در مزارع کشاورزی خواهد بود و قطعا سبب نارضایتی کشاورزان می‌شود پس بهتر است در این مرحله همه دستگاه‌ها، مردم و کشاورزان پای کار بیایند.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بهترین زمان مبارزه با ملخ‌های صحرایی را شب و صبح زود قبل از طلوع افتاب دانست و افزود: حضور مشارکت مردم، شرکت‌های خدماتی و خصوصی می‌تواند در راستای مبارزه کمک بزرگی باشد.

او در پاسخ به اینکه با توجه به خسارت ملخ‌ها به مزارع و باغات کشاورزی آیا غرامتی به کشاورزان پرداخت می‌شود گفـت: در حال حاضر هیچ مصوبه‌ای برای پرداخت غرامت به کشاروزان آسیب دیده از هجوم ملخ به باغات و اراضی صادر نشده، اما ما تلاش خواهیم کرد نسبت به این موضوع به ستاد مدیریت بحران گزارشات خود را ارائه دهیم.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.