محور شهداد- نهبندان هم چنان بلاتکلیف

محور شهداد-نهبندان محور ارتباطی استان کرمان و خراسان جنوبی یک سالی است به دلیل وقوع سیل مسدود وبلاتکلیف مانده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محور شهداد_ نهبندان محور ارتباطی استان کرمان و خراسان جنوبی است که از دل کویر لوت می‌گذرد، کویری که گرم‌ترین نقطه‌ی کره‌ی زمین را به خود اختصاص داده است.

کویر لوت سرشار از زیبایی و جاذبه‌های طبیعی بکر و دست نخورده شامل گندم بریان، نبکا، وآسمان پرستاره آن که شب‌ها همچون سقفی رویایی کویر را در آغوش می‌گیرد، این بیابان به دلیل جاذبه‌های گردشگری فراوانی که دارد در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت و هر ساله هزاران گردشگر داخلی وخارجی را به خود جذب می‌کند.

محور شهداد نهبندان هم چنان بلا تکلیف

اما بارندگی‌های فروردین ماه سال ۹۸ این محور مواصلاتی را تخریب و درهم شکست و به دلیل حجم زیاد سیلاب آب وارد کویر شد و دریاچه‌ای زیبا وشگفت انگیز در دل کویر ایجاد کرد.

این محور علاوه بر اینکه راه ارتباطی استان کرمان و خراسان جنوبی است ارتباط صنعت گردشگری را نیز برقرار می‌کرد، اما اکنون مسدود بودنش حضور گردشگران را کم رنگ کرده است.

محور شهداد نهبندان هم چنان بلا تکلیف

حجت ابراهیمی نماینده اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان در شهداد؛ در رابطه با این محور گفت: حدود ۳۰ کیلومتر از این محور براثر سیلاب سال گذشته تخریب و در حال حاضر تردد از مسیر فرعی صورت می‌گیرد.

او با اشاره به اینکه بسته بودن این محور برصنعت گردشگری وبه ویژه اقتصاد مردم شهداد نهبندان تاثیر منفی خواهد گذاشت افزود: امیدواریم هرچه سریعتر این مسیر بازسازی وگردشگران بتوانند از جاذبه‌های گردشگری بازدید نمایند.

اما مسدود بودن این محور مشکلاتی هم برای کار و تجارت فعالان اقتصادی ایجاد کرده؛ محمد پورحسینی یکی از فعالان اقتصادی منطقه شهداد؛ که حدود ۳۰ سال کار آن تجارت خرما به استان خراسان جنوبی، سیستان، نهبندان و بیرجند است، می گوید: در حال حاضر تردد از مسیر فرعی صورت می‌گیرد و این مسیر فرعی نیز براثر سیلاب چند ماه گذشته باتلاقی و تردد در آن هم برای سلامت رانندگان خودرو و هم برای وسیله نقلیه بسیار خطرناک است.

محور شهداد نهبندان هم چنان بلا تکلیف

پورحسینی ادامه داد: رفت وآمد ما به سمت سیستان وخراسان جنوبی بسیار مشکل شده است.

اما نگرانی میرعبدالهی تاجر دام نیز کمتراز آقای پورحسینی نیست، او که ۴۰ سال تجارت دام انجام می‌دهد گفت: به دلیل مسدود شدن جاده خرید و فروش دام و تردد در این مسیرکم‌تر شده است.

او از مسئولین خواست؛ این محور به زودی بازسازی شود تا ما بتوانیم تجارت خود را برقرار کنیم.

صحبت‌های فعالان اقتصادی توجه ما را به خودش جلب کرد و باعث شد برای بازدید از این مسیر به همراه گروهمان راهی آنجا شویم، درطول مسیر راننده کامیونی را دیدیم که با وجود گرمای زیاد آن منطقه در حال تعویض کردن لاستیک ماشین خود بود؛ به سراغ او رفتم تا دلیل را جویا شوم.

محور شهداد نهبندان هم چنان بلا تکلیف

بار آن تره بار بود و مقصدش هم نهبندان، او با نارضایتی از خرابی جاده گفت: وضعیت نامناسب جاده باعث ترکیدن لاستیک ماشینم دراین مسیر شد.

او تصریح کرد:به دلیل تاخیر و طولانی بودن راه متاسفانه بار سر ساعت به مقصد نمی رسد.

هنوز صحبت‌های راننده کامیون را در ذهنم حلاجی نکرده بودم که راننده کامیون دیگری از راه رسید.

او نیز عنوان کرد: اگر این جاده درست شود به نفع مااست باری را که قبلا ۲ ساعت به مقصد می‌رساندیم، حالا باید ۸ ساعت در راه باشیم تا بار را به مقصد برسانیم.

یکی دیگر از رانندگان خودرو سواری که اهل نهبندان بود نیز بیان کرد: سال گذشته دراین مسیر تصادف کردم.

برای پیگیری و رسیدگی به این موضوع به سراغ مسئولین رفتیم

موسوی آیت الهی معاون هماهنگی عمرانی استاندار کرمان در این رابطه گفت: سال گذشته بعد از تخریب محور شهداد نهبندان براثر جاری شدن سیلاب به دلیل اینکه نیاز عبور را سریعا ایجاد کنیم هماهنگی لازم ایجاد؛ و مسیر موقتی برای عبور برقرار شد.

او با اشاره به اینکه این محور یک پروژه ملی و به دلیل اینکه کویر لوت ثبت جهانی است و امکان ایجاد مسیر جدیدی وجود ندارد افزود: برای اینکه بتوانیم عملیات ساخت را آغاز کنیم پیگیری‌های زیادی از وزارت خانه انجام گرفت، اما بدلیل نبود اعتبارات عملا نتوانستیم کاری از پیش ببریم.

موسوی گفت: امسال به محض اینکه مطالعات به اتمام برسد و مسیر برای ساخت ونحوه ساخت مشخص شود، پیگیری لازم از طریق وزارت خانه صورت می‌گیرد که در اعتبارات ساخت قرار دهند وعملیات ساخت شروع خواهد شد.

معاون هماهنگی وعمرانی استاندار کرمان تصریح کرد: حدود ۲۵۰ میلیارد هزینه ساخت واصلاح مسیر نیاز است که باید از طریق وزارت خانه با ما همکاری شود.

حاجی زاده مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان کرمان نیز گفت: پیگیر‌هایی از طریق وزارت خانه راه و شهرسازی وسازمان راهداری وحمل ونقل جاده‌ای کشور انجام و امیدواریم به زودی منجر به نتیجه شود.

بازگشایی این محور صنعت گردشگری وتحول اقتصادی منطقه شهداد ونهبندان راتقویت ورونق خواهد بخشید.

انتهای پیام/س

گزارش از زهرا پورحسینی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۷ ۲۱ تير ۱۳۹۹
بسیار عالی
Iran (Islamic Republic of)
میلاد
۰۷:۲۹ ۲۱ تير ۱۳۹۹
عالی
آخرین اخبار