چه انتظاراتی از نسل بعدی 5G داشته باشیم؟

نسخه‌های بعدی اینترنت نسل پنجم می‌توانند ویژگی‌های جذابی داشته باشند که بهترین آن‌ها پهنای باند بیشتر و عمر باتری بهتر است.

چه انتظاراتی از نسل بعدی 5G داشته باشیم؟به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، پوشش اینترنت 5G ممکن است هنوز هم پراکنده باشد و جهان هنوز در تلاش است تا بفهمد که چگونه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما افرادی که استاندارد‌های شبکه را تعریف می‌کنند، دست از کار نخواهند کشید. گروهی از سازمان‌ها به نام 3GPP که پروتکل‌های ارتباط از راه دور را توسعه می‌دهند، به تازگی خبر از اتمام رسمی Release 16  دادند. آن‌ها اعتقاد دارند که سیستم 5G وارد فاز دوم ارائه شده است و این باعث می‌شود استفاده از شبکه توسط وسایل نقلیه و دستگاه‌های IoT گسترش یابد و به طیف غیرمجاز نیز بپیوندد.


بیشتر بخوانید


یکی از بسیار شرکت‌هایی که به ایده‌ها و فناوری‌هایی کمک می‌کند که در 5G مورد استفاده قرار گرفته، کوآلکام است و به تازگی نیز پست‌هایی در مورد Rel-16 منتشر کرده است. البته کوآلکام از همه می‌خواهد همه چیز را درباره اختراعات این شرکت که در صنعت 5G مورد استفاده قرار می‌گیرند بدانند، اما این اطلاعات به ما کمک می‌کند تا درک کنیم نسل جدید اینترنت چگونه تغییر خواهد کرد. به گفته جان اسمی، معاون مهندسی شرکت کوآلکام، شش منطقه اصلی وجود دارد که برای پیشرفت 5G مهم هستند. این‌ها طیف بدون مجوز، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و تحرک پیشرفته، موقعیت‌یابی با دقت بالا، حاشیه جانبی، طراحی مهم و مأموریت و مدل‌های استقرار جدید هستند. مناطق دیگری از تکامل در Rel-16 نیز وجود دارد، اما برای تجزیه و تحلیل آن‌ها باید یادداشت‌های 3GPP را عمیق‌تر بدانیم.

نسل بعدی 5G

طیف بدون مجوز برای دسترسی بیشتر و پهنای باند

ابتدا، Rel-16 پشتیبانی از طیف بدون مجوز را در دو حالت عملکرد ممکن می‌کند. هنگام استفاده از طیف بدون مجوز، ممکن است رشته‌ای از کاراکتر‌های "5G NR-U" را ببینید که U نشان دهنده بدون مجوز بودن است. عبارت 5G NR همان چیزی است که امروزه از آن به عنوان 5G سلولی یاد می‌کنیم؛ دقیقاً همانطور که LTE یکی دیگر از عوامل 4G بود. مفهوم LAA بدان معنی است که شرکت‌های مخابراتی می‌توانند به طیف بدون مجوز دسترسی داشته باشند تا پهنای باند 5G را تقویت کنند، مانند آنچه در حال حاضر با LTE LAA انجام می‌دهند.

با این حال، در حالت مستقل، NR-U می‌تواند به طیف گسترده‌ای از اپراتور‌ها اجازه دهد از فناوری 5G مانند ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت بی‌سیم استفاده کنند. کسانی که مایل به اجرای شبکه‌های خصوصی هستند، می‌گویند برای دانشگاه یا در داخل دفتر مرکزی شرکت، می‌توانند این کار را در حالت NR-U انجام دهند. با استفاده از NR-U، افراد می‌توانند به پهنای باند ۶۰ گیگاهرتز برسند. این اولین باری است که 3GPP برای استفاده کامل بدون مجوز از فناوری سلولی تعریف شده است و انتظار می‌رود که NR-U، پایه و اساس نوآوری‌های طیف آینده مانند پشتیبانی از باند ۶۰ گیگاهرتزی بدون مجوز باشد.

صرفه‌جویی در مصرف برق و جا‌به‌جایی

امروزه بیشتر دستگاه‌های 5G نسبت به همتایان خود با شبکه LTE پرمصرف‌تر هستند که بیشتر به دلیل باتری‌های بزرگ‌تر است. فناوری Rel-16 دارای ویژگی‌های صرفه‌جویی در انرژی، از جمله سیگنال بیداری (WUS) کوآلکام است. این کار باعث می‌شود تا گیرنده‌ها از بررسی مداوم سیگنال و تخلیه باتری شما جلوگیری کنند و در عوض از یک فرآیند کم‌مصرف استفاده کنند که فقط با شناسایی WUS دستگاه را از خواب بیدار می‌کند. همچنین کنترل تجمیع حامل، بهبود یافته است تا با استفاده از پایین آوردن حامل‌های ثانویه در هنگام استفاده، مصرف انرژی کمتری انجام شود.

انتظارات ما از اینترنت 5G

نسخه Rel-16 همچنین به دنبال بهبود جا‌به‌جایی و انتقال فناوری 5G است؛ این به معنای انتقال یکپارچه‌تر بین دکل‌های سلولی از طریق فرآیند‌هایی مانند انتقال مشروط دستگاه‌محور، گزارش سنجش اولیه و موارد دیگر است. با این کار، کاربران بیشتر می‌توانند به اینترنت 5G متصل بمانند و قطعی ارتباط کمتری داشته باشند. با توجه به این که اتصال به یک دکل mmWave (که بعضا به آن، فوق پهن‌باند نیز گفته می‌شود) می‌تواند مشکل باشد، این یک پیشرفت خوب خواهد بود.

دیگر بروزرسانی‌ها: موقعیت‌یابی، وسایل نقلیه و مدل‌های استقرار جدید

در مرحله دوم 5G، موارد بیشتری از جمله موقعیت‌یابی بهتر سلول، پیشرفت در ارتباطات وسایل نقلیه و پیشرفت‌های زیربنایی عمومی دیده خواهد شد. این‌ها بیشتر مبتنی بر فناوری‌هایی مانند پشتیبانی از رانندگی هماهنگ و اشتراک حسگر در اتومبیل‌های هوشمند و بهبود تأخیر و هماهنگ‌سازی در وسایل نقلیه هستند که قبلاً در نسخه ۱۵ وجود داشتند. فناوری Rel-16 با مدل‌های استقرار جدید، پشتیبانی خود را برای شبکه‌های غیر دولتی مانند IoT صنعتی و شرکت گسترش می‌دهد. این موارد باید باعث شود 5G در انواع محیط‌ها محبوب‌تر شود.

موقعیت‌یابی، وسایل نقلیه و مدل‌های استقرار جدید

البته این تغییرات یک شبه یا حتی در طی یک سال اتفاق نمی‌افتد. تقریباً سه سال می‌گذرد که اولین مشخصات 5G به طور رسمی تائید شد و اگرچه اولین شبکه‌ها و دستگاه‌های پشتیبانی‌کننده از این فناوری را دیده‌ایم، پروتکل اجرای آن از گستردگی بسیار دورتر است. به احتمال زیاد ما سال‌ها از دیدن صرفه‌جویی در مصرف برق و پهنای باند در دنیای واقعی فاصله نداریم، اما این یک نگاه جالب به آینده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.