مدیرکل محیط ‌زیست استان سمنان:

۲۸۱ پرونده تخلف و شکار غیرمجاز در سمنان تشکیل شد

امیر عبدوس گفت: سال گذشته در مجموع ۲۸۱ مورد پرونده تخلف و شکار غیرمجاز در سطح استان سمنان تشکیل شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، امیر عبدوس مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان در آئین بزرگداشت روز محیط‌بان بابیان اینکه سال گذشته در مجموع ۲۸۱ مورد پرونده تخلف و شکار غیرمجاز در سطح این استان تشکیل شد، گفت: از این تعداد ۱۱۱ مورد قبل از شکار و مابقی بعد از شکار بوده است.

او با بیان اینکه در سال گذشته مجموعاً ۳۱ قبضه سلاح غیرمجاز از شکارچیان کشف‌شده است تصریح کرد: یک قبضه سلاح جنگی کلاشینکف نیز جزو کشفیات این سال بود.

او با درخواست از استاندار سمنان برای مساعدت لازم به‌منظور خریداری تجهیزات موردنیاز افزود: اگر امروز به حفاظت از انفال و محیط‌زیست توجه نشود، میراث محافظت‌شده ۶۰ ساله سازمان حفاظت از محیط‌زیست از ابتدای تأسیس تاکنون در مدت کوتاهی از دست خواهد رفت.

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان بابیان اینکه بر اساس استاندارد‌های بین‌المللی می‌بایست به ازای هر ۱۰ هزار هکتار مناطق حفاظت‌شده یک تیم تخصصی شامل چهار محیط‌بان (دو محیط‌بان حاضر در شیفت و دو محیط‌بان غیر شیفت) وجود داشته باشد ابراز داشت:، اما در کل کشور مجموعاً سه هزار و ۵۰۰ محیط‌بان، وظیفه حفاظت از ۱۸.۵ میلیون هکتار مناطق حفاظت‌شده را به انجام می‌رساند.

عبدوس با بیان اینکه بر اساس استاندارد‌های بین‌المللی، در زیست‌کره توران شاهرود با ۱.۵ میلیون هکتار منطقه حفاظت‌شده می‌بایست ۶۰۰ محیط‌بان وجود داشته باشد، تصریح کرد: اما در حال حاضر تنها ۲۰ نفر از مجموع ۱۱۶ محیط‌بان استان، این وظیفه خطیر را در منطقه توران به انجام می‌رسانند که نشان از مسئولیت بسیار سنگین و بالاتر از توان این عزیزان است.

او بابیان اینکه مناطق حفاظت‌شده استان در مقایسه با مناطق غیر حفاظت‌شده از نظر پوشش گیاهی و جمعیت جانوری بسیار متفاوت و مشهود است افزود: سمنان از دیرباز تاکنون یکی از استان‌های سرآمد کشور در حوزه حفاظت از محیط‌زیست بوده است.

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر تمامی اعتبارات سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور در مقوله حفاظت از یوزپلنگ آسیایی به استان سمنان اختصاص‌یافته است.

او افزود: به علت اقدامات خوب و ارزشمند اداره کل حفاظت از محیط‌زیست استان سمنان، سه یوزپلنگ در حصار به استان تحویل شد که در حال حاضر در ایستگاه دلبر در بیارجمند نگهداری می‌شوند.

مدیرکل محیط‌زیست استان سمنان بابیان اینکه استان پنج شهید محیط‌بان دارد اضافه کرد: شهید غلامرضا جعفری سال ۸۴ به بدترین شکل ممکن در مناطق حفاظت‌شده پرور به دست شکارچی یا شکارچیان ناشناس به شهادت رسید که تاکنون و علی‌رغم گذشت ۱۵ سال از شهادت ایشان، همچنان قاتل یا قاتلان وی شناسایی نشدند که از استاندار سمنان درخواست می‌شود نسبت به صدور دستور انجام سیر بررسی جدید این پرونده تا شناسایی و مجازات قاتل یا قاتلان مساعدت کنند.

انتهای پیام / ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار