راه‌های پیشگیری از غرق‌شدگی را بشناسیم

با شروع تابستان و استفاده بیشتر مردم استان بوشهر از دریا و رودخانه احتمال غرق‌شدگی بالا می‌رود. بنابراین لازم است افراد راه‌های پیشگیری از غرق‌شدگی را بشناسند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، کارشناس مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان گناوه گفت: غرق‌شدگی یکی از شایع‌ترین حوادث در اماکن آبی است، در این نوع حادثه شخص غرق‌شده گاهی با عوارض غیرقابل برگشتی روبه رو می‌شود.

هاجر عوض پور افزود: این عوارض از احساس بی‌حالی، تکرار سرفه، تنگی نفس شدید، تنفس سریع و سطحی، تنفس غیرطبیعی و صدادار تا کاهش سطح هوشیاری، بیهوشی، قطع کامل تنفس، ضربان قلب و یا هر دو آن‌ها (تنفس و ضربان قلب) متغیر است.

خطر در کمین ناآگاهان از فن شنا

او ادامه داد: بیشترین خطر در فصل تابستان مربوط به نوجوانانی است که با اصول صحیح شنا و شیرجه اطلاعی ندارند و در آب‌ رودخانه و دریا و بدون مراقبت شنا می‌کنند.

کارشناس شبکه بهداشت و درمان گناوه با اشاره به پنج حلقه زنجیره بقا در غرق‌شدگی گفت: حلقه اول شامل پیشگیری (آموزش شنا، آموزش کمک‌های اولیه، شنا در مناطق مجاز) است. حلقه دوم شامل درخواست کمک و تماس با ۱۱۵، حلقه سوم شامل جلوگیری از فرورفتن قربانی در آب است، حلقه چهارم شامل نجات‌غریق و حلقه پنجم خروج غریق از آب و آغاز عملیات احیا است.

اصول پیشگیری از غرق شدن

عوض پور، اولین نکته را شنا کردن در محیط‌های امن عنوان کرد و گفت: اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است، زیرا شیرجه در آب‌های کم‌عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد و همچنین ورود به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق‌شدگی را افزایش می‌دهد.

او ادامه داد: بررسی دمای آب نیز ضروری است، به‌عنوان‌مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده‌اید از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.

کارشناس شبکه بهداشت و درمان گناوه تاکید کرد: به هیچ‌وجه تنها و در محیط‌هایی که نجات‌غریق وجود ندارد، شنا نکنید و از شوخی‌های خطرناک در آب و موقع شنا بپرهیزید. همچنین پس از مصرف دارو‌هایی که موجب خواب‌آلودگی یا شل شدن عضلات می‌شوند، شنا نکنید.

عوض پور گفت: همچنین توانایی خود را در شنا کردن بیش از حد در نظر نگیرید، یک‌سوم قربانی‌های غرق‌شدگی با فن شنا به‌طور کامل آشنا بوده‌اند.

چگونه به فرد غرق شده کمک کنیم؟

او توصیه کرد: در صورت رویارویی با یک غریق، اگر با فن نجات‌غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به او کمک کنید. برای نجات یک غریق، اول امنیت خود را در نظر بگیرید، از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند و پس از رساندن غریق به ساحل، به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

کارشناس شبکه بهداشت و درمان گناوه افزود: اگر شخص در حال غرق شدن را از آب بیرون کشیدید. آرامش خود را حفظ کنید. این‌گونه افراد به علت نرسیدن اکسیژن به اندام‌های حیاتی‌شان دچار بیهوشی و غش می‌شوند. در این موارد باید سر فرد غرق‌شده پایین‌تر از بقیه اعضا قرار دهید تا آب از مجاری تنفسی او خارج شود.

عوض پور گفت: شهرستان گناوه در سال ۹۸ یک مورد غرق‌شدگی در دریا داشته است، اما در سه‌ماه اول امسال یک مورد غرق‌شدگی در سواحل شهرستان گزارش‌شده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.