در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

کاهش سیل خیزی و پایداری منابع آب با اجرای طرح‌های آبخیزداری

مدیر دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها گفت: با اجرای عملیات آبخیزداری، آب در طبیعت ذخیره و پس انداز می‌شود.

کاهش سیل خیزی و پایداری منابع آب با اجرای طرح‌های آبخیزداریابوالقاسم‌ حسین پور مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین جزئیات اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در کشور اظهار کرد: در اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری، توسعه فعالیت‌های اجرایی در قالب عملیات بیولوژیک، بیومکانیک و مکانیک در سطح حوزه‌های آبخیز کشور، منابع از محل صندوق توسعه ملی اختصاص یافت که در مرحله اول در فاز نخست اعتبارات به استان‌ها از سوی سازمان جنگل‌ها ابلاغ شد.

وی افزود: در مرحله اول ۷۸۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به استان‌ها اختصاص یافت و به حوزه‌های آبخیز در استان‌های سراسر کشور اختصاص پیدا کرد.

حسین پور با اشاره به اینکه در ۶۰۰ حوزه آبخیز و بیش از ۳۰۰ شهرستان طرح‌های آبخیزداری در حال اجراست، بیان کرد: امسال سازمان جنگل‌ها با سیاست گذاری جدید ۴ طرح محوری و ۱۹ اقدام جهشی که مجموعه کاملی از اقدامات و فعالیت‌های منطبق براساس قانون و اولویت روز است، در دستور کار خود قرار داده است. ضمن آنکه با اعتبارات تخصیص یافته به استان ها، فرآیند عملیات در حال اجراست.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تا پایان سال اتفاق مبارکی در سطح حوزه‌های آبخیز رقم خواهد خورد، بیان کرد: در نیمه نخست سال در هفته دولت بخشی از پروژه‌های آبخیزداری در بیش از ۵۰۰ نقطه کشور بهره برداری خواهد شد.

وی با اشاره به مزایای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در کشور بیان کرد: در طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری اهداف مختلفی از جمله کاهش سیل خیزی، حفظ خاک، احیای پوشش گیاهی، پایدار سازی عرصه‌های طبیعی، کمک ‌به پایداری منابع آب چاه‌ها و چشمه‌ها و در نهایت پایداری تولید در سال جهش تولید به عنوان اولویت مهم مد نظر است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها یکی از اهداف بحث کاهش خسارت سیل در کنار تغذیه آبخیز‌ها را حفظ خاک و احیای پوشش گیاهی و کمک به تولید برشمرد.

وی افزود: در استان‌های سیل خیز همچون گلستان، لرستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان و فارس طی ۲ سال اخیر به واسطه تغییر اقلیم و تشدید وقوع سیلاب، خساراتی به تاسیسات وارد شده که باید از تمامی ظرفیت‌ها استفاده کرد و برنامه‌ها را در بحث کاهش مخاطرات سیل در حوزه‌های آبخیز مشرف به کانون‌های جمعیتی اجرا کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۱۲۵ میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز نیازمند فعالیت اجرایی است، گفت: با مشارکت سایر دستگاه‌های دخیل و مردم با جدیت بیشتری پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری باید دنبال شود.

وی با اشاره به اینکه مدیریت سیل منشا شکل گیری سیلاب در بالادست است، بیان کرد: با تقدم اصل پیشگیری، سرمایه گذاری بیشتری در حوزه پیشگیری و مدیریت ریسک سیل بویژه با توسعه فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری باید صورت گیرد چرا که ارزیابی‌ها نشان می‌دهد در مناطقی که فعالیت آبخیزداری و آبخوانداری به طور کامل انجام گرفت، در ۳۳ درصد از بروز سیلاب مخرب پیشگیری و در ۶۷ درصد الباقی به طور محسوسی اثر بخشی مثبتی داشته به طوریکه علاوه بر کاهش حجم سیلاب، زمان تمرکز سیلاب را مدیریت کرده است.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل با اشاره به اینکه مدیریت سیلاب در تقویت آب چاه‌ها و چشمه‌ها تاثیر بسزایی دارد، بیان کرد: با توجه به اهمیت آبخیزداری باید به بحث ظرفیت آبخوانداری بیش از گذشته پرداخت و باید به سمتی برویم که در دل خاک حجم سیلاب به صورت آب سبز ذخیره و باعث تقویت چشمه‌ها و چاه‌ها شود.

وی آبخوانداری را پس انداز آب در بانک زمین دانست و گفت: اگر به دنبال این هستیم که این منبع طبیعی آب در طبیعت را ذخیره، حفاظت و پس انداز کنیم، از این رو برای توسعه سرزمین، رونق جهش تولید در بخش کشاورزی و عرصه‌های طبیعی، حفظ سکونتگاه و پایداری روستا باید به سمت و سویی برویم که با تکنیک‌های آبخوانداری، باران و سیلاب را به درون زمین نفوذ داد.

به گفته حسین پور، با عرصه نفوذ پذیری در بیش از ۶۳ میلیون هکتار که ظرفیت عظیمی است نباید اجازه دهیم این حجم سیلاب از پهنه سرزمینی خارج و در مناطق بالادست ‌تجمیع و منجر به بروز خسارت در مناطق پایین دست شود.

نفوذ پذیری هزار متر مکعب آب با اجرای هر هکتار آبخیزداری

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری با اشاره به تاثیرات اجرای عملیات آبخیزداری در نفوذ پذیری آب به درون زمین گفت: هر هکتار آبخیزداری حداقل یک هزار متر مکعب آب را می‌تواند در درون زمین نفوذ دهد که در شرایط مساعد اقلیمی که چندین نوبت بارندگی رخ می‌دهد تا ۵ هزار متر مکعب آب به درون زمین نفوذ پیدا کرده است، به همین خاطر معتقدیم که آبخیزداری پس انداز آب در دل زمین است و اگر بدنبال پایداری تولید و حفظ عرصه‌های طبیعی هستیم، نزولات آسمانی را باید با تکنیک‌های آبخیزداری و آبخوانداری به صورت بهینه به درون زمین نفوذ دهیم.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: با اختصاص منابعی که در طول سال تخصیص می‌یابد، در نظر داریم حداقل یک میلیون هکتار از حوزه‌های آبخیز را تحت‌پوشش آبخیزداری و آبخوانداری قرار دهیم.

انتهای پیام/

برچسب ها: آبخوانداری ، سیلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار