یک مقام مسئول در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

صرفه جویی مصرف آب در کشاورزی با اجرای عملیات آبخیزداری

مدیر کل دفتر آبخیزداری سازمان جنگل‌ها گفت: هر هکتار عملیات آبخیزداری، ۵۳۰ متر مکعب به نفوذ آب و کاهش تبخیر کمک می‌کند.

هوشنگ جزی مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تاثیر اقدامات آبخیزداری و آبخوان داری در کاهش خسارت سیل اظهار کرد: افزایش نفوذ آب و حفظ آن در خاک، کنترل نفوذ آب و جلوگیری از تبخیر، بهبود وضعیت کشاورزی، افزایش آب قنوات و چشمه‌ها و کاهش خسارت‌های ناشی از وقوع سیل در مناطق مسکونی و زراعی از جمله تاثیرات اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری است.

وی افزود: هر هکتار عملیات آبخیزداری به طور متوسط ۵۳۰ متر مکعب و در دشت‌ها یک هزار مترمکعب در سال به کاهش تبخیر و نفوذ بیشتر آب کمک کند.

جزی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار تحت عملیات آبخیزداری قرار گرفته است، بیان کرد: در طرح پروژه احیای مراتع با اجرای عملیات آبخیزداری در هر هکتار ۱۲۰ کیلوگرم افزایش تولید علوفه داریم.

به گفته این مقام مسئول، با اجرای عملیات آبخیزداری ۹ تن در هکتار از میزان رسوب و فرسایش خاک کاسته می‌شود.

وی درباره آخرین جزئیات اعتبار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سال ۹۹ بیان کرد: اگرچه برای سال ۹۹ اعتبار پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری اعلام نشده است، اما پیش بینی می‌شود که ۱۰۰ میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی به پروژه‌های آبخیزداری و آبخوانداری اختصاص داده شود.

اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری حلقه مفقوده سیل‌های اخیر

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت سازمان جنگل‌ها ادامه داد: در برنامه ششم توسعه در ۱۰ میلیون هکتار اراضی کشور باید پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان داری اختصاص یابد که سالیانه برای ۲ میلیون هکتار رقمی بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.
جزی با اشاره به اینکه اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان داری حلقه مفقوده سیل‌های اخیر در کشور به شمار می‌رود، بیان کرد: اختصاص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی ما را به تعهدات برنامه ششم توسعه نزدیک می‌کند.

وی با بیان اینکه تمرکز در چند حوزه آبخیز به سبب کمبود اعتبار همزمان وجود ندارد، گفت: با توجه به شاخص بحرانی سفره‌های زیرزمینی، فرسایش زیاد و سیل خیزی یک حوزه آبخیز را پوشش دادیم.

مدیر کل دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل‌ها در پایان تغییر کاربری اراضی، ساخت و ساز در حریم رودخانه و دستکاری در طبیعت را از جمله عوامل تشدید وقوع سیل اعلام کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار