ارتقاء کیفی صنعت کردستان در پرتو بهره مندی از گاز طبیعی

پس از بهره مندی ۹۸ درصدی کردستانی‌ها از نعمت گاز طبیعی اکنون این سرمایه ملی به خدمت واحد‌های تولیدی و صنعتی درآمده است.

ذخایر گاز در ایرانبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ، ایران با ۳۴ تریلیون مترمکعب ذخایر اثبات شده گاز طبیعی جهان (۱۸ درصد کل ذخایر) جزو بزرگترین کشور‌های دارنده ذخایر گاز طبیعی در جهان بوده و سومین تولیدکننده گاز جهان به شمار می‌رود.

منطقه خاورمیانه علاوه بر آنکه بزرگ‌ترین ذخایر نفت خام را در خود جای داده است، با داشتن بیش از ۴۰ درصد از ذخایر گازی جهان، مهم‌ترین مرکز تجمع ذخایر گازی هم هست.کشور‌های این منطقه تنها ۱۰.۴ درصد از سهم تولید گاز جهان را به خود اختصاص داده اند. با این وجود، در سال‌های اخیر تولید گاز طبیعی در خاورمیانه از رشد بالایی برخوردار بوده و ایران و قطر در صدر افزایش تولید قرار دارند.

ایران اکنون روزانه حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب گاز طبیعی تولید می‌کند که معادل بیش از ۵ میلیون بشکه نفت در روز است و بدین ترتیب بر اساس گزارش اویل‌پرایس، ایران در مجموع تولید انرژی‌های فسیلی پس از ایالات متحده امریکا و روسیه در رده سوم تأمین‌کنندگان انرژی جهان و در خاورمیانه، در رتبه نخست قرار گرفته است.

ایران در حال حاضر بالغ بر ۴۵ میدان گازی کشف شده دارد که این کشور را پس از روسیه در رده دوم بزرگ‌ترین کشور‌های دارنده ذخایر گازی قرار می‌دهد. ۳۵ میدان گازی ایران در جنوب این کشور، ۴ میدان در غرب، یک میدان در مرکز (استان قم) و ۵ میدان در شمال و شمال شرقی آن واقع شده‌اند. در این میان، میدان گازی پارس جنوبی به تنهایی حدود نیمی از ذخایر گازی ایران را در خود جای داده است.

 

میدان گازی پارس جنوبی

 

گازرسانی به صنایع و واحد‌های تولیدی اشتغالزا با هدف جایگزینی سوخت پاک و ارزان گاز با دیگر سوخت‌های فسیلی، از مهم‌ترین رسالت‌ها و یکی از رویکرد‌های وزارت نفت و شرکت ملی گاز است.

موضوع جایگزینی گاز به جای سوخت‌های مایع و فرآورده‌های نفتی در کردستان نیز اجرا شده و در این زمینه به گفتگو با احمد فعله گری مدیر عامل شرکت گاز کردستان پرداختم.

احمد فعله گری مدیر عامل شرکت گاز کردستان به مصوبه صادر شده شورای اقتصاد در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: بر اساس این مصوبه شرکت گاز مکلف شده است تا باتوجه به میزان مصرفی که در واحد‌های صنعتی وجود دارد نسبت به انتقال گاز تا درب واحد‌ها اقدام کند.

او افزود: بر اساس مکاتبات صورت گرفته توسط شرکت ملی پخش فرآورد‌های نفتی، هزارو ۱۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در سطح استان کردستان مشمول مصوبه شورای اقتصاد قرار گرفته اند که گاز رسانی به این واحد‌ها از سال ۹۵ آغاز شده است.

 

احمد فعله گری مدیر عامل شرکت گاز کردستان

 

فعله گری بیان کرد: با اقدامات و پیگیری‌های صورت گرفته وهمچنین با استفاده از تمام ظرفیت‌های قانونی تا پایان سال ۹۸ از مجموع واحد‌های تولیدی و صنعتی سطح استان، به ۵۴۰ واحد گازرسانی انجام شد.

مدیر عامل شرکت گاز کردستان با اشاره به مصرف ۴۸ میلیون لیتر سوخت مایع در سال توسط واحد‌های صنعتی در کردستان گفت: این واحد‌ها از نظر تعدادی حدود ۴۹ درصد مجموع واحد‌ها و از نظر میزان جایگزینی گاز ۷۸ درصد سوخت، جایگزینی انجام داده است.

او اظهار داشت: سال گذشته بیش از ۱۳۶ کیلومتر شبکه گاز رسانی در سطح استان انجام شد چراکه واحد‌های صنعتی و تولیدی به صورت پراکنده و در نقاط مختلف استان وجود داشتند.

فعله گری در ادامه تاکید کرد:با همکاری مالکین واقعی واحد‌های تولیدی و صنعتی و ادارات متولی از جمله جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی و اداره کل صنعت، معدن و تجارت وهمچنین کارگروه گاز رسانی به صنایع که در استان به دبیری شرکت گاز کردستان تشکیل می‌شود واحد‌های مشمول این قانون به شبکه سراسری گاز متصل شدند.

 

گاز طبیعی

 

مدیرعامل شرکت گاز کردستان به مزایای گازرسانی به واحد‌های صنعتی در سطح استان گریزی زد و افزود: گازرسانی به این واحد‌ها علاوه بر حفظ مسائل زیست محیطی می‌تواند از نظر قیمت تمام شده سوخت کمک شایانی به تولیدکنندگان کند.

او یادآور شد: با توجه به نامگذاری سال ۹۹ به نام جهش تولید، این بستر حمایتی همچنان در سطح شرکت گاز کردستان فراهم هست تا بتوانیم مابقی واحد‌های صنعتی مشمول اجرای این طرح را در سال ۹۹ به شبکه گاز رسانی متصل کنیم.

فعله گری با اشاره به اینکه گازرسانی به ۳۰۰ واحد صنعتی در سال جاری از الویت‌های شرکت گاز است افزود: در حال حاضر در ۹۱ واحد، پیمانکار مشغول بکار شده و حدود ۲۰۸ واحد مابقی نیز در مرحله مناقصه قرار دارد که در صورت تامین منابع مالی این واحد‌ها ها نیز به شبکه گازرسانی متصل خواهند شد.

مدیر عامل شرکت گاز کردستان درخصوص سایر واحد‌های صنعتی که مشمول مصوبات شورای اقتصاد قرار نگرفته اند نیز گفت: به این واحد‌های تولیدی و صنعتی در صورت فعال بودن عملیات گازرسانی نیز انجام خواهد شد.

 

لوله کشی گاز

 

او با تاکید بر گاز رسانی به تمامی شهرک‌های صنعتی استان اظهارداشت: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون ۲ هزار و ۳۹۰ واحد صنعتی به شبکه گاز وصل شدند.

فعله گری با بیان اینکه یکی از واحد‌های عمده مصرف کننده گاز در سطح استان نیروگاه گازی سنندج است افزود:این نیروگاه روزانه با ۳ میلیون ۸۰۰ هزار متر مکعب گاز بزرگترین و عمده‌ترین مصرف کننده گاز در کل استان است.

 

نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج

 

او بیان کرد: در فصل تابستان که عمده مصارف در بخش‌های خانگی و گرمایشی کاهش می‌یابد حدود دو برابر مصرف کل استان در این نیروگاه گاز مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز کردستان بیان کرد: در این شرایط که تامین برق برای استان و کشور ضروریست خوشبختانه تامین به موقع گاز برای این نیروگاه یکی از اهداف و برنامه‌های شرکت گاز استان است که به صورت مستمر این میزان گاز تامین می‌شود.

حیدر عباسی مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج میز در این زمینه گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج با قدرت نامی ۹۵۶ مگابات که از نیروگاه‌های بزرگ کشور هست که وظیفه تولید انرژی الکتریسیته یا برق را برای استان و منطقه غرب کشور برعهده دارد.

اوبا اشاره به اینکه در حال حاضر سوخت اصلی نیروگاه گاز طبیعی و سوخت دوم آن هم گازوئیل است افزود:بر همین اساس طراحی اصلی نیروگاه بر اساس سوخت گاز انجام شده است.

 

حیدر عباسی مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج

 

عباسی بیان کرد: سال گذشته بیش از ۹۰۰ میلیون متر مکعب گاز در نیروگاه به مصرف رسیده که این میزان برابر با ۲۸ درصد از مصرف کل گاز مصرفی در سطح استان است.

مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج در ادامه به مقایسه استفاده از سوخت گاز و سوخت گازوئیل در مصارف نیروگاه اشاره کرد و یادآور شد: سوخت گاز احتیاج به هیچگونه انبارش و نگهداری ندارد و به محض ورود به نیروگاه مصرف می‌شود و همچنین علاوه برکاهش میزان آلودگیراندومان تولید نیز در واحد صنعتی افزایش می‌یابد.

او گفت: به دلیل نبود لوله کشی مربوط به انتقال گازوئیل در این نیروگاه سوخت مورد نیاز این واحد صنعتی از طریق نفت کش‌های شرکت پخش و استان‌های همجوار تامین می‌شود.

 

مصرف گاز در کردستان

 

عباسی هزینه‌های ناشی از حمل و نقل، خطرات موجود در جاده و ایمنی را و همچنین پرداخت هزینه‌های که خود نیروگاه جهت انباشت و تخلیه سوخت گازوئیل انجام می‌دهد را از دیگر معایب استفاده از سوخت گازوئیل در نیروگاه برق سنندج عنوان کرد.

مدیر نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج به وجود دو مخزن مخصوص به سوخت گازوئیل در نیروگاه اشاره کرد و افزود: مصرف سوخت گازوئیل در این مخزن‌ها هم به صورت کامل انجام نمی‌شود چراکه همیشه مقداری از آن دچار احتراق شدعه و می‌سوزد.

نزاکتی سرپرست تاسیسات نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج نیز گفت: قطعا تهیه سوخت گاز نسبت به تهیه سوخت‌های دیگر از جمله نفت و گازوئیل خیلی راحت‌تر بوده و حتی نگهداری آن نیز بهتر و مناسب‌تر است.

او افزود: در این نیروگاه جهت استفاده از گاز طبیعی دیگر نیازی به وجود مخزن نیست و گاز مستقیما وارد ایستگاه شده و از آنجا هم به سایر قسمت‌های مورد نیاز در نیروگاه انتقال می‌یابد.

 

نزاکتی سرپرست تاسیسات نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج

 

سرپرست تاسیسات نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج نیز به چند مورد دیگر از معایب استفاده از سوخت گازوئیل اشاره کرد و گفت: خطرات موجود درحین حمل و نقل سوخت گازوئیل در کنار سختی راه و جاده در فصل زمستان و احتمال یخ بستن سوخت از جمله مهمترین مشکلاتی است که در استفاده از گازوئیل برای نیروگاه ایجاد می‌شود.

نزاکتی بیان کرد: استفاده از گاز طبیعی منجر به راحتی کار و تولید در نیروگاه شده پراکه در حال حاضر بیشتر قسمت‌های نیروگاه از جمله موتورخانه‌های اد اری، دیگ بخار و در قسمت تولید گاز مربنیک جهت انجام چرخه تولید از این نوع سوخت با ارزش استفاده می‌شود.

 در حال حاضر ۳۱ شهر و یک هزار و ۳۱۵ روستا در کردستان به شبکه سراسری گاز متصل هستند و گازرسانی در مناطقی از استان با وجود سخت گذر بودن و دشواری عملیات صورت گرفته است.

در چند سال اخیر با بسترسازی و تقویت زیرساخت‌های خطوط انتقال و شبکه‌های گازرسانی روند تداوم خدمت رسانی به مردم استان کردستان بویژه مناطق ر وستایی و و محروم از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده است.

شرکت گاز کردستان به ۵۲۳ هزار مشترک در بخش‌های خانگی، تجاری، صنعتی و اداری خدمات می‌دهد و ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و ۹۲درصد جمعیت روستایی استان از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند.

گفتنی است استان کردستان دارای یک هزار و ۷۰۳ روستای دارای سکنه است که امکان گازرسانی به ۱ هزار و ۵۰۳ مورد آن میسر است و در حال حاضر ۱ هزار و ۳۱۵ روستای استان از نعمت گاز برخوردار است.

گزارشی از شیدا علیمرادی

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.