منظور از گشتاور خودرو چیست؟

گشتاور کلمه‌ای است که در صحبت‌های روزمره کاربردی ندارد و بیشتر در اصطلاحات مکانیکی به کار برده شده است.

گشتاور به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، بسیاری از مواقع پیش آمده که هنگام خواندن مشخصات خودرویی با کلماتی عجیب و غریب مواجه شویم که در صحبت های عامیانه تا به حال آن‌ها را نشنیده ایم، به طور مثال شنیده ایم که بگویند پیشرانه ۷/۳ لیتری فورد با گشتاور هزار نیوتن ‌متر است. در مواجه با چنین کلماتی دچار سرگردانی می‌شویم که منظور از این کلمه چیست؟

گشتاور کلمه‌ای است که در صحبت‌های روزمره کاربردی ندارد و بیشتر در اصطلاحات مکانیکی به کار برده شده است. سوالی که اکنون به وجود می‌آید گشتاور داخل اتومبیل چه کاری می‌تواند انجام دهد و معنای آن چیست؟

 گشتاور در اصل به شتاب یک خودرو بر می‌گردد. مشخصات گشتاوری که در برخی اخبار دیده می‌شود، به دور موتور خودرو بر می‌گردد.‌ می‌توان اینگونه گفت که گشتاور هر چقدر بیشتر باشد خبر از قدرت موتوری بیشتر در خودرو می‌دهد و به دنبال آن هر چقدر موتور قوی‌تر باشد چرخ‌ها قوی‌تر به حرکت در می‌آیند.

می توان گفت قدرت گشتاور باعث می‌شود چرخ‌های اتومبیل به حرکت در آید.  برخی این تصور را دارند که اگر قدرت گشتاوری کم باشد، به این معنی است که خودرو فقط در نقاط بسیار خاصی شتاب زیادی دارد، اما این گونه نیست، زمانی که خودرو در دنده یک است با افزایش دور موتور می‌توان دنده را تغییر داد، به همین دلیل دنده‌های مختلفی را در ماشین کار گذاشته اند تا بتوان قدرت موتور را در برخی مواقع افزایش داد.

موتور

کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند که گشتاور می‌تواند باعث افزایش سرعت شتاب خودرو شود. گشتاور چیزی است که در همه بررسی‌های عملکردی خودرو ذکر شده است.

گشتاور چیست؟

به عبارت ساده‌تر، گشتاور مقدار "قدرت چرخشی" است که یک ماشین دارد و همان نیرویی است که هنگام چرخاندن خودرو ایجاد می شود. بیشترین میزان گشتاور برای شتاب گیری خودرو است و عددی که معمولاً ذکر می‌شود حداکثر گشتاور موتور احتراق داخلی در میل لنگ است  و این معمولاً بیشتر از مقدار موجود در چرخ‌ها است.

گشتاور بیشتر نیز به معنای سرعت ۰-۶۲ مایل در ساعت است: این امکان را به خودرو می‌دهد تا در مراحل اولیه حرکت هنگام شروع یا سرعت گرفتن، سرعت بیشتری داشته باشد.

موتور

اما گشتاور فقط به سرعت مربوط نمی‌شود، هنگامی که وسایل نقلیه سنگین‌تر و بزرگتر می‌شوند، گشتاور نیز مهم است. یک SUV سنگین‌تر برای شروع حرکت یا ادامه سفر خود به گشتاور بیشتری احتیاج دارد. این یکی از دلایلی است که می‌توانید بسیاری از وسایل نقلیه سنگین  با موتور‌های گشتاور دیزلی را برانید. 

 در چه موتور‌هایی بیشتر یا کمتر گشتاور خواهیم داشت؟

موتور‌های دیزلی و V-پیکربندی شده تمایل به تولید گشتاور بیشتر در دور موتور‌های کمتر نسبت به موتور‌های بنزینی دارند. به عنوان مثال موتور‌های با گشتاور بیشتر می‌توانند با سهولت بیشتر در رینگ‌های پایین‌تر با همان سرعت حرکت کنند و باعث می‌شوند رانندگی بسیار روان‌تر شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار