فیض آباد، شهر بدون پلاستیک

شهردار فیض آباد گفت: با هدف صرفه جویی در مصرف پلاستیک، اصلاح الگوی مصرف و حفاظت از محیط زیست از پویش «فیض آباد، شهر بدون پلاستیک» بعنوان نخستین شهر خراسان رضوی رونمایی شد.

جواد جعفری شهردار فیض آباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: متاسفانه کیسه‌های پلاستیکی به دلیل ارزان و در دسترس بودن بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند که این امر به شدت به محیط زیست آسیب رسانده و خسارات غیرقابل جبرانی به جای می‌گذارد.

او افزود: اصلاح الگوی مصرف می‌بایست از خود ما آغاز شود و جهت حفظ محیط زیست همه باید در کاهش مصرف پلاستیک در جامعه مشارکت کنیم و این امر را باید از خودمان شروع کنیم.

شهردار فیض آباد ادامه داد: ما می‌توانیم با استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای چندبار مصرف و یا تجدید پذیر بجای کیسه‌های پلاستیکی و تفکیک زباله‌های پلاستیکی از زباله‌های خانگی، استفاده از ظرف‌های خانگی به حفظ سلامتی و محیط زیست کمک کنیم، محیط زیست امانتی از فرزندان و آیندگان نزد ماست ومی بایست از این امانت الهی به درستی حفاظت کنیم.

جعفری بیان کرد: تجزیه هر پلاستیک بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ سال زمان نیاز دارد که می‌توانیم تنها با جایگزین کردن کیسه‌های پارچه‌ای خدمتی بزرگ به محیط زیست کنیم.


ایران دهمین مصرف کننده پلاستیک جهان

 
 جوانبخت رئیس اداره محیط زیست مه ولات در این خصوص گفت: در اغلب کشور‌های توسعه یافته مانند آلمان، هلند، سوئیس، ایتالیا و ... برای مصرف پلاستیک مقررات مالیاتی خاصی اعمال می‌شود، اما متاسفانه در کشور ما هنوز قانون مدونی جهت کاهش مصرف پلاستیک وضع نشده است و کشور ما جزء ۱۰ کشور اول مصرف پلاستیک در جهان است.

او افزود: در آمار به دست آماده از تبعات مصرف پلاستیک در حیات وحش، تنها در بخش آبزیان تعداد ۷۰۰ گونه به نوعی درگیر اثرات مضر مصرف پلاستیکی (اعم از بلعیدن و خفه شدن، انسداد روده و معده، گرفتاری پرندگان آبزی و عدم امکان پرواز، انواع بیماری‌ها و ...) هستند.

بیشتر بخوانید؛

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مه ولات ادامه داد: در کشور ما به صورت متوسط روزانه ۵۰۰ تن و سالانه ۱۸۵ هزار تن پلاستیک وارد چرخه طبیعت می‌شود و میانگین سرانه تولید زباله توسط هر ایرانی ۷۰۰ گرم است در حالی که سرانه تولید زباله در جهان توسط هر فرد ۳۰۰ گرم می‌باشد.

انتهای پیام/ا. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.