زرشک خراسان جنوبی رتبه نخست جهانی

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی از رتبه نخست استان در تولید زرشک بی دانه به عنوان محصولی منحصر به فرد در جهان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، رضایی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: بخش باغبانی با توجه به وجود محصولات خاص و منحصر به فرد، چون زرشک، عناب، زعفران از اهمیت خاصی در استان برخور دار است.

او افزود: خراسان جنوبی در تولید محصول زرشک بی دانه رتبه اول کشور و جهان و در تولید محصولاتی، چون عناب و زعفران نیز در رده برترین استان‌های کشور قرار دارد.

رضایی اظهار کرد: سطح زیر کشت محصولات باغی ۸۶ هزار هکتار است و ۱۳۰ هزار تن محصولات باغی در سال ۹۸ در استان برداشت شده است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به اقلیم خاص استان تولید محصولات کم آب بر، توسعه کشت گلخانه‌ای و کشت گیاهان دارویی از اولویت‌های این سازمان در بخش باغبانی است.

او با بیان اینکه ایجاد وگسترش بارگاه‌های بهداشتی زرشک و عناب در راستای افزایش کیفیت و کاهش ضایعات در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی استان قرار داد افزود: افراد متقاضی ایجاد این بارگاه‌ها می‌توانند به برای دریافت مجوز اقدام کنند.

رضایی در خصوص کسب مجوز برای ایجاد بارگاه‌های بهداشتی زرشک و عناب تشریح کرد: حداقل مساحت باغات برای ایجاد بارگاه بهداشتی ۵ هزار متر مربع است که هفتاد متر به بارگاه تعلق می‌گیرد.


بیشتر بخوانید


مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در ادامه گفت: به ازای هر هزار متر افرایش باغات ۱۵ متر به بارگاه افزوده می‌شود.

او با اشاره به صدور دو نوع مجوز در این حوزه ادامه داد: مجوز صنایع فرآوری و تبدیلی محصولات استان از طریق مدیریت صنایع صادر می‌شود و مجوز ایجاد بارگاه‌های بهداشتی زرشک و عناب با عنوان مجوز فعالیت در باغ پس از بررسی توسط سازمان جهاد کشاورزی صادر می‌شود.

رضایی بیان کرد: مجتمع‌های بارگاهی زرشک در روستا‌ها با مشارکت شرکت شهرک‌های کشاورزی استان احداث می‌شود و در کنار این مجتمع‌ها می‌توان صنایع بسته بندی و تکمیلی را نیز پیگیری کرد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: تا به امروز کار مطالعاتی ۱۶ مجتمع بارگاهی زرشک و عناب با مساحت ۱۵۰ هکتاری توسط شرکت شهرک‌های کشاورزی در حال انجام است.

او گفت: سطح زیر کشت باغات زرشک استان ۱۷ هزار و ۶۵۳ هکتار بوده و در سال ۹۸؛ ۳ هزار و ۸۷۹ تن محصول زرشک از باغات استان برداشت شده است.

رضایی با اشاره به آسیب پذیری باغات زرشک در گرما و سرما افزود: پیش بینی می‌شود امسال حدود ۲۱ هزار و ۸۷۱ تن محصول زرشک در استان تولید شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی بیان کرد: سالانه ۵ تا ۱۰ تن زرشک به خارج از استان و همچنین سایر کشور‌های جهان صادر می‌شود.

او با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا بر صادرات محصول زرشک تاثیرات منفی داشت ادامه داد: اخیرا صادرات مجدد زرشک آغاز شده است و پیش بینی می‌شود زرشک به قیمت واقعی خود برسد.

انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.