باشگاه خبرنگاران جوان بیرجند گزارش می‌دهد؛

ناقوس «زنگ زرشک » در گوش درختان/ خسارت و آسیب بار دیگر بر جان درختان زرشک خراسان جنوبی

خشکسالی‌های ۲۰ ساله، آفات، سرما دست به دست هم داده تا امسال زیان جبران‌ناپذیری به زرشک‌کاران خراسان جنوبی وارد شود.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، محصول زرشک، بهار را با شکوفه های زرد آغاز می کند که در اواخر تابستان سرشاخه های آن به سرخی یاقوت می گراید و آرام آرام با خیمه زدن پاییز بر منطقه رنگ گل های این درختچه نیز به زرشکی نزدیک می شود.

با سرد شدن تدریجی هوا کم کم خوشه های زرشک آماده برداشت می شود و کشاورزان این روزها در حال برداشت نوبرانه محصول زرشک بوده تا آن را به صورت تازه دست چین کنند و به صورت خشک شده و تازه به دیگر استان‌ها صادر کنند.

خراسان جنوبی به عنوان شرقی ترین استان کشور خاستگاه محصولات استراتژیکی مانند زرشک است که برداشت این یاقوت سرخ با توجه به شرایط آب و هوایی از اوایل مهرماه در این استان آغاز شده و در مناطق گرمسیری تا اواخر آذر ماه به طول می کشد.

 

ناقوس «زنگ زرشک » در گوش در ختان/ خسارت و آسیب باردیگر بر جان درختان زرشک خراسان جنوبی

زرشک، محصولی استراتژیک در دل کویر

قوسی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،گفت: این استان دارای 5 هزار و 563 هکتار باغ زرشک است که 98درصد زرشک تولیدی کشور را در اختیار دارد.

وی افزود: امسال ۱۹ هزار و ۱۰۰ تن زرشک در استان برداشت و با فروش این محصول ۳۷۷ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان عاید کشاورزان می‌شود.

 

ناقوس «زنگ زرشک » در گوش در ختان/ خسارت و آسیب باردیگر بر جان درختان زرشک خراسان جنوبی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه 80 درصد زرشک خراسان‌جنوبی به خارج استان ارسال می‌شود عنوان کرد: زرشک یکی از محصولات استراتژیک خراسان‌جنوبی است که امسال 25 هزار نفر بهره‌بردار کار برداشت زرشک را از باغات خود آغاز کردند.

 اما اکنون خشکسالی های 20 ساله، آفات، سرما، وجود دلالان و نبود بازاریابی همه دست به دست هم داده تا امسال ضرر و زیان جبران ناپذیری به زرشک کاران خراسان جنوبی وارد شود.

از این رو در این گزارش به دو موضوع که این روزها دغدغه اصلی کشاورزان است، پرداختیم.

آلوده شدن باغات استان به آفت زنگ زرشک

درویشی مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ، گفت: آفت زنگ زرشک یا « زنگ جارویی زرشک» بیماری گیاهی با عامل قارچی( PUCCINIA  BRACHIOPODA)  است که همانند خوره ای به جان درختان یاقوت سرخ افتاده به طوری که هم اکنون 980 هکتار از باغات شهرستان های درمیان، بیرجند و زیرکوه دچار این بیماری شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از علل شیوع آفت خشکسالی است که رمق درخت زرشک را گرفته و آهسته و آهسته جانشان را می گیرد،  افزود: افزایش آفت زنگ زرشک باعث نگرانی کشاورزان استان شد چرا که درخت زرشک هر دو سال یکبار محصول می دهد و به ثمر نشستن هر درخت پنج الی شش سال زمان می برد.

درویشی بیان کرد:  300 هکتار از اراضی باغات زرشک این شهرستان آلوده به بیماری زنگ زرشک شده است.

مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه با اشاره به اینکه شیوع این آفت باعث شده که روستایی که تنها منبع درآمدش باغداری است از دسترنج چندین ساله خودش مأیوس شود اظهار کرد: برای جلوگیری از افزایش این آفت در باغات زرشک کلاس های ترویجی  در روستاهای آلوده برگزار شده است ادامه داد: توزیع سموم به کشاورزان و سیستم مکانیزه مبارزه شیمیایی در باغات آوده صورت گرفته است.

 

ناقوس «زنگ زرشک » در گوش در ختان/ خسارت و آسیب باردیگر بر جان درختان زرشک خراسان جنوبی

خسارت سرما و یخبندان عامل  نابودی باغات زرشک

غنچه مدیر صندوق بیمه کشاورزی خراسان جنوبی  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،گفت: در برخی مناطق استان از جمله در شهرستان های بیرجند،قاین،سربیشه و اسدیه محصول زرشک به طور کامل برداشت نشده و حدود 40 درصد از این محصول روی درخت است.

وی با اشاره به اینکه دمای منفی یک تا منفی 6 درجه در برخی نقاط استان سبب ترکیدگی و افت کیفیت دانه های زرشک شده است افزود: زرشک های آسیب دیده تا یک سوم افت قیمت خواهند داشت.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی خراسان جنوبی افزود: بیستم آبان پایان سال بیمه ای محصول زرشک است و برآورد نهایی خسارت به محصول زرشک پس از این تاریخ و همچنین با پایان فصل برداشت این محصول مشخص می شود.

غنچه با بیان اینکه از حدود 15 هزار هکتار زرشک بارور در استان 4 هزار و 100 هکتار بیمه هستند بیان کرد: تعداد بیمه گذاران زرشک در استان 9 هزار و 360 نفر هستند.

مدیر صندوق بیمه کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: تعرفه بیمه برای محصول زرشک در سال زراعی جاری به طور میانگین برای هر هکتار 100 هزار تومان سهم بیمه گذار بوده است.

ناقوس «زنگ زرشک » در گوش در ختان/ خسارت و آسیب باردیگر بر جان درختان زرشک خراسان جنوبی

برداشت زرشک به نصف کاهش یافت

یک کشاورز از روستای بهدان  در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ،گفت: سال گذشته قریب به ۱۵ میلیون تومان از محل فروش زرشک عایدم شده است.

حسین فنودی افزود: امسال به دلیل سرما زدگی میزان برداشت زرشک به کمتر از نصف رسیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قریب به ۴۰ اصله درخت زرشک دارم، افزود: زرشک محصولی است که باروری آن یک سال در میان است.

حسین فنودی با اشاره به مشکلات پیش روی زرشک کاران بیان کرد: آفت زنگ زرشک یکی از مشکلاتی است که اکثر کشاورزان را گرفتار کرده است.

وی بیان کرد: دست درازی دلالان سود کشاورزان را از بین می برد که باید برای رفع این مشکل چاره اندیشی شود.

 

گزارش از اکبرآبادی

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۰۸:۰۱ ۲۱ آبان ۱۳۹۷
زرشک یک سال محصول میده سال بعد نه واسه همون زرشکش نصف شده
آخرین اخبار