هنجارشکنی در تورهای رفتینگ/ مسئولان رسیدگی کنند

اخیرا بروز ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی ناشی از تور‌های رفتینگ در چهارمحال و بختیاری باعث گلایه‌مندی مردم منطقه شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، یکی از هیجان انگیزترین و پر طرفدارترین تورها در دنیا تور رفتینگ است. که در این تور، گردشگران در طبیعت به گردشگری پرداخته و در آن تجربه قایق سواری و کلک سواری در امواج خروشان رودخانه ها می‌پردازند‌ و استان چهارمحال و بختیاری با داشتن منابع آبی، چشمه سارها و سرچشمه دو‌ رود بزرگ‌کارون و زاینده‌رود و جاذبه های بی‌شمار طبیعی و مناظر زیبا به عنوان یکی‌ از قطب‌های این‌ ورزش در ایران به شمار می‌رود.

رفتینگ در آب‌های خروشان زاینده رود به عنوان یک تجربه لذت‌بخش هیجان رویارویی با امواج رودخانه‌ها‌ و عبور از مناظر طبیعی و شگفت‌انگیز‌ مسیر‌ رودخانه را میسر ساخته است. ۶۰ کیلومتر از رودخانه زاینده رود در چهارمحال و بختیاری همه ساله میزبان گردشگران و ماجراجویانی است که برای تجربه هیجان بر روی آب به این استان سفر‌‌می‌کنند و علاوه بر باشگاه‌های استان، باشگاه‌هایی نیز‌ از خارج از استان‌‌ مقصد تور رفتینگ‌ خود را چهارمحال و بختیاری انتخاب می‌کنند.


بیشتر بخوانید


با جستجویی از این‌ ورزش در سایت‌های مختلف، تبلیغ تورهایی به چشم‌ می‌خورد‌ که در میان تصاویر جذاب بارگذاری شده، داشتن مجوز اهمیت خود را از دست داده است.

بروز ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی ناشی از تور‌های رفتینگ

اقدام‌خودسرانه برخی گروه‌ها در برگزاری تورهای رفتینگ،‌ ورود مسافران غیربومی‌ برای حضور در این‌تورها و ایجاد ناهنجاری، نبود هیچ قانون جامع و ارگانی که عهده دار در نحوه برگزاری این‌تورها باشد، کار‌ نظارت را دشوار ساخته است.

تا جایی که نفع مادی برخی از سودجویان، سرپوشی‌ بر ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی برخی از این‌ تورهای رفتینگ شده است به طوری که وضعیت هنجارشکنانه و عدم رعایت قوانین جامعه اسلامی در برخی از تورهای رفتینگ مشهود و علنی است‌.

تورهای فاقد مجوز علاوه بر آنکه در قبال آسیب به طبیعت مسئولیتی قبول نمی‌کنند‌، با ایجاد مشکلات و ناهنجاری‌ها، بی‌بند و باری را ترویج می‌دهند و نا امنی را برای ساکنان همجوار بخشی از زاینده رود که در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد ایجاد می‌کنند که این‌ وضعیت، وظیفه مسئولین فرهنگی، قضائی، انتظامی‌ و امنیتی استان‌ را دوچندان می‌کند.

امام جمعه شهرکرد: رفتینگ نباید باعث مخدوش‌شدن فرهنگ عمومی شود

مسئله ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی ناشی از رفتینگ‌ها تا جایی نگران‌کننده شده است که نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد در تذکری با استناد به برخی از گزارش های رسیده درباره رشته ورزشی رفتینگ قایقرانی در رودخانه زاینده رود اظهار داشت: این رشته ورزشی نباید باعث مخدوش‌شدن فرهنگ عمومی مردم شود.

حجت الاسلام‌ و المسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، از اعلام‌نگرانی مردم‌ در مراجعه حضوری و تماس تلفنی با دفتر امام جمعه شهرکرد نسبت به بروز برخی از ناهنجاری‌ها در این رشته در رودخانه زاینده رود خبرداد و گفت: رشته قایقرانی یک رشته ورزشی مطلوب و مهیج است اما نباید به واسطه برگزاری تورها یا اردوهایی که از بیرون این استان هماهنگ می‌شود، این رشته ورزشی زیر سوال برود.

او همچنین در جمع اعضای شورای قضایی استان به مناسبت هفته قوه قضاییه افزود: در جامعه برخی فرهنگ‌های بیگانه و غربی رواج پیدا کرده است که این امر از اهداف دشمنان برای براندازی نظام اسلامی ایران است.

نکونام با تاکید بر اینکه توسعه فرهنگ حجاب و عفاف نیاز به اجرای برنامه‌های فرهنگی دارد، گفت: هویت‌بخشیدن به زنان و دختران باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

احمدرضا بهرامی، رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری نیز‌ در این‌ دیدار، ناهنجاری‌های اجتماعی رفتینگ‌های رودخانه‌ها و بدحجابی ناشی از رفتینگ‌ها‌ را دغدغه مردم دانست و گفت: ۶۵ کیلومتر از رودخانه زاینده‌رود تنها در سامان جاری است که دادگستری به تنهایی نمی‌تواند به آن رسیدگی کند و تصمیم‌گیری در مورد این مسئله نیاز به برنامه پیشگیرانه و اصلاح‌گرایانه دارد که می‌طلبد در جلسات شورای فرهنگ عمومی در مورد آن بحث شود.

او با بیان اینکه این فعالیت اشتغال و درآمد خوبی ایجاد کرده است، گفت: مخالفتی با این اشتغال نیست بلکه تنها قصد اصلاح عملکرد در این حوزه را داریم.

اعطای مجوز رفتینگ برای متقاضیان بومی

محسن بهرامی، فرمانده سپاه سامان از اقدامات جدی برای ساماندهی تورهای رفتینگ خبرداد و گفت: با همکاری مسئولان قضایی، انتظامی، فرهنگی و ورزشی استان، ساماندهی و رسیدگی به تخلفات تورهای رفتینگ برای جلوگیری از وقوع ناهنجاری‌ها به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است.

او افزود: در جهت حصول اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی، مجوز گروه‌های رفتینگ تنها به متقاضیان بومی اعطا خواهد شد و در چند روز آینده برای هشت تور بومی شهرستان مجوز صادر می‌شود.

بهرامی اظهار داشت: تورها و گروه‌های مجاز ملزم به رعایت شرایطی هستند که علاوه بر تامین امنیت جانی به اصلاحات فرهنگی و جلوگیری از بروز ناهنجاری منجر می گردد.

او، شرکت در دوره آموزشی مربوط به رفتینگ، دارا بودن قایق، عدم‌سوءپیشینه، دریافت استعلام از مراجع ذیربط، تعهد به رعایت موازین از لحاظ ایمنی، رعایت شئون اسلامی، راه اندازی رختکن سیار در مبدا و مقصد و بومی بودن را از شرایط اخذ مجوز رفتینگ برشمرد.

بهرامی بر توسعه رفتینگ‌ به عنوان یک منبع درآمد علاوه بر یک ورزش و تفریح سالم تأکید کرد و گفت: با تشدید نظارت‌ها در روزهای گذشته اموال دو گروه غیرمجاز به دلیل رعایت نکردن موارد‌ ایمنی توقیف شده است.

بروز ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی ناشی از تور‌های رفتینگ

او از تسهیل اخذ مجوز برای فعالان و قانونمندان‌ این حوزه نیز خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با رعایت دقیق قوانین و مقررات و همیاری دستگاه‌های ذیربط از معضلات عمده بی‌قانونی‌ها و نادیده گرفتن شئون اسلامی به طور محسوسی در این‌ منطقه جلوگیری می‌شود.

گفتنی است: برخی از مردم بومی منطقه شهرستان سامان از معضلات پیش‌آمده توسط تورهای رفتینگ و ورود مسافران و ایجاد ناهنجاری‌ها در ویلاها و حاشیه رودخانه گلایه داشتند.

مسئله ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی ناشی از تورهای رفتینگ مسئله جدیدی نیست و می‌طلبد تمام دستگاه‌های استانی و شهرستانی وارد این مسئله شوند.دادن مجوز بدون نظارت از طرف برخی ادارات شهرستانی که چنانچه تاکنون اینطور بوده است، صرفاً شانه‌ خالی‌کردن از بار مسئولیت است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.