هشدار روسیه درباره افزایش خطر وقوع جنگ هسته‌ای

وزیر خارجه روسیه در بیانیه‌ای از افزایش احتمال وقوع جنگ هسته‌ای سخن گفت و آمریکا را مسئول کاهش کنترل و نظارت بر امنیت جهانی دانست.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  خبرگزاری اسپوتنیک، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه، امروز در بیانیه خود درباره خطر وقوع جنگ هسته‌ای در جهان هشدار داد و از نقش آمریکا در این خصوص صحبت کرد.

لاوروف در بیانیه خود به خروج آمریکا از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) با روسیه اشاره کرد و این مسئله را دلیل کاهش امنیت جهانی دانست. به گفته وزیر خارجه روسیه، واشنگتن در حال از بین بردن نظام کنترل تسلیحاتیِ جهان است.

او در ادامه توضیح داد روسیه در جلسه آینده «شورای امنیت سازمان ملل» با موضوع روابط هسته‌ای، نگرانی خود را از احتمال بالای جنگ هسته‌ای اعلام خواهد کرد. در این جلسه آمریکا، چین، فرانسه و انگلیس حضور خواهد داشت.

بخشی از بیانیه او به این شرح است: «خطرات هسته‌ای افزایش چشمگیری داشته، وضع امنیتی و ثبات استراتژیک بین‌المللی رو به افول رفته است و دلایل آن نیز برای همه واضح است. به عبارتی این‌گونه باید توضیح داد که آمریکا می‌خواهد سلطه جهانی خود را احیا کرده و به پیروزی در چیزی برسد که آن را رقابت قدرت‌های بزرگ عنوان می‌کند.»

او در این بیانیه درباره پیمان هسته‌ای جدید با آمریکا نیز سخن گفته و بیان کرده است سرنوشت معاهده «نیو استارت» در حال حاضر نیز مشخص است، زیرا واشنگتن تمایلی به تمدید آن ندارد.

پیش از این نیز وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود مسکو به روند پیش‌گرفته شده در اجرای معاهده «منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای» (CTBT) ادامه خواهد داد.

همچنین پس از آنکه مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا از خروج رسمی این کشور از معاهده «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» موسوم به INF خبر داد، روسیه این اقدام را اشتباهی بزرگ دانست.

البته آمریکا پس از خروج از توافق دوجانبه منع آزمایش تسلیحات هسته‌ای (INF) با روسیه، علت این تصمیم را عدم حضور چین در این توافق دانست. وزارت دفاع روسیه چندی پیش این ادعای آمریکا را رد و تاکید کرد که واشنگتن از مدت‌ها پیش به دنبال خروج از توافق منع آزمایش تسلیحات هسته‌ای بوده است.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۲۰ تير ۱۳۹۹
چندفرصت استراتژیکی آمریکاداردیکی همین درحدتهدیدهسته ای هست که دست دیگرقدرتهاراازجهان به همراه خودش کوتاه میکند خواست خالق طبیعت چی باشد.
آخرین اخبار