روسیه: خروج آمریکا از پیمان INF اشتباه بزرگی است

وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد اشتباه بزرگی است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت امور خارجه روسیه امروز جمعه اعلام کرد خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد اشتباه بزرگی است.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود اشاره کرد این اقدام پس از تلاش‌های متعمدانه واشنگتن در راستای تضعیف این توافقنامه بوده که دستاویزی برای نابودی این توافق بوجود آورد.

وزارت خارجه روسیه اضافه کرد: این تلاش‌ها تاکید دارد که آمریکا دوره‌ای را به پیش می‌برد که طی آن تمامی توافقنامه‌های بین‌المللی را که به هر دلیل مناسب واشنگتن نباشد از بین می‌برد.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا امروز (جمعه) از خروج رسمی این کشور از معاهده «منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» موسوم به INF خبر داد.

پمپئو در صفحه شخصی توئیتر خود با تکرار ادعای عدم پایبندی روسیه به این معاهده، نوشت: «در تاریخ دوم فوریه ۲۰۱۹، ایالات متحده به روسیه شش ماه فرصت داد تا به پایبندی به معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بازگردد. روسیه مخالفت کرد، پس این توافق امروز پایان می‌یابد».

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، آمریکا و روسیه را از تملک، تولید یا پرتاب آزمایشی موشک‌های زمین‌پایه میان‌برد (۱۰۰۰ - ۵۰۰۰ کیلومتر) و کوتاه‌بردتر (۱۰۰-۵۰۰ کیلومتر) منع می‌کند. این پیمان در دهه هشتاد میلادی و در دوران ریاست‌جمهوری «رونالد ریگان» و «میخائیل گورباچف» روسای جمهوری وقت آمریکا و شوروی سابق منعقد شد.

واشنگتن، اما بار‌ها روسیه را به نقض این معاهده متهم کرده است، اما روسیه تمامی اتهامات را رد می‌کند.

انتهای پیام/

 

منبع: فارس

برچسب ها: روسیه ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار