افزایش زباله‌های الکترونیکی

کرونا تولید زباله‌های الکترونیکی در کشور را افزایش داده است.

دکتر فاطمه کاردل عضو هیات علمی گروه علوم محیط زیست دانشگاه مازندران در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، با اشاره به اینکه ویروس کرونا بر محیط زیست اثرات مثبت و منفی داشته است، گفت: از جمله اثرات منفی کرونا بر محیط زیست افزایش زباله‌های الکترونیکی به دلیل استفاده بیشتر مردم از فضای مجازی است.

او با بیان اینکه حجم زباله بهداشتی و بیمارستانی به دلیل استفاده از اقلام بهداشتی یک بار مصرف به طور فزاینده افزایش داشته است، افزود: ترس از کرونا سبب بی توجهی برخی خانواده‌ها در خصوص تفکیک زباله از مبدا نیز شده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی مصرف آب در مازندران، ادامه داد: همزمان با افزایش مصرف آب، مصرف مواد شوینده نیز در مقایسه با پارسال افزایش داشته است به همین دلیل پساب‌های ناشی از مصرف این مواد شوینده باید بیشتر مدیریت شود تا آلودگی آب و خاک را به دنبال نداشته باشد.

دکتر کاردل گفت: با توجه به اینکه اطلاعات در خصوص این ویروس هنوز کامل نیست نمی‌شود همه پیامد‌های زیست محیطی را دقیق پیش بینی کرد.

او با بیان اینکه این ویروس اثرات مثبتی نیز بر محیط زیست داشته است، افزود: تغییرات اقلیمی همواره از چالش‌های محیط زیست بود که کاهش تردد‌ها و رفت و آمد‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا سبب کاهش انتشار گاز‌های آلاینده شده است.


بیشتر بخوانید


عضو هیات علمی گروه علوم محیط زیست دانشگاه مازندران گفت: انتشار گاز‌های گلخانه‌ای در ماه‌های اولیه قرنطینه از ۱۸ تا ۳۶ درصد کاهش داشت.

دکتر کاردل با بیان اینکه کاهش ذرات آلاینده در اتمسفر کاهش گرمایش جهانی را هم بدنبال خواهد داشت، افزود: در صورت تداوم این کاهش می‌تواند به حفظ تعداد زیادی گونه جانوری و گیاهی که به دلیل افزایش دما در معرض نابودی بودند امیدوار شد.

این استاد دانشگاه گفت: کاهش استفاده از ظروف یک بار مصرف به دلیل کاهش فعالیت رستوران‌ها و بسته بودن تالار‌های پذیرایی و اعمال قرنطینه نیز از دیگر نتایج مثبت کرونا بر محیط زیست بود.

عضو هیات علمی گروه علوم محیط زیست دانشگاه مازندران گفت: به دلیل اینکه تردد‌ها دوباره به حالت عادی برگشته است همه این اثرات مثبت موقتی بودند.

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار