حفاران غیر مجاز در سودای گنج های خیالی به سر می برند

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: دستگیری حفاران غیر مجاز از ابتدای امسال به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدعلی مدیر فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: متأسفانه آن‌گونه که باید برای اهمیت داشته‌ها و میراث چندین هزار ساله تبلیغ نمی‌شود، باید فرهنگ‌سازی مطلوبی صورت گیرد تا به جای حفاری‌های غیرمجاز برای حفظ آثار تاریخی تلاش کنند.

او افزود: متأسفانه در حفاظت بهتر و بیشتر آثار تاریخی با کمبود شدید نیرو و امکانات مواجه هستیم، از شهریور ماه که روستاییان محصول را برداشت کرده و بیکار می‌شوند حفاری‌های غیر مجاز بسیار زیاد می‌شود، در این مدت نه تنها خودشان به دنبال کشف آثار تاریخی می‌روند بلکه راهنمای حفاران غیر مجاز نیز می‌شوند.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: توهم گنج این افراد را به سمت حفاری غیر مجاز سوق می‌دهد، در صورتی که اگر اقلام تاریخی هم باشند، تحت حفاظت نیرو‌های یگان میراث فرهنگی و نیروی انتظامی هستند.

مدیر بیان کرد: متأسفانه قانون قوی و محکمی نداریم که مقام قضایی با این متخلفان برخوردی جدی داشته باشد و این موجب شده قوانین، بازدارنده نباشند و با متهم برخورد جدی صورت نگیرد.

او تصریح کرد: درسه ماهه ابتدای امسال حفاری غیر مجاز ۲۷ مورد، تخریب آثار تاریخی شامل سیلاب، باران، عوارض طبیعی توسط متخلفان ۱۶ مورد، دستگیری افراد متخلف ۳۹ نفر و ۶۰ مورد کشف آثار تاریخی داشته‌ایم.

 فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی تاکید کرد: حفاری غیر مجاز سال قبل ۱۲ مورد و امسال ۲۷ مورد، تخریب آثار تاریخی سال قبل یک مورد و امسال ۱۶ مورد و دستگیری حفاران غیر مجاز از ۲۶ نفر در سال قبل به ۳۹ نفر در امسال، کشف فلزیاب از ۵ مورد در سال قبل به ۷ مورد در امسال رسیده است.

بیشتر بخوانید:
  • دستگیری باند حفاران غیر مجاز در زاوه

    مدیر با اشاره به اینکه کشف آثار تاریخی در سال قبل ۱۵۶ قلم و امسال ۶۰ قلم بوده است، تأثیر انجمن‌های میراث فرهنگی را بسیار حائز اهمیت دانست واظهار کرد: چون به لحاظ تعدد آثار نمی‌توانیم در هر روستا یک مأمور داشته باشیم به همین دلیل تا کنون بیشترین کشفیات و دستگیری که صورت گرفته به کمک انجمن‌های میراث فرهنگی بوده است.

او تصریح کرد: هر جایی که بخواهد تخلفی صورت گیرد به خصوص در زمینه آثار تاریخی که تخریبشان موجب می‌شود دیگر به دست نیایند برخورد شدید و جدی برابر قانون و مقررات انجام می‌شود.
 
انتهای پیام// ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.