گزارش/

بدهی به فرهنگیان؛ تنگنایی همیشگی در آموزش و پرورش

تسویه نشدن مطالبات فرهنگیان و رسانه‌ای شدن پرداخت بخشی از حق و حقوق آنها موضوعی کم‌نظیر در دستگاه‌های کشور است.

به گزارش حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کاهش یا افزایش حقوق معلمان، برگزاری جلسات متعدد برای پاسخگویی به سوالات حول محور مطالبات فرهنگیان و قرار گرفتن اخبار مربوط به این موضوعات در صدر خبر‌های حوزه آموزش و پرورش موضوعی است که ریشه در سالیان دراز دارد و گویی هیچ موضوعی با اهمیت‌تر از آن در تعلیم و تربیت وجود ندارد.

رسانه‌ای شدن مسائل مربوط به حق و حقوق فرهنگیان چالشی است که جامعه فرهنگیان را هم در دو جبهه مخالف و موافق قرار می‌دهد و برخی تمرکز جدی بر آن را عاملی بر پیگیری مطالبات و برخی آن را تضعیف جامعه فرهنگی می‌دانند، در این شرایط آنچه وجه تسمیه جامعه فرهنگیان قرار می‌گیرد اهمیت موضوع معیشت و دریافت حق و حقوقشان است، اما در بیان این موضوع و رفع مشکل اختلاف نظر وجود ندارد.

بدهی به فرهنگیان؛ تنگنایی همیشگی در آموزش و پرورش

رسانه‌ای شدن معیشت فرهنگیان و تضعیف منزلت آنها!

توجه به منزلت فرهنگیان و به ویژه معلمان موضوعی است که به سبب اهمیت فعالیت این قشر بر هیچ کس و حتی مسئولان ذیربط پوشیده نیست، اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد گاه فاصله دوری با صحبت‌های مسئولان دارد.

آنطور که وزیر آموزش و پرورش چندی پیش گفته بود حقوق معلمان افزایش ۲ میلیون تومانی داشت و هرچند او معتقد بود که این رقم، حقوق‌های نجومی برای معلمان محسوب نمی‌شود، اما نسبت به گذشته جهش قابل توجهی داشته است، همین موضوع هم با بازتاب گسترده‌ای در جامعه معلمان داشت و باز هم سیلی از تایید و تکذیب‌ها را مبنی بر صواب یا ناصواب بودن این گزاره شاهد بودیم.

البته این تایید و تکذیب‌ها سال‌هاست که در نظام آموزشی و جامعه معلمان وجود دارد و عادل برکم کارشناس حوزه آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش در این مورد معتقد است که در مورد رسانه‌ای کردن مطالبات و پرداخت‌های معلمان شرایط به گونه‌ای شد که حتی خود آموزش و پرورش با توجه به اعتراض‌های زیاد جامعه فرهنگی سعی کرد از اعلام عمومی این موضوع ممانعت کند که البته این بدعت مدت زمان زیادی پابرجا نبود.

بدهی به فرهنگیان؛ تنگنایی همیشگی در آموزش و پرورش

او ادامه داد: مسائل و مباحث مختلفی در حوزه مسائل مالی فرهنگیان مطرح می‌شود که در مواردی به مرحله اجرا نمی‌رسد یا آنکه صحت ندارد و در نوار‌ی هم مقطعی است، به عنوان مثال در موضوع رتبه بندی فیش حقوقی فرهنگیان روایتی را بازگو می‌کرد که با اظهارات مسئولان درباره افزایش حقوق فاصله بسیاری داشت در واقع برخی از این اخبار و اطلاعات نیازمند صحت سنجی از جامعه فرهنگی است.

این فعال حوزه آموزش با اشاره به اینکه معوقات و مطالبات در واقع بدهی وزارتخانه به جامعه فرهنگی است و پرداخت آن ضرورتی برای بوق و کرنا ندارد، بیان کرد: علاوه بر آن امتیاز فصل دهم خدمات کشوری مساله‌ای بود که برای بسیاری از وزارتخانه‌ها اعمال شده بود و آموزش و پرورش این موضوع را خیلی پررنگ کرد.


بیشتر بخوانید


هماهنگ نبودن دخل و خرج وزارتخانه و انباشت بدهی‌ها

آموزش و پرورش دستگاه تعلیم و تربیت کشور محسوب می‌شود، اما آنقدر که از مطالبات و معوقات در این دستگاه گفته شده است که بعد تعلیم و تربیتی آن تا جذب کمرنگ شده است و کم و بیش این دستگاه را به عنوان دستگاهی که دخل و خرجش جور نیست و کمکی به آن نمی‌شود، می‌شناسند و دراین میانه فرقی نمی‌کند کدام وزیر از چه حزب و دسته‌ای هم سکاندار آموزش و پرورش باشد.

محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره وضعیت بودجه آموزش و پرورش به باشگاه خبرنگاران جوان درباره کسری بودجه گفت که آموزش و پرورش تعهدات انجام‌نیافته مستمری از سنوات گذشته دارد و یکی از دستگاه‌هایی است که عموم وجوه آن مربوط به حقوق و دستمزد است بنابراین قابل صرفه‌جویی نیست.

او ادامه داد: آموزش و پرورش در مقطعی با عدم تحقق منابع مواجه شد، اما هر ساله سعی داریم بیش از ۱۰۰ درصد بودجه تخصیص دهیم همان طور که در سال گذشته به سه دستگاه از جمله آموزش و پرورش بیش ۱۰۰ درصد تخصیص بودجه یافت و این در حالی است که بودجه ما هم ۱۰۰ درصد تخصیص نیافته بود.

بدهی به فرهنگیان؛ تنگنایی همیشگی در آموزش و پرورش

نوبخت با اشاره به اینکه بودجه مصارف باید سال به سال روند افزایشی داشته باشد و با این سازوکار پرداخت‌های آموزش و پرورش می‌تواند کامل شود، گفت: از سال ۹۲ که ما آمدیم اعتبار آموزش و پرورش حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان بود و الان به حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است و شتاب رشد اعتبارات تسریع شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد:چون هیچ سالی این امکان نیست که اعتبار قابل توجهی تزریق کنیم که مشکلات رفع شود هر ساله با کسری مواجه هستیم هرچند که سعی داریم در بودجه ۱۴۰۰به عنوان آخرین سال برنامه ششم اعتباری قابل را برای پرداخت کسری‌های آموزش و پرورش داشته باشیم.

او درباره اعتبار رتبه بندی هم گفت که برای این موضوع اعتباری در نظر گرفته بودیم علاوه بر آن مبلغی هم برای ترمیم این طرح در نظر گرفته شد که پاسخگوی نیاز‌ها خواهد بود.


بیشتر بخوانید


شوی تبلیغاتی با اعتبارات آموزش و پرورش

با وجود شرایطی که در بودجه آموزش و پرورش و وضعیت جامعه گسترده فرهنگیان وجود دارد، رفع این درد مزمن همچنان علاج قطعی پیدا نکرده است؛ نه رفت‌وآمد متعدد سکاندار آن و نه سیاست‌های در نظر گرفته شده آنان چاره کار نبوده است؛ البته که شو‌های تبلیغاتی بسیاری برای کسب محبوبیت از طریق جامعه فرهنگیان برای رفع مشکل مشاهده می‌شود، اما در عمل گشایشی چندانی مشاهده نمی‌شود و بهارستانی‌ها هم تاکنون و جز در مواردی معدود در این عرصه موفق نبوده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Poland
ناشناس
۱۶:۵۲ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
سلام درودبرهمه شما،حقوق معلم واقعادادنی نیست ماهی حداقل بیست میلیون درحال‌حاضر شایدکمی ازالام درد معلمان بهترازجان راجبران کنند دروبرهمه معلمان دلسوزوبصیر
Germany
اکبر
۰۰:۵۵ ۲۵ تير ۱۳۹۹
با سلام
پارسال خرداد 98رفتیم حوزه تصحیح ورقه نهایی تصحیح کردیم تازه امسال با هزار منت و بوق و کرنا با کسر 30 درصد پرداخت شده است.
صدا وسیما هم هی بگه مطالبات فرهنگیان پرداخت شد.
چگونه پرداخت شد با تاخیر یکساله پرداخت شد را کسی نمیگه . آش خورده و دهن سوخته ....
Germany
جوادرحیمی مقدم
۰۶:۵۰ ۲۴ تير ۱۳۹۹
سلام
از سال ۹۳تاکنون کمک هزینه ناچیز ازدواج فرزندان فرهنگیان پرداخت نشده در حالی که دولت تدبیر خودرا طرفدارجوانان وازدواج و
رشد جمعیت می داند لطفا پی گیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۳:۲۳ ۲۴ تير ۱۳۹۹
با سلام وخداقوت مانیروهای خدماتی آموزش وپرورش چندسالی است که حق الزحمه لباس وخلاف نوبت ما قطع شده است و با توجه به اینکه رتبه بندی هم شامل ما نیروهای خدماتی نشد لذا ازوزیر آموزش و پرورش خواهشمنیدم فکری هم به حال مانیروهای خدماتی بکنن تورا خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
سلام.چرا۴۰۰هزارتمن که معلمان ماده ۲۸درساا ۹۸(استخدامی مهر۹۸)در احکام حقوقی شأن اصلأ لحاظ نشد و حتی نمایندگان مجلس پارسال نامه پیگیری و برقراری آن به دیوان محاسبات نوشتند که هنوز متاسفانه جوابی از دیوان محاسبات نیامده ...ازش خبر تهیه نمیکنید..!!!!؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۲۳ تير ۱۳۹۹
مدیران آموزش وپرورش گزارش می دهند حقوق معلمان از سال 93 چند برابر شده است انگار حقوق سایر دستگاهها کم شده . چرا افزایش اونها گفته نمی شه حقوق و مزایای همه دستگاهها از آموزش و پرورش خیلی بهتر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۳ تير ۱۳۹۹
وزیر آموزش و پرورش به دلیل این که هیچ وجهه ی عملکردش مشخص نیست و نمود عملی نداره، گاه و بیگاه با افزایش سالانه ی حقوق که در همه ی ارگان ها بیشتر از آموزش و پرورش هم افزایش دارند، میخواد مانور عملکرد بده و وقتی مثلا مطالباتی برای چند سال قبل رو پرداخت میکنند در تلویزیون توی بوق و کرنا میکنند!
جناب نوبخت با اول اومدنشون بودجه ی آموزش وپرورش رو مقایسه میکنند، به نسبت ارزش دلار اون روز هم بودجه رو مقایسه کنند. زمانی که اومدن دلار سه هزارتومن بود الان شده بیست و یک هزار تومن یعنی هفت برابر! آیا بودجه رو هم هفت برابر کردن؟ این یعنی قدرت بودجه چند سال پیش خیلی بیشتر از الان بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۵ ۲۳ تير ۱۳۹۹
واقعا جا تعجبه !!!!!!!!!!!

آیا در این سالیان یک خبر از وضعیت نیروهای شرکتی تهیه کردید ؟؟؟؟؟؟؟
آیا یک خبر از وضعیت معیشتی این طلبه های مدارس علمیه تهیه کردید ؟؟؟؟
آیا با اینهمه افزایش حقوق برای فرهنگیان رسمی ، آیا هنوز جایزه که شما هر چند روز یکبار یک خبر از معیشت فرهنگیان و ..... تهیه می کنید ؟؟؟؟
واقعا درسته ؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۳ تير ۱۳۹۹
واقعا الان حقوق معلمها کمه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
من از شما باشگاه خبرنگاران واقعا گله دارم ، الان شما دارید وضعیت کارگران بدبخت ، وضعیت پرستاران غیر رسمی ( شرکتی و ...) رو می بینید چه در این ایام خاص و چه قبل آن و واقعا برای من جای تعجبه که شما عوض پرداختن به وضعیت معیشتی و عدم امنیت شغلی این قشر زحمتکش بی کس و کار و با حداقل ،در کشور رو مشاهده می کنید ولی همین شما هم دارید یکسره از معیشت فرهنگیان ، مطالبات فرهنگیان ، مسکن فرهنگیان و ..... مطلب می نویسید !!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟

واقعا این انصاف و عدالت نیست ، به خدا که عدالت نیست .

والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۷ ۲۴ تير ۱۳۹۹
دوست گرامی
در همه ارگان ها دولت افزایش حقوق اعمال میکند و به کارمندان رفاهیات و طرح های ویژه میدهد اما واقعا برای معلم ها کار خاصی نمیکند و همش اخبار الکیه و معلم ها قشری هستن که واسه دو تومن پول هی باید برن اداره اعتراض کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۸ ۲۳ تير ۱۳۹۹
سی سال ما بودیم جیزی ندیدم بازنشستگان فرهنگی یک مهر افزایش حقوق نبود پاداش بازنشستگی ندادید
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۱۱:۵۹ ۲۳ تير ۱۳۹۹
افزایش ۲ میلیونی دروغ بزرگ باز تکرار می شود در حالیکه به سایر سازمان‌های دیگر ۳ تا ۴ میلیونی هم اضافه شد. و کسی چیزی نگفت و نفهمید با این احوال این قطره های افزایش مشکل از تورم مسکن ماشین خوراک پوشاک و خرج زندگی را را تامین نمی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۲۳ تير ۱۳۹۹
به جای اینکه بودجه ی دولت رو میلیاردی بدن به این فوتبالیستا بدهن به معلم ها که حداقل بچه ها ی نسل اینده یه چیزی بشن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۲۳ تير ۱۳۹۹
دیگه چی رو بدن؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۰ ۲۳ تير ۱۳۹۹
معلما چرا سیر مونی ندارند؟ چقدر دیگه میخواید؟ بسه دیگه توخونه نشستید حقوق مفت می خ اهید.برید یک کم هم مطالعه کنید اطلاعات خودتون را بالا ببرید تا از بچه های این دوره عقب نباشید.بسه دیگه چقدر اضافه حقوق می خواهید شما؟ کارتون چیه مگه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۳ تير ۱۳۹۹
بازنشستگان فرهنگی یک مهر افزایش حقوق شامل بازنشستگان نشد پاداش بازنشستگی ندادید
France
حمید
۱۰:۵۶ ۲۳ تير ۱۳۹۹
والا تو این جامعه فقط فرهنگیا حق شهروندی دارن بقیه کارمندای دولت هیچ .کاش کمی هم به کارمندا رسیدکی میکردین و خقوقشون رو از پانزده درصد بالاتر میبردین .فرهنگیا نصف ما هم کار نمیکنن .همیشه هم طلبکارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۳ تير ۱۳۹۹
معلمها زیز کولر خوابیدن این خبرها رو مهر منعکس کنید الان طرفدار و خواننده خیلی ندارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۳ تير ۱۳۹۹
نویسنده متن فوق ،انشالله که در خانواده شما معلم همیشه تعطیل با ماهی حدود 7میلیون وجودندارد!
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۰:۲۲ ۲۳ تير ۱۳۹۹
در برخی از ادارات و مؤسسات(شرکت نفت-مخابرات-بانکها) پاداش پایان خدمت به محض بازنشستگی در حساب آنان واریز می شود..آن هم مبالغی که با مبالغ آموزش و پرورش قابل مقایسه نیست! اما در آموزش و پرورش همان مبلغ ناچیز به سال بعد از بازنشستگی موکول می شود! چــــــــــــــــــرا؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۳ ۲۴ تير ۱۳۹۹
مبلغ ناچیزش یعنی چقدر ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

لطفا اعلام کنید تا همه بدونن این مبلغ ناچیز رو !!!!!!!!!!!
آخرین اخبار