ترکیه از ۱۰۵ کشور جهان درخواست استرداد اعضای سازمان گولن را کرده است

وزارت دادگستری ترکیه از ۱۰۵ کشور جهان خواسته است اعضای سازمان فتح‌الله گولن را به این کشور بازگردانند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از آناتولی، وزارت دادگستری ترکیه از ۱۰۵ کشور جهان از جمله آمریکا، آلمان، رومانی و بلژیک درخواست کرده است ۸۰۷ عضو سازمان گولن را به این کشور بازگردانند. آنکارا تاکنون ۸۵۹ پرونده استرداد برای ۸۰۷ عضو این سازمان به ۱۰۵ کشور جهان ارسال کرده است.

آنکارا معتقد است سازمان گولن به ریاست «فتح‌الله گولن» واعظ مخالف دولت ترکیه و ساکن آمریکا در پس کودتای نافرجام ۲۰۱۶ قرار داشته و این سازمان را یک گروه تروریستی اعلام کرده است.

به نوشته آناتولی، درخواست استرداد ۱۵۶ نفر از اعضای این سازمان به آمریکا و ۲۵۷ نفر دیگر به کشور‌های اروپایی ارسال شده است. در بین کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، بیشترین تعداد درخواست برای آلمان برای ۷۷ نفر، یونان ۶۴ نفر و بلژیک ۳۶ نفر ارسال شده است. پس از ارائه این درخواست از سوی آنکارا، ۱۱۶ عضو این سازمان از ۲۷ کشور جهان به ترکیه بازگردانده شدند.

آنکارا همچنین خواستار تحویل ۲ دادستان سابق این کشور و یکی از اعضای مهم سازمان گولن از آلمان است. همچنین آنکارا از آمریکا خواسته است فتح الله گولن و دستیار او را به همراه سایر نزدیکانش به ترکیه بازگرداند.

به نوشته آناتولی، علاوه بر درخواست استرداد، آنکارا خواستار بازداشت مدیریت و اعضای این گروه در خارج از ترکیه شده است. از این رو از ۵۶ کشور جهان خواسته است ۱۶۳ عضو سازمان گولن را بازداشت موقت کنند.

آنکارا فتح الله گولن را متهم می‌کند در کودتای نظامی که در سال ۲۰۱۶ در این کشور روی داد و در عرض تنها چند ساعت بلافاصله شکست خورد دست داشته است. گولن متهم است که با نفوذ در نهاد‌های ترکیه از جمله ارتش، پلیس و قوه قضائیه در تلاش برای سرنگونی دولت اردوغان است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار