ادعای آنکارا در خصوص دست داشتن جنبش گولن در هدایت اعتراضات آمریکا

ستون‌نویس روزنامه ترکیه‌ای «حریت» مدعی است اردوغان در گفتگوی تلفنی با ترامپ از دست داشتن جنبش گولن در هدایت اعتراضات آمریکا خبر داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی احوال، «هندی فیرات» ستون نویس روزنامه «حریت» چاپ ترکیه گفته است رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در گفتگوی تلفنی روز ۸ ژوئن [۱۹ خرداد] با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود، اعضای جنبش فتح الله گولن که عامل کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ در ترکیه بودند را به دست داشتن در گسترش اعتراضات سراسری آمریکا علیه نژادپرستی و هدایت آن متهم کرده است.

ستون نویس روزنامه حریت بدون ارائه منبع و اینکه از چه طریقی به این اطلاعات دست یافته است، گفت: «اردوغان به ترامپ گفته است جنبش گولن رهبری اعتراضات سراسری در آمریکا را از طریق شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی بر عهده گرفته است».

این روزنامه‌نگار، ادعا‌های دولت ترکیه در مورد اینکه جنبش گولن در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا به ستاد انتخاباتی هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها و رقیب ترامپ کمک مالی کرده است را تکرار کرد و این جنبش را عامل اصلی اختلافات میان اردوغان و ترامپ دانست.

پس از قتل بی رحمانه جورج فلوید، تبعه سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس این کشور، موج گسترده‌ای از اعتراضات در سراسر آمریکا آغاز شده و به دیگر کشور‌ها نیز اشاعه یافته است.

اوایل ماه جاری میلادی، فخرالدین آلتون، رئیس اداره ارتباطات نهاد ریاست جمهوری ترکیه به دیوید ساترفیلد، سفیر آمریکا در آنکارا گفت: جنبش گولن در کنار حزب کارگران کردستان [پ. ک. ک] و جنبش آنتیفا فعالیت دارد و همچنین در ترویج اعتراضات در آمریکا دست دارد.

رئیس جمهور ترکیه سالهاست هواداران فتح الله گولن، روحانی مخالف در تبعید را به ایجاد دولتی موازی از طریق نفوذ در نیرو‌های پلیس، دادگستری، ارتش و سایر نهاد‌های دولتی متهم می‌کند. مقامات ترکیه از زمان کودتای نافرجام این کشور در سال ۲۰۱۶ که طی آن ۲۵۰ نفر جان خود را از دست دادند، سرکوب‌های مداومی را علیه هواداران گولن که در آمریکا حضور دارند، بکار بسته‌اند. این در حالی است که فتح الله گولن، هر نوع دست داشتن در این مسأله را تکذیب می‌کند.

از زمان کودتای نافرجام ترکیه در سال ۲۰۱۶، نزدیک به ۸۰ هزار نفر دادگاهی شده‌اند و قریب به ۱۵۰ هزار کارمند و نیروی ارتش نیز از کار‌ برکنار و یا تعلیق شده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار