جوزپ بورل: اوضاع در لیبی بد است و نقض تحریم تسلیحاتی ادامه دارد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که اوضاع در لیبی بد است و نقض تحریم تسلیحاتی علیه این کشور همچنان ادامه دارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از الحدث، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی اظهاراتی در خصوص اوضاع کنونی در لیبی تاکید کرد که اوضاع در این کشور «بد» است و «نقض» تحریم تسلیحاتی طرابلس همچنان ادامه دارد.

بورل در ادامه گفت که اتحادیه اروپا از ترکیه می‌خواهد تا به تعهدات توافق شده در کنفرانس برلین در مورد لیبی احترام بگذارد.

بورل افزود که گفت‌وگوی طولانی و جالبی با وزیران اروپایی در مورد ترکیه برگزار کرده است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که ترکیه به منظور ایجاد روابط بهتر با اتحادیه اروپا باید به ارزش‌ها و منافع این اتحادیه احترام بگذارد.

او در ادامه یادآور شد: «اقدامات یک‌جانبه ترکیه در دریای مدیترانه خلاف حاکمیت کشور‌ها ست».

جوزپ بورل افزود: «ما ترکیه را به مشارکت فعال دعوت می‌کنیم تا به یک راه حل سیاسی در لیبی برسیم».

جوزپ بورل ضمن انتقاد از رفتار مداخله‌جویانه ترکیه در لیبی، از آنکارا خواست تا به تحریم تسلیحاتی علیه لیبی، احترام بگذارد.

او با بیان این که اتحادیه اروپا آماده اتخاذ تدابیری علیه رفتار مداخله‌جویانه ترکیه در مدیترانه است، افزود: «ما چندین گزینه برای پاسخگویی به اقدامات ترکیه در شرق مدیترانه داریم و پیشنهاد‌هایی برای اعمال تحریم‌ علیه ترکیه برای توقف اقدامات این کشور در مدیترانه وجود دارد».

بورل بار دیگر این را هم گفت که مسیر برلین تنها چارچوب برای حل بحران لیبی است.

او افزود: «ما همچنان از طرفین در لیبی می‌خواهیم که چارچوب برلین را رعایت کنند».

بورل با یادآوری اینکه روابط اتحادیه اروپا با ترکیه تحت تاثیر اقدامات این کشور در شرق مدیترانه و لیبی است، گفت: «ترکیه باید در پیشبرد تلاش‌ها برای برقراری صلح در لیبی سهیم باشد».

پیش از نیز جوزپ بورل طی اظهاراتی تاکید کرده بود که طرف های درگیر در لیبی، تحریم تسلیحاتی علیه طرابلس را به سخره گرفته‌اند. مخالفان آنکارا حتی این موضوع را مطرح کرده‌اند که این کشور اقدام به انتقال تروریست‌های جبهه النصره از شمال سوریه به لیبی کرده است.

ترکیه اعزام تروریست به لیبی را رد کرده، اما آشکارا از تدابیر خود برای حضور نظامی در لیبی گفته و حتی دو پایگاه نظامی را برای استقرار نظامیان خود در این کشور تدارک دیده است.

سازمان ملل ضمن انتقاد از رفتار مداخله‌جویانه سایر کشورها، تاکید کرده که عوامل خارجی نباید آتش درگیری ها در لیبی را شعله‌ور کنند. سازمان مذکور این را هم گفته که تنها راه‌کار حل بحران لیبی مذاکره است.

در پی سقوط حکومت معمر القذافی، لیبی طی حدود ده سال اخیر شاهد جنگ قدرت بوده است. دولت وفاق ملی در طرابلس ساکن است و حاکمیت را از آن خود می‌داند، در مقابل  خلیفه حفتر، ژنرال بازنشسته ارتش لیبی که در شرق این کشور و در شهر بنغازی حضور دارد، در تلاش است تا دولت وفاق را از قدرت ساقط کند. 

در حالی که جامعه بین‌المللی ترکیه را به خاطر حمایت از دولت وفاق مورد مواخذه قرار می‌دهد، طرابلس تاکید کرده که برخی از کشورهای عربی مثل عربستان و امارات با ارسال پول و تجهیزات از حفتر حمایت می‌کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار