حال و هوای کسب و کارها در سناریوی تلخ کرونا/ کاهش ۳.۷ درصدی مشارکت های اقتصادی در خراسان رضوی

گزارش مرکز ملی آمار، حاکی از آن است که نرخ بیکاری خراسان رضوی در بهار امسال نه‌ تنها افزایش نداشته بلکه کاهش ۲.۴ درصدی داشته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در حالیکه بحران کرونا ضربه سنگینی به کسب‌ و کار‌ها وارد و تعداد زیادی را بیکار کرد، اما گزارش مرکز ملی آمار، حاکی از آن است که نرخ بیکاری استان در فصل بهار امسال نه‌ تنها افزایش نداشته بلکه کاهش ۲.۴ درصدی داشته است.
 
کاهش مشارکت های اقتصادی در خراسان رضوی
 
مرکز ملی آمار روز گذشته چکیده نتایج آمارگیری بهار ۹۹ را منتشر کرد؛ بر اساس این گزارش نرخ بیکاری کشور در فصل بهار امسال معادل ۹.۸ درصد بوده و نسبت به بهار ۹۸ کاهش ۱.۱ درصدی داشته است؛ علاوه بر این نرخ مشارکت اقتصادی نیز کاهش ۳.۷ درصدی را نسبت به بهار سال گذشته داشته است.
 
این گزارش حاکی از آن است که نرخ بیکاری استان در بهار ۹۹ به ۷ درصد رسیده و نسبت به بهار سال گذشته کاهش ۲.۴ درصدی داشته است.
 
البته نرخ مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی نیز با کاهش ۲.۶ درصدی به ۴۲.۷ درصد رسیده است.
 
با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و به‌ تبع آن در استان از اسفندماه سال گذشته که باعث شده است بخش عمده حوزه‌های اشتغالزای استان در بخش خدمات مانند هتل‌ها، رستوران‌ها و دیگر اصناف گردشگری تعطیل و نیمه تعطیل شوند.
 
حال و هوای کسب و کارها در شرایط کرونایی
 
تاکنون بیش از ۴۸ هزار نفر در استان به‌صورت رسمی در سامانه دریافت بیمه بیکاری ثبت‌نام کرده‌اند و علاوه بر آن بخش بزرگی از نیروی کار استان که کارگر موقت و سر گذر هستند، براثر شیوع ویروس کرونا بیکار شده‌اند مانند کارگران ساختمان، انتظار می‌رفت نرخ بیکاری در کشور و استان افزایش پیدا کند، اما این نرخ بیکاری نه‌ تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش هم داشته است.


کاهش ۱۳۰ هزار نفری افراد جویای شغل در خراسان رضوی


هرچند نمی‌توان این موضوع را درنظر نگرفت که نرخ مشارکت اقتصادی در استان در بهار امسال کاهش ۲.۶ درصدی داشته است؛ یعنی افراد جویای شغل در استان در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته کاهش پیداکرده‌اند.

نکته مهم این‌که بنا بر اذعان رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان هر یک‌درصد نرخ مشارکت اقتصادی معادل ۵۰ هزار نفر است که جویای شغل‌اند.
 
آمار افراد جویای شغل در خراسان رضوی کاهش یافت
 
یعنی کاهش ۲.۶ درصدی مشارکت اقتصادی بیانگر کاهش حداقل ۱۳۰ هزار نفر از افراد جویای شغل در استان در فصل بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته است.
 

آمار اشتغال خراسان رضوی به یک‌ میلیون و ۹۳۱ هزار نفر رسیده است

 
رضا جمشیدی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی در تحلیل این نرخ بیکاری گفت: بر اساس آمار بهار ۹۹ تعداد جمعیت بالای ۱۵ سال استان نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود ۸۶ هزار نفر افزایش یافته با‌وجوداین، نرخ مشارکت بهار ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶/۲ درصد کاهش پیداکرده است؛ جمعیت فعال استان به‌رغم افزایش جمعیت استان حدود ۸۷ هزار نفر نسبت به بهار ۹۸ کاهش‌یافته و به ۲ میلیون و ۷۶ هزار نفر کاهش پیداکرده است.
 
او افزود: خالص تعداد اشتغال استان هم یک‌میلیون و ۹۳۱ هزار نفر شده که نسبت به بهار سال قبل حدود ۲۹ هزار نفر کاهش یافته است.
 

بیشتر بخوانید:

 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی ادامه داد: نرخ بیکاری استان هم ۴/۲ درصد کاهش پیداکرده و تعداد بیکاران خراسان رضوی حدود ۵۸ هزار نفر کاهش یافته است که البته این کاهش تعداد بیکاران به معنی بهتر شدن وضعیت اشتغال استان نیست؛ بلکه همان‌طور که اشاره شد ناشی از کاهش نرخ مشارکت اقتصادی و به‌طور عمده به دلیل ناامید شدن بیکاران از پیدا کردن کار بوده است؛ چراکه با توجه به وضعیت بیماری کرونا و تأثیری که بر فعالیت‌های اقتصادی گذاشته، تعدادی از شاغلان استان هم شغل‌های خود را از دست دادند.

جمشیدی بیان کرد: وضعیت نسبی خراسان رضوی در مقایسه با آمار کشوری وضعیت بهتری را نشان می‌دهد و دلیل اصلی آن هم مجموعه اقدامات خوبی است که در سال گذشته انجام‌شد؛ بنابراین ما تأثیرات منفی بیماری کرونا را بر فعالیت‌های اقتصادی استان نسبت به فصل مشابه سال گذشته کمتر مشاهده می‌کنیم.
 
او تصریح کرد: علاوه بر این چند مسئله را باید درنظر بگیریم؛ مسئله اول کاهش نرخ مشارکت است؛ اگر نرخ مشارکت اقتصادی استان همان ۴۵ و سه‌دهم درصد بهار ۹۸ می‌بود جمعیت فعال استان در بهار ۹۹ باید بالغ‌بر ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر می‌شد که الآن دو میلیون و ۷۶ هزار نفر است؛ بنابراین اولین اثر مسائل موجود در استان کاهش حدود ۱۲۵ هزار نفر جمعیت فعال نسبت به دوره قبل است.
 
کاهش آمار مشارکت اقتصادی در خراسان رضوی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی تاکید کرد: نکته دوم کاهش نرخ بیکاری است؛ نرخ بیکاری به دو دلیل می‌تواند کاهش پیدا کند؛ اول به دلیل افزایش تعداد اشتغال یا شاغلان و درنتیجه کاهش تعداد بیکاران یا به عبارتی نرخ بیکاری، دوم به دلیل کاهش نرخ مشارکت ناشی از ناامیدی نیروی کار برای پیدا کردن کار است.
 

بیکاران انگیزه خود را برای کسب شغل از دست داده اند

 
جمشیدی اظهار کرد: به نظر من در شرایط ماه‌های اخیر به دلیل این‌که بیکاران با وضعیت بیکار شدن شاغلان مواجه شدند، انگیزه خود را برای به دست آوردن کار بیشتر از دست دادند و درنتیجه مشاهده می‌کنید به‌رغم این‌که نرخ بیکاری کاهش یافته تعداد شاغلان هم کاهش پیداکرده است و تعداد کمتر بیکاران به معنی شاغل شدن آن‌ها نیست.

او افزود: نکته سوم اقدامات نسبتاً مناسب‌تر خراسان رضوی در سال ۹۸ است؛ با توجه به مجموعه اقداماتی که در سال قبل انجام شد نهایتاً در انتهای سال خالص اشتغال استان نسبت به سال ۹۷ حدود ۷۴ هزار نفر افزایش یافت که این عدد حدود ۱۴ درصد اشتغال ایجادشده در کشور است و قسمت عمده این افزایش هم در تابستان ۹۸ به بعد ایجادشده است.
 
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی ادامه داد: درحالیکه هم‌اکنون آمار بهار سال ۹۹ است که در آن آثار افزایش اشتغال در ۹ ماه انتهای سال ۹۸ را هنوز هم مشاهده می‌کنیم؛ بنابراین به نظر بنده طبیعی است که آمار کاهش خالص اشتغال استان نسبت به بهار ۹۸ خودش را کمتر نشان دهد.

جمشیدی بیان کرد: درعین‌حال همان‌طور که از اسم طرح مشخص است، طرح به‌صورت آمارگیری است و عنوانش آمارگیری طرح نیروی کار است و تا حدود قابل قبولی هم ممکن است دارای خطا‌های آماری باشد و شاید تحلیل دقیق‌تر با داشتن آمار‌های فصول دیگر امکان‌پذیرتر باشد.

او درباره این چگونه امکان دارد همزمان با کاهش تعداد شاغلان تعداد بیکاران نیز کاهش داشته باشد، تصریح کرد: جمعیت شاغل به علاوه جمعیت بیکار  می شود جمعیت فعال؛ لذا جمعیت فعال ۸۷ هزار نفر کاهش‌یافته که ۵۸ هزار نفر آن مربوط به بیکاران و ۲۹ هزار نفر آن مربوط به شاغلان بوده است؛ بنابراین می‌شود هر دو کاهشی باشند همان‌طور که هر دو می‌توانند افزایش یابند.
منبع: خراسان
 
انتهای پیام//ف.ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
وحید
۲۱:۵۷ ۲۴ تير ۱۳۹۹
اقا اوضاع خیلی خراب تر از چیزیه که شما مینویسید، من تو یک شرکت گردشگری کارمند بودم این ماه همه رو تعدیل نیرو کردن، با این وضع مسکن و اجاره و خرج زن و بچه، چجوری زندگیمو بگذرونم؟؟؟؟؟؟ تورو خدا به فکر راه حل باشید
آخرین اخبار