پکن اظهارات پمپئو درباره دریای چین جنوبی را رد کرد

وزارت خارجه چین بیانیه اخیر آمریکا را در رد ادعای مالکیت پکن بر منابع برون ساحلی در بخش عمده دریای چین جنوبی محکوم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست هفتگی خود اظهارات وزیر خارجه آمریکا درباره دریای چین جنوبی را محکوم کرد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در بیانیه‌ای مدعی شد چین مبنای قانونی منسجمی برای بلندپروازی‌های خود در دریای چین جنوبی ارائه نکرده و سال‌ها دیگر کشور‌های ساحلی جنوب شرق آسیا را تهدید و ارعاب کرده است.

آمریکا در بیانیه خود از حکم چهار سال پیش که به موجب کنوانسیون سازمان ملل درباره حقوق دریاها، بیشتر ادعا‌های چین در مورد حقوق دریایی در دریای چین جنوبی را بی اعتبار اعلام کرده بود، حمایت کرد.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست هفتگی در پکن به رسانه‌ها گفت: «در بیانیه آمریکا، تاریخ و واقعیت‌های ملموس درباره موضوع دریای چین جنوبی نادیده گرفته شده، تعهد آشکار دولت آمریکا درباره موضوع حاکمیتی دریای چین جنوبی نقض شده و همچنین قانون بین الملل نقض و تحریف شده است. آمریکا به عمد تحریک به بحث و مجادله درباره ادعا‌های حاکمیت دریایی می‌کند و صلح و ثبات منطقه را بر هم می‌زند، که این اقدام غیرمسئولانه است.»

او افزود: «آمریکا هرگز در تلاش‌های خود در لجن پراکنی موفق نخواهد شد. ما از اشتباهات آمریکا ابراز نارضایتی شدید می‌کنیم و از این کشور می‌خواهیم دردسر آفرینی در خصوص موضوع دریای چین جنوبی را متوقف کند و بیش از این در این مسیر اشتباه پیش نرود. چین به حفاظت قاطعانه از حاکمیت و امنیت خود ادامه خواهد داد و از روابط و همکاری دوستانه خود با دیگر کشور‌های منطقه و صلح و ثبات دریای چین جنوبی قاطعانه حفاظت خواهد کرد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار