پمپئو: از کشورهای حاشیه دریای جنوبی چین علیه پکن حمایت می‌کنیم

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که واشنگتن از کشورهای حاشیه دریای جنوبی چین علیه پکن حمایت می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که واشنگتن از کشور‌هایی حاشیه دریای جنوبی چین در برابر زیاده‌خواهی های پکن حمایت می‌کند. 

وی گفت کشورهایی که تصور می‌کنند چین حقوق دریایی آن‌ها را نقض کرده، روی حمایت آمریکا حساب باز کنند. مایک پمپئو این را هم گفت که آمریکا این موضوع را در مجامع بین‌المللی مطرح خواهد کرد.

پومپئو به خبرنگاران گفت: «ما از ابزار‌هایی که در دسترس داریم استفاده خواهیم کرد و از کشور‌هایی که حقوق دریایی آن‌ها از سوی چین نقض می‌شود حمایت می‌کنیم».

وی در خصوص اعضای اتحادیه جنوب شرقی آسیا (آسه‌آن)، گفت: «ما به آن‌ها کمک‌های لازم را  چه در نهاد‌های بین‌المللی، چه از طریق سازوکار حقوقی و چه به‌واسطه ابزارهای دیگر ارائه می‌دهیم».

مایک پمپئو همچنین در روز چهارشنبه و طی پیامی در حساب توییتری خود خبر از اعمال محدودیت‌های بیشتر علیه چین داد. در این توئیت آمده است: «محدودیت صدور ویزا را علیه کارکنان برخی از شرکت‌های تکنولوژی چینی نظیر هوآوی وضع می‌کنیم، چراکه آن‌ها  حقوق بشر را نقض کرده‌اند».

در امتداد تنش‌های ایجاد شده بین غرب و چین بر سر موضوع قانون امنیتی در هنگ‌کنگ، وزارت ارتباطات انگلیس هم روز سه‌شنبه اعلام کرد که مشارکت شرکت هوآوی در پروژه‌های نسل پنجم تلفن همراه را ممنوع اعلام کرده است. وزارت خارجه چین به این اقدام انگلیس واکنش نشان داده است، سخنگوی وزارت خارجه چین در این‌باره به کنایه گفته که دنیا بزرگ است و انگلیس نسبتا کوچک است!

چین تاکید دارد که قانون امنیت ملی هنگ کنگ دست خارجی‌ها مخصوصا آمریکا را در ناآرامی‌های هنگ کنگ قطع می‌کند. پکن بارها از آمریکا خواسته تا دست از دخالت در امور داخلی چین بردارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار