افزایش جمعیت حیات وحش منطقه شکار ممنوع دربند مشکول کوثر

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: بر اساس سرشماری‌های صورت گرفته جمعیت حیات وحش منطقه شکار ممنوع دربند مشکول افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، سعید شهند، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در جریان نحوه سرشماری تابستانه پستانداران توسط محیط بانان در منطقه شکار ممنوع دربند مشکول، با اشاره به پایان یافتن فصل زادآوری پستانداران در منطقه گفت: بر اساس سرشماری و برآورد‌های صورت گرفته جمعیت کل و بز بعنوان گونه شاخص و حمایت شده منطقه به نسبت سال گذشته افزایش داشته است.

او افزود: با اقدامات و برنامه ریزی‌های صورت گرفته از جمله احداث و بهره برداری از پاسگاه محیط بانی در منطقه طی امسال، افزایش منظم گشت و کنترل و تلاش‌های شبانه روزی محیط بانان و تجهیز اداره حفاظت محیط زیست کوثر به وسایل نظارتی در حفاظت و حراست از میراث طبیعی منطقه و همچنین بارش‌های امسال و جاری شدن چشمه‌ها در افزایش پوشش گیاهی و حیات وحش منطقه شکار ممنوع دربند مشکول تاثیر چشمگیری داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل همچنین بیان کرد: ثبت گزارش‌های متعدد مبنی بر مشاهده گونه پلنگ ایرانی در مناطق و زیستگاه‌های جنوب استان نشان از وجود زنجیره غذایی مطلوب در منطقه است که حفظ طبیعت و نگهداری از گونه‌های نادر حیات بعنوان میراث طبیعی استان یک امر لازم و ضروری است که در این زمینه همگان باید مشارکت و همکاری داشته باشند.

منطقه شکار ممنوع دربند مشکول در شهرستان کوثر در جنوب استان اردبیل و در اطراف رودخانه بزرگ و دایمی قزل‌اوزن به مساحت ۳۰ هزار هکتار تحت مدیریت و حفاظت محیط زیست استان اردبیل قرار دارد و از زیستگاه‌های بکر و مهم حیات وحش استان اردبیل محسوب می‌شود.

از گونه‌های شاخص جانوری منطقه پلنگ، کل و بز، خرس، سیاه گوش و گربه و از گونه‌های شاخص گیاهی منطقه درختان بنه، ارس، ریش بز، بادام وحشی، گون و شیرین زبان می‌باشند.

شهرستان کوثر در ۸۵ کیلومتری جنوب اردبیل واقع است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.