مدیر کل دامپزشکی استان ایلام مطرح کرد;

توصیه‌های لازم به منظور پیشگیری از بیماری کریمه کنگو

پیرانی از لزوم رعایت نکات بهداشتی به منظور پیشگیری از بیماری کریمه کنگو خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛ پیرانی مدیر کل دامپزشکی استان ایلام گفت: تب خونریزی دهنده ویروسی کریمه کنگو  یک بیماری تب دار حاد و خونریزی دهنده مشترک بین انسان و حیوان است که توسط کنه منتقل می‌شود.

او ادامه داد: این بیماری در دام علائم خاصی ندارد اما در صورت انتقال به انسان خطرساز است و جز بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود.

مدیر کل دامپزشکی استان ایلام بیان کرد: در واقع دام مخزن این بیماری است و در صورت گزش توسط کنه آلوده ، ویروس این بیماری به مدت ۷ تا ۱۰ روز در بدن دام بدون بروز هیچ علامتی باقی می‌ماند و پس از این مدت به واسطه سیستم ایمنی بدن دام ، از بین می‌رود.

او مطرح کرد: با شروع فصل گرما و فعالیت کنه ها ، شهروندان باید از مصرف جگر خام دام یا نیم پخته خودداری کنند.

پیرانی اظهار کرد: باید برای اطمینان از سالم بودن گوشت تازه خریداری شده ، آن را تا ۲۴ ساعت در دمای صفر تا ۴ درجه سانتیگراد یخچال قرار داد و پس از آن مصرف کرد.

او ادامه داد: از شهروندان خواستاریم تا فرآورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در مراکز ، مراتب را با سامانه پاسخگویی سراسری دامپزشکی به شماره ۱۵۱۲ در میان گذارند.

پیرانی افزود: بیماری ویروسی تب کریمه کنگو دارای مشخصه ظاهری در گوشت و دام نیست و تنها راه اطمینان از مصرف گوشت، استفاده آن بعد از ۲۴ ساعت نگهداری در یخچال و سپس پوشیدن دستکش برای قطعه قطعه کردن آن است.

او مطرح کرد: باید به دامداران آموزش داده شود که در هنگام تماس با دام از لباس پوشیده و مخصوص با رنگ روشن استفاده کنند و بعد از خروج از محل نگهداری دام ها، لباس‌های خود را تعویض نمایند.

انتهای پیام/ ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.