پشت پرده گرانی دلار و یورو؛ نقش بانک مرکزی در بازار ارز چیست؟

مسئله‌ای که این روز‌ها دغدغه دلالان را بیشتر کرده، کمبود منابع ارزی در کشور است. این در حالی است که در هفته‌های گذشته با ورود به بازار به جرات می‌توان گفت نشانی از کمبود ارز مشاهده نمی‌شد.

چرا دلار گران شد؟/ دست دلالان ارزی را کوتاه کنید!به گزارش خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها  دلار در باطن حرف‌های زیادی با دل مردم دارد. البته با دلالان خود رابطه دوستانه قوی برقرار کرده، اما نتوانسته با افراد ضعیف‌تر جامعه رابطه دلچسبی برقرار کند. گویا خود واقف است که مردم دل خوشی از این دردسر ندارند!

ناگفته نماند این دلار همیشه هم به اسم دردسر شناخته نمیشد، اما زمانی که تاثیر مستقیمش بر زندگی افراد جامعه نهان گشت، تبدیل به دردسری عظیم شد.

در حال حاضر افزایش قیمت ارز نه تنها مهم‌ترین مسئله است، بلکه زمانی مخرب‌تر می‌شود که دولت به این روند بی‌توجه باشد.

چرا دلار گران شد؟ تشویش بازار توسط دلالان یا ترس از گذشته؟

اگر یادتان مانده باشد سال ۹۷ که قیمت دلار ناگهان سر به فلک گذاشت و موجب هراس مردم شد. در این شرایط مردم با شنیدن اخبار قیمت‌های عجیب و برای جلوگیری از سقوط سرمایه‌های زندگیشان اقدام به تبدیل ریال به ارز می‌کردند.

همچنین در همان سال همه طبقات جامعه از قیمت دلار سخن گفته و معتقد بودند دلار به قیمت ۲۵ هزار تومان خواهد رسید و با دخالت دولت در قیمت ۲۲ هزار تومان متوقف خواهد شد. همین امر مردم را وادار به خرید دلار ۱۷ هزار تومان کرد. در نتیجه مردم بیچاره مجبور به فروش دلارهایشان به قیمت ۱۱ هزار تومان شدند.

به نظر می‌رسد بازار امروز هم به همین نقطه خواهد رسید. اکنون دلار ۳۰ هزار تومانی بر دهان همه مردم گذاشته شده و مردم از وحشت نابود شدن سرمایه هایشان به سمت بازار حمله ور شده اند و خود این موضوع باعث افزایش قیمت‌ها در بازار غیررسمی و سپس به تبع آن در بازار رسمی می‌شود.

یک چک پول ۵۰ هزار تومانی ۲ دلار اهمیت دارد!

معلوم نیست که این دلار قصد دارد تا چه قیمتی صعود کند، اما دیروز تا قیمت ۲۵ هزارو ۵۰۰ تومان پیش روی کرد!

 به نظر می‌رسد روند صعودی بهای ارز که از آغاز امسال، با کاهش چشمگیر درآمدهای ارزی دولت شروع شده، دوباره شتاب تازه‌ای گرفته است.

در حالی که تا همین دو سه هفته گذشته ,عبدالناصر همتی رییس بانک مرکزی با حرارت تمام ازکاهش نرخ تبدیل دلار به ریال می گفت اما این روزهاترجیح داده لب بر سخن نگشاید و حتی در صفحه شخصی خوداشاره ای به این قسمت نکرده است.

این روند تا کی و کجا پیش خواهد رفت؟

علی اصغر سمیعی رئیس اسبق کانون صرافان کشور در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نرخ ارز و تعادل آن اظهار کرد: فرض کنید  یک توپ در سرازیری به سمت انتهای یک دره بسیار عمیق روان باشد ، اگر بخواهیم از سرعت سقوط آن بکاهیم می باید مسیر آن را عوض کرده و توپ را از آن سرازیری به مسیری هموار و مسطح هدایت کنیم، با توجه به تفاوت معنی دار نرخ تورم در کشور ما و کشورهای حوزه دلار، کاهش مداوم نرخ پول ملی تا زمانیکه فکری برای نرخ تورم بشود ادامه خواهد داشت و این یعنی ادامه سقوط توپ!

وی افزود:  ممکن است گاهی توپ ما، در سر راه سقوط به درختی برخورد کرده و در شاخه‌های آن گیر کند و قیمتها در واقع ثباتی پیدا کند، ولی این ثبات پایدار نخواهد بود و با کمترین نسیمی مثل اعمال تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی ، و یا خروج یک پیمان شکن از یک معاهده و یا علتی دیگر توپ از شاخه درخت رها شده و باز به سقوط در مسیر سراشیبی ادامه می دهد،

وی افزود: گاهی هم ممکن است سرعت توپ زیاد شده و با برخورد بر تخته سنگی، یا مانع سختی، قدری به طرف بالا عقبگرد داشته باشد ولی چون به هر حال راه و مسیر توپ سرازیر و به طرف ته دره خواهد بود، بعد از اندکی بالا رفتن باز به حالت طبیعی خود یعنی ادامه سقوط باز می شود.

سمیعی ادامه داد: شاید بعد از جهش اخیر قیمت‌ها که در اثر نگه داشته شدن فنر قیمت توسط ارائه قیمتهای غیر واقعی ایجاد شده بوده، قیمت ارز و طلا اندکی سیر نزولی بگیرد، اما تا زمانی که اصلاحات جدی در اقتصاد کشور صورت نگیرد و اشکالاتی مانند تورم بالا، بهره بالا چند نرخی بودن ارز، قیمت های دستوری و مصنوعی و نرخ‌ بالای بیکاری، برطرف نشود، مسیر کاهش ارزش ریال به طور کلی همچنان ادامه خواهد یافت. 

رئیس اسبق کانون صرافان کشور در خصوص اجبار صادر کنندگان به فروش ارز حاصل از صدور کالا به قیمت های دستوری, بیان کرد: پیمان‌سپاری ارزی از آنجا که صادرکنندگان را موظف می‌کند ارز حاصل از صادرات خود را به بانک‌های داخلی بفروشند، انگیزه تولید و صادرات را کاهش می‌دهد. زیرا تحت این قانون، صادرکنندگان نخواهند توانست آن‌طور که مایل هستند از عواید تولید و صادرات خود برای حداکثرسازی سود بهره برند.همچنین  اجبار صادر کنندگان به فروش ارز حاصل از صدور کالا به قیمت دستوری، اگرچه به عنوان یک استراتژی مقابله با خروج سرمایه از کشور از سوی سیاستمداران اجرا می‌شود، اما از آنجا که محدودیت‌های سنگینی را برای صادرکنندگان به وجود می‌آورد، می‌تواند ، باعث ترساندن سرمایه داران و مانع از ورود سرمایه به کشور، کاهش سرمایه‌گذاری داخلی و کاهش اشتغال شود؛ زیرا سطح تولید و صادرات را کاهش می‌دهد.

وی در پایان  تصریح کرد:  از آنجا که این قانون، به معنای افزایش دخالت دولت در اقتصاد است، بستر ایجاد فساد هرچه بیشتر فراهم خواهد شد. بدین صورت که صادرکنندگان صورت‌های مالی خود را دستکاری خواهند کرد و انگیزه رشوه‌دهی نیز بالا خواهد رفت. از طرفی بستر شیوع فساد در نهادهای ناظر نیز مهیا خواهد شد.

راهکار کاهش نرخ ارز چیست؟/ بانک مرکزی وارد عمل شود!

پایین آمدن قیمت شدید نفت و عدم‌تقاضای کافی برای این طلای سیاه, میزان ارز دریافتی را کاهش  داد. در راستای بهبود وضعیت بازار ارز راه‌اندازی سیستم صادرات می‌تواند تا حدود بسیاری تنش‌های قیمتی را به حداقل برساند.

توجه به پیمان‌های پولی دوجانبه، اهتمام به تشکیل بازار متشکل ارزی و خرید آتی ارز می‌تواند به ساماندهی قیمت‌ها کمک کند.

لازم به ذکر است پیمان پولی دوجانبه یعنی استفاده همزمان از دو پول ملی کشورهای مبدا و مقصد در تجارت و تامین مالی بین دو کشور، به گونه‌ای که نیازی به ارزهای ثالث نباشد. برای اجرایی شدن این پیمان‌ها نیاز است بانک‌های مرکزی کشور‌های مبدا و مقصد در تجارت، وارد مذاکره با یکدیگر شوند و پیمان پولی دوجانبه امضاء کنند.

شرط ارزان شدن دلار چیست؟

ایرج ندیمی یکی از نمایندگان اسبق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار بانک و بیمه گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص روند  قیمت ارز با توجه به بازار کنونی اظهار کرد:  به طور کلی ارز در بازار عرضه و تقاضا به قیمت نهایی می رسد. برای کاهش قیمت ارز باید ورودی های ارزی بیشتر شود که احتمال آن کمتر است  زیرا مناسبات  بین المللی قابل اعتمادی  برای  ورود ارز وجود ندارد. 

وی ادامه داد: برای کاهش قیمت ارز باید قیمت تقاضا مدیریت شود و  مانع ورود واردات غیر ضروری شویم. ارز تابع سیاست های اقتصادی طلاست. به طور مثال, علی رغم  کاهش ارزش پول, سود سپرده های بانکی کاهش یافت و این مسئله باعث شد بخشی از منابع از بانک ها خارج شده و به سوی منابع ارزی حرکت کند.

این  کارشناس اقتصادی گفت: زمانی که ارزش پول پایین می آید, کاهش سود سپرده های بانکی خودکشی است. بنابراین همه سیاست های مربوط به بازار پول و سرمایه, مناسبات خارجی, رونق و رکود و مدیریت تقاضا در کاهش قیمت ارز تاثیر به سزایی دارد.

ندیمی بیان کرد: با توجه به آنکه ارز یک کالای سرمایه ای محسوب می شود, نمی توان دقیق گفت که قیمت آن در چه تاریخی به تعادل خواهد رسید زیرا تاکنون  ارزش پول مدیریت نشده است.

در پایان؛ مسئله ای که این روزها دغدغه دلالان را بیشتر کرده, کمبود منابع ارزی در کشور است. این در حالی است که در هفته های گذشته با ورود به بازار به جرات می توان گفت نشانی از کمبود ارز در بازار مشاهده نمی شد. حتی صرافی ها هم اگر مسئله سوء استفاده از اختلاف بازار آزاد با بازار رسمی نبود قابلیت عرضه ارز در قیمت ها پایین تر را داشتند. بخش عمده ای از رشد قیمت فعلی ناشی از بزرگنمایی دلالان است.

مسئله نگران کننده دیگر, این است که ارز در یک ماه اخیر اصلاح قیمت نداشته است! این موضوع در بازار بسیار عجیب است و این کاهش های جزئی را نمی توان به حساب اصلاح قیمت گذاشت! همین موضوع نشان می دهد که قیمت های فعلی تحت هیچ شرایطی عادی نیست و نقش دلالان در ایجاد این موضوع به شدت احساس می شود.

انتظار می رود فکری به حال این وضعیت شود و تصیمی برای دلالان ارزی گرفته شود تا برای افزایش منفعت خود با زندگی یک ملت بازی نکنند!

انتهای پیام/

برچسب ها: ارز ، دلار ، بانک مرکزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۱:۴۴ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
سلام. علت بالا رفتن نرخ ارز، چند نرخی بودن آن است.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۰۷ ۳۱ تير ۱۳۹۹
بعد از 40 سال مثل بچه دبستانی ها نمیدونند چیکار کنند
Iran (Islamic Republic of)
ارسطو
۲۳:۴۲ ۳۰ تير ۱۳۹۹
خسته از گرانی
Russian Federation
ناشناس
۱۸:۱۸ ۳۰ تير ۱۳۹۹
چرا دلال ها را نمیگیرند؟
Russian Federation
ناشناس
۱۸:۱۸ ۳۰ تير ۱۳۹۹
چرا دلال ها را نمیگیرند اینها همش شایعه گرانی را انجام میدهند ما که نه دلار داریم نه سکه پس اینجا قوه قضائیه باید دراین جنگ اقتصادی وارد شود وبه کسی که با رزق مردم بازی میکند برخورد کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۴ ۳۰ تير ۱۳۹۹
اینجا ایران است ماکه به کاهش ارزش پول ملی عادت کردیم
Iran (Islamic Republic of)
man for boom
۱۵:۰۰ ۳۰ تير ۱۳۹۹
از کار تون داره خنده ام داره میگیره یه موقعی دلار شد 5000 تومن همه اوهودلار اونطور شد اینطور شد...ولی حالا یه مثال درست میگه به مرگ گفتین به تب راضی بشیم دلار هم بکنید 1000 تومن بازم بعضیا خرید قبلیشونه :/
Iran (Islamic Republic of)
اا
۱۵:۰۰ ۳۰ تير ۱۳۹۹
جای تاسفه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۸ ۳۰ تير ۱۳۹۹
ما که جوونیم هرروز ناامیدتر میشیم
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۱:۲۰ ۳۰ تير ۱۳۹۹
گرانی دلار برای آماده کردن مردم به پذیرش برجام ۲ است . البته خیال نکنید بعدش همه چی حل میشه ، نه ، چون باز همین آش و کاسه خواهد بود تا برجام ۳ و باز هم خیال نکنید همه چی حل میشه و تکرار این جریان ادامه دارد برای برجام ۴ و باز هم ادامه دارد ..... تا جایی که غربی ها درست شبیه سیصد سال پیش آفریقا ما را تبدیل به کشوری برده خیز کنند ، کشوری که هر چه داشته را به شکل امتیاز به غربی ها داده تا اونا بهش اجازه استفاده از منابع خودش را بدن که هیچوقت هم نمیدن . تا زمانی که مردم زمینه پذیرش این موضوع در وجودشون هست که باید اجازه استفاده از منابع و دانشمون را از غربی ها بگیریم همینه و افرادی در راس امور گذاشته میشن که چنین پیامی را القا میکنند ، درست مثل سال ۹۲ و ۹۶ .
اگر می خواهید اوضاع درست بشه باید تفکر تسلیم شدن به غرب را کنار بگذاریم . یعنی باید بیست سی سال پیش با خیلی از کشورها بر پایه پول ملی هر کشور داد و ستد میکردیم که دیگه دلار و یورو و یا هر ارز دیگری نتواند به این راحتی وضع مملکت ما را بهم بریزه ، که متاسفانه دولتمردان غرب زده عمدا این مهم را پیش نبردند تا این ابزار فشار از دست غربی ها خارج نشه . امریکا به واسطه دلار ما را تحریم می کند و نمی تواند پول ملی کشورهای دیگر را رهگیری کنه و اونطوری نمی فهمید چه کشوری و چقدر و در چه مورد و کالایی با ما داد و ستد داره و تحریم بی معنی میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۳۰ تير ۱۳۹۹
گران کردن دلار و انهدام اقتصاد کشور.
Iran (Islamic Republic of)
کاوه
۱۰:۵۱ ۳۰ تير ۱۳۹۹
نقش بانک مرکزی سکوت و همراهی با دلالان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۶ ۳۰ تير ۱۳۹۹
هر کاری کردند واقعا هنرمندانه بود. به نوشته اسپوتنیک روسیه، ریال ایران بی ارزشترین پول دنیا شد یعنی حتی از بولیوار ونزوئلا هم بی ارزشتر شد. کسب این مقام بسیار با ارزش رو خدمت جناب همتی و روحانی( حسن کلیدساز سابق) از طرف کارمندان و بازنشستگان تبریک عرض می کنیم.
United States of America
ناشناس
۰۱:۳۲ ۳۰ تير ۱۳۹۹
با سرمایه هاتون بدون ترس سهام شرکتهای خوب رابخرید روزهای آتی افزایش قیمت دلار حتمیست
واین امر باعث صعود قیمت سهام خواهدشد
United States of America
ناشناس
۰۰:۱۹ ۳۰ تير ۱۳۹۹
واقعا خیلیها ساده اندیشن با داستان وپست اینستاگرامی ارز پایین نمیاد
دولت خیلی هنر کرده تا امروز دلار بالای ۲۶ هزار تومن نرفته چون درامد نفتی مان ده میلیارد دلاره یعنی یک دوازدهم سال نودویک کاهش یافته درامد ارزی جوابگوی کالای قاچاق نیست چه برسه
برای تامین مواد اولیه کارخونه ها جوابگو نیست
مزدم توقع کاهش قیمت نداشته باشن
تحریمهای ظالمانه گردش مالی بانکها وووو همه به
هم ریخته
رفع تحریم افزایش قیمت نفت واتصال به تجارت با کل دنیا فقط میتونه ثبات ارزی ببار بیاره ولا غیر
با دوروز تزریق وووو نمیشه ثبات ارزی بوجود آورد
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۵:۲۸ ۳۰ تير ۱۳۹۹
خب اگر تحریم هستیم پس اون ریخت پاش و بذل و بخشش های دلاری دولت برای چی بود ؟؟!! اونهمه سکه و دلار که سال ۹۷ مفت مفت به دلال ها داده شد و هنوز هم به نام سفره مردم با نرخ ۴۲۰۰ دارن به دلال ها میدن و یه بخشیش که اصلا معلوم نشد کجا رفت یه بخش دیگه هم صرف واردات کالای لوکس و غذای سگ و گربه شد .
Iran (Islamic Republic of)
بیسواد
۲۲:۲۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
نقش بانک مرکزی اینه که ریسش بیا بگه آرزو بر جوانان عیب نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
برو بابا دلار چهار هزار تومانی شده بیستو پنج هزار تومان
United States of America
ناشناس
۲۱:۰۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
نقش بانک مرکزی در بازار ارز چیست؟
پولدار هر روز بدبخت تر و فیقر تر بشه
مردم هم فیقر نمیشن
ربطی هم به دلار نداره
دلار و تحریم را بهانه کرده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
این چه وضعیه چرا هیشکی رسیدگی نمیکنه دلار 26000 تومان ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۲۹ تير ۱۳۹۹
فقط دلم برای سلطان سکه که بیخودی پارسال اعدام شد میسوزه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
خیلی از بورس نگین که یکی از عوامل گرونی همین بورسه
وقتی بدون هیچ حساب و کتاب پول وارد بورس بشه و با وجود کاهش تولید سهام هر شرکتی مخصوص شرکت هی رانتی دولتی چند برابر قیمت واقعی خرید و فروش حباب گونه بشه ، این چند برابر شدن قیمت سهام تو باقی بخش های اقتصاد تاثیر میذاره و تورم سنگین بوجود میاره
آقایون خوشحال بودن که مردم رو تشویق به سرمایه گذاری در بورس میکنن ولی با همین کار دارن اقتصاد رو نابود میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
میشه تعریفتون رو از کمبود دلار بگید؟؟
دلار همیشه تو بازار هست خیلی هم هست فقط زور ما نمیرسه بخریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۶ ۲۹ تير ۱۳۹۹
بانک مرکزی از سال 96 به اینور نقش خاصی رو بر عهده نداره. حاصل کارش فقط یه تعداد بخشنامه بی حاصله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۲۹ تير ۱۳۹۹
درود بر شرفت
Germany
محمد315
۱۶:۵۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
علت معلومه دست خود دولت هست دلار رو کرده 4200 تومن دارن ارز 4200 میگیرن گندم وارد میکنن
ارز دولتی میگیرن بعضی که جنس وارد نمیکنن بعضی هم وارد میکنن با قیمت روز میدن دست مردم
باید رانت و مافیا از بین بره تا شفافیت نباشه قانون محکم و قوی و اجرای عادلانه نباشه همین هست
Germany
ناشناس
۱۶:۵۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۶:۵۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
سایت دیجی کالا تمامی لاستیک خودروهای سواری ناموجود نوشته!!!!!!!
آیا دیجی کالا تایر ندارن!!!!!!؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناهید
۱۶:۴۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
علت : دولت نا کار امد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
هر بچه 2 ساله ای میدونه که خود دولت برای جبران کسری بودجه اقدام به گران کردن دلار نموده
United States of America
ناشناس
۲۱:۰۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
نقش بانک مرکزی در بازار ارز چیست؟
پولدار هر روز بدبخت تر و فیقر تر بشه
مردم هم فیقر نمیشن
ربطی هم به دلار نداره
Russian Federation
ناشناس
۱۶:۳۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
نقش بانک مرکزی=
بالا بردن دلار
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۰۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
طلاازمردادماه که ارزهای صادرکنندگان واردبازارمیشود تا600هزارتومان کاهش مییابد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
لابد دلار هم میشه 12 هزار تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
بشین تا بیاد پایین قیمتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۸ ۳۰ تير ۱۳۹۹
ملت ساده
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۱۶:۰۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
خستمون کردن.خداییش اصلا فکر مردم بدبخت نیستن.اصلا خودشونم نمیدونن دارن چه کار میکنن.آخه این کاره نیستن.از رو هم نمیرن.فقط صندلیشونو محکم گرفتن.مردمو ساده گیر آوردن.
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۵:۵۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
پشت پرده ای در کار نیست حرکتی کاملا تابلو و تکراری هست که دولت با بالا بردن دلار و شایه سازی که دلار به فلان قیمت میرسه جیبش رو پر میکنه و بعد یکدفعه دلار رو از قیمت بیست و شش هزار تومن میرسونه به دوازده هزار تومن.این حرکت نخ نما شده
Russian Federation
ناشناس
۱۶:۳۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
خواب 12 رو هم نخواهی دید دوست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۵ ۳۰ تير ۱۳۹۹
هموطن دقیق گفتی خوشم اومد خاک پاتم.
Brazil
رجب
۱۲:۳۵ ۳۰ تير ۱۳۹۹
بحت فقط دلار نیست تمام ارزاق و مایحتاج مردم را چندین برابر کرده حالا لار بشه هزار تو من آیا کالاها و محصولات وارزاق هم هم قیمت‌ها شو پایین میاد
Iran (Islamic Republic of)
FARAZ
۱۵:۳۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
خیلی از سلطانارو گرفتینو اعدام کردید
الان میخواین مقصر گرونی رو چه کسی بدونید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۶:۲۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
سلطان اصلی یکسال دیگه مردم رو بد بخت تر میکنه بعدش از مسندش میاد پایین. کاش یجوری میشد مردم میتونستن خودشون بکشنش پایین تا به بقیه هم درس عبرت بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
دقیقاً جناب مهدی کاش واقعاً مردم میتونستن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
هفتمین پول دنیا را به چه روزی انداختین ریال ایران یه زمانی هفتاد ریال بود الان شده دویست و پنجاه هزار ریال اقتصاد را کجا خوانده بودید شما قدرت خرید مردم پایین آمده کجا اقتصاد خوانده آید شما
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
کشور داری کار هر کسی نیست...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
همین هفتاد ریال نگه داشتنها بود که کارمان را به اینجا کشاند . اینکه ضعف مدیریت داشته باشی و فرمایشی ارز را قیمت گذاری کنی یعنی هر چه خراب کردی کسی نفهمد اما یک باره می ترکه . . و یکبار قیمت سرسام آور فعلی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
وقتی نمیدونی مجبور نیستی حرف بزنی. اگه دلار گرون شده حداقل حقوق بیش از دلار افزایش داشته هرچند در سالهای اخیر غربزده‌ها تمام تلاششونو کردند این افزایش حقوق رو نابود کنند. هنوز یادمون نرفته قبل از انقلاب اکثریت مردم چه وضع اقتصادی اسفناکی داشتند. تهران که پایتخت بود حلبی آباد داشت شهرستانهای کوچک و روستاها که اصلا به حساب نمیومدند
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۰۰:۰۵ ۳۰ تير ۱۳۹۹
حالا ناشناس 19:04 این تویی که نباید حرف الکی بزنی کدوم حقوق چ حقوقی که وقتی ارزش پول ایران نابود شده همه چیز صدبرابر شده فقط بلدید بشین بگید اگه دلار رفت بالا حقوقتان بالا رفته سالی 400 تومن فوقش می ره بالا ازون طرف آب و برق گاز هزینه های زندگی چهاربرابر شده همینجور دهن باز کردی حرف زدی تمام مشکلات از دولتی که خودتون رای دادید حاصرم نیستید قبول کنید اشتباهتونو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۷ ۳۰ تير ۱۳۹۹
یارو اومده نطر داده میگه حقوق از دلار بیشتر شده متاسفم با این طرز فکرتون.کجا زندگی میکنی؟درضمن قدیم ارزش پول ایران زیاد بود کجا مردم اینقدر اذیت بودن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۳۰ تير ۱۳۹۹
25 هزاردلار رو با حقوقایی که میدن حساب کن بعد نظر بده و اظهار فضل کن جواب ناشناس 19:04.ماها نادان تو دانا.اوضاع اقتصادی الان مردم هم کم اسفناک نیست .درضمن درگذشته پول ایران کم بود اما ارزش داشت.
Brazil
ر
۱۲:۳۸ ۳۰ تير ۱۳۹۹
خود دولتیها هم معترفند که قبل انقلاب مردم در رفاه بودند خودم هم بودم و دیدم آخه چرا بعضیها نادانسته مطالبیر ا می‌نویسند که هیچ اطلاعی از آن ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
امان ازدست گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چراااااااا مسئولین به فکر مردم ایران نیستیییییییییییید؟؟؟؟؟ فکری کنید.
از خون شهدا خجالت بکشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
تنها چیزی که نمیکشن خجالته
Germany
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
کسی دلش برای مردم ایران نمی سوزه :(
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
ای بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
گرونی دیگه لحظه ای شده هر ساعت قیمت ارز خودرو طلا صعودیست واگر هزار تومن گرون بشه شاید پنجاه تومن ارزون بشه واین سرمایه تو جیب مردم رو نابود کرده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
دلال کجا بود همش زیر سر همین دولت است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
با سلام ، چرا دلالان را آزاد گذاشته اند؟ چندنفر از اینها را بایستی دولت ادب کند تا حساب کار دست بقیه هم بیاید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
همه اخبارمربوط به قیمت ارز سکه خانه وماشین رابایکوت کنید هرچند دولت ومجلس وقوه قضاییه بیخیالند وفقط حرف میزنند اما باید تمام راههای مرتبط باسوداگری ودلالی حذف بشه ازجمله همین معاملات ملکی ها ونمایشگاه اتومبیلها که خون مردم روتوشیشه کرده اند یه سازمانی برای خرید وفروش خانه وماشین وارز وسکه تشکیل بشه که همه چی توش شفاف ثبت بشه وبه میزان مشخصی مالیات اخذ بشه این نظارت شفاف دست دلال وسوداگر راازریشه قطع میکنه به امید خدا.مسئولین لجباز بس کنیدکمی به فکر مردم عادی باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۱۹ آبان ۱۳۹۹
بلاخره دو کلمه حرف حساب.اقا برا چی اعدام ...؟مالیات فقط مالیات.البته اینم به شرط اینکه مامور مالیات گیرنده تو زرد از اب در نیاد .میبینید اصل مطلب خود ماییم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
هرچه سرمون میاد حقمونه چقدر اخبار حجوم برای خرید حجوم برای فروش راتواین چندساله شنیدیم؟ بازم عبرت نمی گیریم خوب چرخ سوداگری بابودن من وشما توبازار سوداگری ودلالی میچرخه اگه ما تواین بازارهای کثیف واردنشیم این دلالهای پست ازکجا مشتری پیدامی کنند باید ازراه منطقی سرمایه هامون روحفظ کنیم منطق هم اینه با این بازارها همراه نشیم مطمئن باشید بعدمدت کوتاهی سرمایه هامون حفظ میشه چون سوداگری ازجامعه خارج میشه حتی اگه دولت کم کاری میکنه ملتی که 8سال جنگ روپشت سرگذاشت چرااینطور درمانده وفقیرشده فکرنمی کنید خودما مردم هم مقصریم کمی فکرکنیم
United States of America
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
پشت پرده نداره دولت کسری بودجه داره دست میکنه تو جیب ملت بدبخت همین
Japan
بی نام ونشان
۱۳:۴۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چه عجب بالاخره شما در مورد نرخ ارز صحبت کردید،هر روز به این امید،که یه خبری یه تحلیلی،بابت افزایش نرخ ارز خواهید داشت،اما بقدری سکوت کردید،که ادم متحیر میمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
دمت گرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
پرچم سفیدم رو خیلی وقته که بردم بالا. زندگی مفت هم نمی ارزه.پوچیه مطلقه. . همش رنج و رنج و رنج. . جرات خودکشی را هم ندارم بخاطر ...
Germany
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
اعتراض هم نمیشه کرد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
پشت پرده ای نداره
همش روی پرده است که ثروتمندان هر روز ثروتمندتر و کارمندا و کارگرا هر روز فقیر و بدبخت تر میشن
واقعا جایگاه دولت و مجلس کجاست
کی باید این وضعیت را ساماندهی کنه
هنوز چند روزی بیشتر نیست که مجلس طرح ساماندهی و کاهش قیمت خودرو را داده متاسفانه در کمال وقاحت و پررویی سایپا رسما قیمت ها رو بالا برده
واقعا کی پاسخگو و پیگیر این وضعیت می باشد
دولت یا مجلس علی برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
دولت و مجلسی که انتخاب مردم نباشه همینه،خودشون دولت و مجلس رو انتخاب می کنند ،مردم بیچاره هیچکاره اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۲۹ تير ۱۳۹۹
هوادلپذیر شد گل از خاک بردمید
Iran (Islamic Republic of)
اقتصاددان
۱۳:۱۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
کاش فکری بحال مردم بیچاره بکنند
Iran (Islamic Republic of)
اقتصاددان
۱۳:۱۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
کاش فکری بحال مردم بیچاره بکنند
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چه ربطی به دلار داره???
دلار رو تحریم را بهانه کردن
Iran (Islamic Republic of)
اقتصاددان
۱۳:۱۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
کاش فکری بحال مردم بیچاره بکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چرا فکری نمیکنید
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چه فکری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
این قسمت آخرش خیلی جالب بود. """انتظار می رود فکری به حال این وضعیت شود و تصیمی برای دلالان ارزی گرفته شود تا برای افزایش منفعت خود با زندگی یک ملت بازی نکنند!""" دلال یک زالوی اقتصادی است که در کل جریان اقتصاد ما رخنه کرده. ازمحصولات کشاورزی تا صنعتی تا خدماتی از اتوموبیل تا لوازم خانگی از دارو تا موادغذائی و مسکن حتی علم و تحصیل . واضح وروشن است که اینها با پول و سرمایه خود دلالی میکنند ودنبال سود و منفعت هستند. وقتی رئیس بانک مرکزی با فرمان حذف یا کاهش سود بانکی بقول شما دست به خودکشی اقتصادی زد این پولها وارد فعالیتهای دلالی شد. آیا بانکها توانائی و دانش استفاده از پول مردم را در سرمایه گذاریهای مولد ومفید در جامعه نداشتند؟ آیا کارشناسان اقتصادی بانکها قادر به ارائه برنامه برای سرمایه گذاری انهمه پول درتولید مولد و کسب سود بیشتر از تولید نبودند؟ چرا بانکها خودسفته باز و دلال ارز و سکه شدند؟ آیا میدانید اولین هدف از تاسیس یک بانک جمع آوری پس اندارهای خرد و کلان مردم برای استفاده از یک سرمایه بزرگ در جهت ارتقاء و رونق تولیدو ایجاد یک اقتصاد پویا در کشور وبازگرداندن سود این کارها به خود سپرده گذاران است؟ بانکهای ماتوانائی انجام این هدف را دارند؟
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چه ربطی به دلار داره???
دلار رو تحریم را بهانه کردن
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۲:۵۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
40سال است که همین سیستم بر ملت در تمام دولتها تحمیل میشود و آن این است که:""هر دولتی که به پایان دوران خودش نزدیک میشود تورم و افزایش قیمتها را افسار گسیخته میکند تا دولت بعدی مدتها با مبارزه درگیر تورم و افزایش ارزهائی مانند دلار و یورو را داشته و سرگرم شود"" و پس از مثلاً مبارزه به قیمتی با چند درصد کمتر که تا پایان دولت جدید همین قیمت به ارث رسیده حفظ میشود و از عمر دولت 12 چیزی باقی نمانده پس با تحمیل این افزایش قیمتها همان ارثی را که به میراث برده بود به دولت جدید پس از خود بعنوان ارث واگذار میکند و این روند 40سال است که ادامه دارد و یک سناریوی تکراری است وگرنه هیئت دولت و وزیرانش اگر بخواهند میتوانند جلوی اینکار را بگیرند ولی مهم این است که اگر بخواهند....................
Germany
ناشناس
۱۵:۰۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
دلار باید سی هزار تومن بود ولی دولت به خاطر مدیریت اون‌رو نگه می داره تا شش ماهه آخر سال !
اخه با تحریم و جنگ اقتصادی نمیشه کشور رو اداره کرد!
جنگ الان خیلی مخرب تر از جنگ ایران و عراق هست!
قبلا نفت می فروختیم الان نمیشه
کورنا هم هست
درسته روحانی مقصر است
ولی پنجاه درصد مقصر هست
باید حکیمی بیاد این تحریم و جنگ اقتصادی رو حل کنه
وگرنه ....
هر هشت سال ریال پنج برابر ارزشش کم شد
حالا فرقی نداره اگه ۷۰ تومن بود شده ۳۰۰ تومن
یا ۳۰۰۰ تومن بود بشه ۲۵ تومن
هر دو توی جنگ بودیم
کشور باید از وضعیت جنگی اقتصادی بیرون بیاد
United States of America
ناشناس
۲۱:۰۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
reza نقش بانک مرکزی در بازار
پولدار هر روز بدبخت تر و فیقر تر بشه
مردم هم فیقر نمیشن
ربطی هم به دلار نداره
دلار و تحریم بهانه هست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
حقیقتش ارزش واعتبار هر کشوری به ارزش پولش بر میگردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
ما ملت فدای انقلاب بشیم این گرونی حبابه انشالله میترکه دلار میشه 50 تومن
Germany
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
جنگ اقتصادی داریم بدتر میشه و بهتر نمیشه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
هر چند اینطور نیست دلار رو خود دولت گرون میکنه تا کسری بودجشو جبران کنه.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۳۶ ۲۹ تير ۱۳۹۹
این از کسری بوجه به دره
Germany
ناشناس
۱۵:۰۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
وقتی پول توی خزانه نباشه سهم مردم از اقتصاد کم میشه و پول بی ارزش تر میشه!
مثلا اگه سهم هر ایرانی ۲۰۰ دلار قبلا بود
الان سهم هر ایرانی زیر ۷۰ دلار هست!
ما با جنگ اقتصادی به مردم ظلم می کنیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
از راههای دیگر مهار تورم وافزایش ارزش پول ملی این است که ایران از این پس تمتم صادرات خودشو اعم از نفت وغیره با طلا قیمت گذاری بکنه چون انتقال دلار از طریق شبکه بانکی بین المللی تحریم است خوب بجاش طلا بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
وقتی منافع شخصی و گروهی مدیران و مسئولان مهمتر از کشور و مردم باشد : هر روز شاهد وخیم تر شدن اوضاع اقتصادی مردم عادی و کم درآمد خواهیم بود.
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چه ربطی به دلار داره???
دلار رو تحریم را بهانه کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چهل ساله وضع همینه ی مسئول پیدا نمیشه بگه چرا مردم هر روز فقیرتر میشن به داد این مردم بدبخت برسین صدای مارو به مسئولین برسونید زندگیو برامون سخت کردن جونیمون رفت
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۲:۴۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
عرضم به حضورت یسریا سرشون تو بورسه.مثل اینکه مردم پولدار شدن کی اعتراض کنه دلت خوشه.
Germany
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
مسوُلین خود این وضع را به وجود آورده اند. بعد انتظار دارید صدای مردم را بشنوند؟
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چه ربطی به دلار داره???
دلار رو تحریم را بهانه کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
دلار شد 26 تومن چرا به فکر ما نیستید
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چه ربطی به دلار داره???
دلار رو تحریم را بهانه کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
به داد مردم برسید مردم هر روز بدبخت تر و فیقر تر میشن همچی گرون شده قیمتا روزانه بالا میره هیچکس جوابگو نیست
United States of America
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
مردم هر روز بدبخت تر و فیقر تر نمیشن
پولدار هر روز بدبخت تر و فیقر تر میشه
چه ربطی به دلار داره???
دلار رو تحریم را بهانه کردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
فقط خدا میدونه تو این کشور چه خبره
United States of America
ناشناس
۱۵:۵۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
هچخبر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
کشور ول شده. هیشکی به هیشکی نیس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
داد نزنید. به فکر خودتون باشید. دادرسی نبوده و نیست و گرنه دلار طی 8 سال اخیر از 4 تومان به 24 تومان نمی رسید! دادرس هم اگر باشه نتیجه کارش این شده: 24 تومان!!!
United States of America
ناشناس
۱۵:۵۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
مردم هر روز بدبخت تر و فیقر تر نمیشن
پولدار هر روز بدبخت تر و فیقر تر میشه
ربطی به دلار نداره
دلار رو تحریم را بهانه کردن
Iran (Islamic Republic of)
شاهین
۱۱:۵۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
حدود چهار ماه پیش یه کارشناس پیش بینی رسیدن قیمت دلار تا بیست و شش هزار تومن را کرده بود و متاسفانه پیش بینی به حقیقت پیوست.سئوال اینجاست دولتی که نه توان ثابت نگه داشتن ارز ، نه توان کنترل قیمت کالا ، نه توان تامین نیاز سفره مردم و چندین مورد دیگر را ندارد چه اصراری به ماندن در مسند قدرت دارد.البته بزرگترین مشکل کشور ما عدم مدیریت و عدم انتخاب افراد شایسته برای مدیریت هست.
Germany
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
اون کارشناس از طرف بانک مرکزی بود و تصمیمات گرفته شده را اطلاع داد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
فعلا هنوز مشکلاتشون بادلارحل نشده
United States of America
ناشناس
۱۵:۵۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
مردم هر روز بدبخت تر و فیقر تر نمیشن
پولدار هر روز بدبخت تر و فیقر تر میشه
ربطی به دلار نداره
دلار رو تحریم را بهانه کردن شاهین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چرا حرفی از کسری بودجه و تامین ان از طریق بالا بردن دلار نمیزنید؟ یکبارم که شده راستشو بگید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
کاملا درسته تنها علت گرانی دلار همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
مردم بدبخت و بیچاره شدند.
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۱:۳۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
کار خود دولته کسری بودجه داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
قیقا به خاطر همین هم هست دولت هیچی نمیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
به هر خانواده 1000000میلیون دادن دارن چندبرابرشو پس میگیرن عرضه وتقاضا یعنی همین
Iran (Islamic Republic of)
امید
۱۱:۲۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
به فکره خودتون نیستید بفکره اینده فرزندتان باشید
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی
۱۱:۳۶ ۲۹ تير ۱۳۹۹
مگه قراره بچه هاشون تو ایران زندگی کنند؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
معلوم هست این دولت تدبیر و امید داره چی کار میکنه ؟
ما که خیلی وقته از این دولت تدبیر و امید ناامید شدیم و.......
حداقل مجلس و بسیج و سپاه و......کاری کنید بعد از خدا امید مون به شماست ........
United States of America
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
هموطنان عزیز پولتونو تو بانک سپرده گذاری نکنین که همش ضرره من پنج سال پولمو تو بانک گذاشتم نابود شدم ولی تازه پولمو از بانک خارج کردم آوردم تو بورس سود خوبی بهم داده پول تو بانک نابودی سرمایه است یا تو بازار بورس سرمایه گذاری کنین یا خرید ملک این دوتا عالین الان شرایط اقتصادی طوری هست که تورم خیلی زیاده باید برای حفظ ارزش پول خودتون فکر اساسی بکنید هر چه زودتر نگی نگفتیا؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
تو پول دارید و بورس باز بقیه مردم عادی چکار کنن .
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۲:۳۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
عرض سلام من پولو توی بورس نزدک گذاشتم فعلا داره بهم دلار میده سوده پولو
Germany
ناشناس
۱۳:۰۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
یه راهکار برای کسانی که پول ندارند هم بگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
اگر اونقدر پول داری که بتونی ملک بخری و نگهداری کنی پس میتونی پولت را به یک فعالیت تولیدی یا خدماتی بزنی حتما نباید کارخانه باشه میتونی یک گارگاه تولیدی راه اندازی کنی و کار مفید انجام بدی. سودش هم کمتر از کارهای غیر مولد نیست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
کدوم بورس سود داره جنس ایرانیش یا جنس خارجیش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
اخه چرا مردم بایدفکر کنندثروتشون ازطریق بورس چندبرابربشه چه اتفاقی در اقتصادروبه موت ماتواین مدت افتاده که مردم انتظار شکوفایی داشته باشند بعداز تعطیلات به بهانه کرونا ودرواقع به علت نداشتن علم اقتصاد ومسدود بودن اعتبارات ایران به علت تحریم خودخواسته یا تحمیل شده ارزش پول ملی به اسفناک ترین نقطه ممکن رسیده قدرت خرید مردم به زیرصفررسیده تازه به این اضافه کنید که ما سالهای قبل ازفاجعه اقتصادی اخیر دررکودتورمی بودیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
دیگه بورس هم فایده نداره ، سرعت رشد طلا و دلار خیلی بیشتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
نقش بانک مرکزی؟ هیچی ! گرون کردن دلار !
United States of America
ناشناس
۲۱:۱۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
نقش بانک مرکزی در بازار
پولدار هر روز بدبخت تر و فیقر تر بشه
مردم هم فیقر نمیشن
ربطی هم به دلار نداره
دلار و تحریم بهانه هست!
France
ناشناس
۱۰:۴۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
وقتی بانک مرکزی میاد نرخ سود بانکی رو کم میکنه
انتظار دارید ارزون شه ؟!
تو وضعیت فعلی فقط افزایش نرخ سود بانکی اونم حداقل 70 درصدر در سال میتونی یه کاری بکنه وگرنه همین داستان ادامه داره
این بورس هم یکی از دلایل گران شدن ارزه
اینم باید جمع بشه
کدوم بورسی تو دنیا اینجوری سود میده با عقل جور در نمیاد
United States of America
ناشناس
۱۱:۱۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
خب تو هم بیا تو بورس سود کلان ببر پولتو از بانک بیار بیرون فایده نداره من تمام پولمو از بانک خارج کردم آوردم تو بورس خداروشکر سود خوبی بهم داده بانک ضرره پولتون نزارین تو بانک که به فنا میرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
مگه بورس بچه بازیه ناشناس 11:11اولا علم و دانش میخاد دوما بورسی که سنگ شو به سینه میزنی همین عامل گرانی تورم شده.اونم بورسی که دستوری بده بالا نتایجش این میشه.یسری هم ندانسته میرن سرمایشونو از دست میدن.تورو ننیدونم با ثروتمند و تاجری یا.....
United States of America
ناشناس
۱۱:۴۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
جواب ناشناس۱۱:۳۵ من نه پولدارم نه تاجر تمام پولم ۱۰۰میلیون بوده که از بانک خارج کردم الان تو بورس شده ۲۵۰میلیون تومان در طی زمانی شش ماه خب اگر کسانی که پول کمتری هم دارن مثلا ۵میلیون تومان خب باباجان بزارین تو بورس بیشتر از بانک بهتون سود میده چرا نکنین؟ دانش بورسی هم مگه همه داشتن اومدن داخل بورس؟ منم هیچی بلد نبودم با تحقیق و مطالعه و از چند تا آدم بورسی که سالها فعالیت داشتن پرسیدم تحقیق کردم اومدم خب بله فکر نکن پول دراوردن راحته نه به این راحتی ها هم نیست بورس خودش یه شغله سختیه باید بلد باشی چیکار کنی هیچ پولی بدون تلاش و تحقیق بدست نمیاد آره دوست عزیز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
سال 97 که بورس سود نمیداد چطور دلار بالا رفت؟
نه آقا هیچ ربطی به بورس نداره بورس اوضاعش بد باشه میره بالا خوب باشه هم میره بالا
کی را گول میزنید وقتی پول تو بورس باشه لااقل دست خودمونه و تو تولیده نه اینکه یه شبه مثل دلار بدون هیچ دلیلی قیمت گذاری توسط دلال بشه بورس در روز سقف سود معینی داره! سقف ضررش هم معینه! حساب کتاب داره و میشه با همه خوب و بدش کنترلش کرد
Iran (Islamic Republic of)
نادر
۱۲:۳۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
ناشناس۱۲:۱۲ بورس بدون تولید.خواهشا نگید تولید جوک نگید.ماشالله پولدارید با پول نردم تو بورس خریدوفروش میکنید دودشم تو چشم مردم طبقات صعیف میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
مردم بیچاره ودرمانده از همه جا....
United States of America
ناشناس
۲۱:۱۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
نقش بانک مرکزی در بازار
پولدار هر روز بدبخت تر و فیقر تر بشه
مردم بیچاره هم فیقر نمیشن
ربطی هم به دلار نداره
دلار و تحریم بهانه هست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
خداخودت بفریادمان برس به ولاه جونمون به لبمون رسیده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
رجوع کنین به سالهای دوراز 57
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۲۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
دست از لجبازی و کلنجاری بردارید مردم دارن نابود میشن
United States of America
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
علی دست از لجبازی و کلنجاری بردارن???
نقش بانک مرکزی در بازار
پولدار هر روز بدبخت تر و فیقر تر بشه
مردم هم فیقر نمیشن
ربطی هم به دلار نداره
دلار و تحریم بهانه هست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
تقریبا بانک مرکزی هیچ نقشی در کنترل نرخ ارز نداره امروز صبح از دم یه صرافی رد میشدم ۱۰۰ نفر تو صف خرید دلار بودن دلارهایی که به دلالان و مردم فروخته میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
فرافکنی رو خوب یادگرفتین همه چی تقصیر مردمه اونجایی که خیلی ضایست تقصیر دلالان؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
هی بدبخت بودیم بدبخت تر شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
فقط باید مغزها رو شست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
واقعا زدی توی خال. ببین چه کسایی از کیا کمک میخوان؟!!! فکرشو بکنید چقد خوب میشد به اندازه حقوق دو سه ماه پس انداز داشتیم و همیشه سفره هامون ی غذای ساده داشته باشه و اجاره خونه هم جور بشه. اونوقت دیگه غصه ی کاهش ارزش پول نداشتیم. انواع و اقسام بگیر و ببند و مزاحمت و سنگ اندازی دولتی و مالیات و ... برای خرید ملک و زمین و دلار و طلا و سهام نداشتیم...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
اگر برنامه دولت کاهش ارزش پول ملی به منظور استفاده از نیروی کار ارزان و کاهش هزینه تولید و... هست بایستی حداقل مردم از این برنامه مطلع باشند تا از التهاب جامعه و تبعات آن جلوگیری شود. و راهی برای کاهش فشار اقتصادی بر مردم اجرا شود. البته دولت نه از پس معادله دو مجهولی بر میاد و نه شهامت و جایگاه این چنین تصمیم هایی رو داره بنابر این دولت نخوت دنبال اهداف سیاسی همچون نا آرامی در کف جامعه هست تا از آب گل آلود ماهی بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
علت نمام گرانیها در دست تصمیمات و سیاستهای مسئولان در این سالهاست. قیمت ارز هر روز توسط بانک مرکزی اعلام می شود و چیزی به اسم سلطان ارز و... وجود ندارد. این حرفا فقط برای دروغ گفتن به مردم و مخفی کردن مسئولان و شکست سیاستهای انها هست.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۹:۳۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
رئیسی سال دیگه رئیس جمهور میشه و دلار میاره پایین
Iran (Islamic Republic of)
نرگس سپید
۱۰:۰۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چه بی مزه!
Germany
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
اره حتما میاد پایین 85میلیون نفر سعی کردن نشد امید به رئیسی بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
خدایا واقعا مسولین ما چطور شب با خیال راحت میخوابن در حالیکه مردم و زندگی آنها زن و بچه در رنج ،بی هدف و بی آینده سپری می کنند؟
آینده ای تاریک ... جز این چیزی نمی بینم. چرا به اینجا رسیدیم..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
واقعا چرا کسی نیست از طرف مردم بعنوان نماینده محکم و قاطع جلوی اینها بایسته . هر کاری بخوان میکنن پس ما چی؟
France
ناشناس
۱۰:۴۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
خودتون خواستین اینجوری زندگی کنن
Iran (Islamic Republic of)
سلي
۰۹:۲۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
نقش اول...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
کشور به امان خدا رها شده گرانی هر روز استعفا را براهمین روزی گذاشتن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
شما چهل سال این راه اشتبه رو به قیمت بازی با احساسات مردم کردید. دیگر این سیاست نخ نمای شما برای مردم رو شده است. شما توان اداره کشور را ندارید و فقط به فکر جیب خود و قدرت داشتن خود هستید
Iran (Islamic Republic of)
سعيد
۰۹:۰۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
بود نبود اين مسئولين چه تاثيرى بر زندگى مردم داره ؟؟ چند روز مملكت بدون مسئول باشه وضع از اين بدتر كه نميشه!!
Iran (Islamic Republic of)
نرگس سپید
۱۰:۰۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چرا فرقی نداره...به نظرم نبودن بهتر بودن.
Germany
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
تاثیرش نداره؟ پس اینهمه گرانی چیه؟
Germany
مهرداد
۰۹:۰۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
مگه واقعا ریس جمهور و ریس مجلس نمیتونند ارز را کنترل کنند خودشونا زدند به بی خیالی همه دست خودشون هست فعلا مردم شدند بازیچه های حرفهای اینها
Iran (Islamic Republic of)
بسیجی
۰۹:۰۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
از رهبر درخواست دارم وارد قضیه ارز و دستور تثبیت قیمت سکه روی ده میلیون و دلار روی ۲۲ هزار تومان بدهد واقعا سکه بالای ده و دلار بالای ۲۲ هزار تومان مشکل ساز شد برای ملت و جوانان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
حاجی سکه باید روی 7 میلیون و دلار رو 14 تثبیت بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
حالاچراپارتی بازی میکنی دردرخواستت، چرادلار3000 تومنی، 22، وسکه 900 تومنی، 10 میلیون!؟!؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چی میگی مرد مومن سکه رو ده تومن بمونه؟؟؟؟ شما مال کجایی؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۲۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
سکه رو ده دلار رو 22خوبه تو یه کاره ای نشدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
حالا چرا 22؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۷ ۲۹ تير ۱۳۹۹
ناشناس 09:54سکه رو 7 میلیون تثبیت بشه همه چی خوب میشه؟ کجا داریم میریم ما.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
نکته جالب اینجاست که گفته میشه صادرات حلال تمامیش مشکلاته! چین بزرگترین صادر کننده دنیاست پس چرا ارزش پولش اینقدر پایینه؟! آمریکا بزرگترین وارد کننده دنیاست پس چرا ارزش پولش اینقدر بالاست؟! عده ای سرمایه دار با کاهش مهندسی شده ارزش پول خواهان صادرات حداکثری و فروش ارزان دستارودهای تلاش و کار افراد مولد و منابع کشورند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چون پول واحد جهانی دلار است ، اگر هم چین پولش جهانی بود ارزش آن بالا بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چهل سال بدبختی هزارتاهم ریس جمهور هم عوض شد وضع ما همینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
نابود شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۲۹ تير ۱۳۹۹
حالا مونده. تازه کجاشو دیدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
تازه به شرکت های واردکننده کالا، ارز دولتی هم دادند. خنده داره
Germany
ناشناس
۰۸:۳۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
دولت عملا کشور را رها کرده و منفعل است. از طرفی هم اون یه ذره ترسی هم که از مجلس به خاطر بحث سوال و استیضاح داشت متاسفانه به خاطر اون ترسش هم برطرف شد و الان خدا میدونه چه بر سر مملکت خواهد آمد، اگر استیضاح رئیس جمهور مصلحت نیست خوب قبول. اما واقعا ادامه این وضعیت هم مصلحت نیست و بسیار خطرناک میباشد. اما واقعا چه کسی به این اوضاع چاره ای خواهد کرد؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
هیچ کس رفیق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
شرط ارزان شدن دلار، تولید شاسی بلند هایی مثل yukon. فروش اون با 30 میلیون تومان هست. تا زمانی که شرکت های واردکننده کالا وجود دارند باید وضعیت اقتصادی کشور خرد شده باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۹ تير ۱۳۹۹
چندسالته
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۰۸:۲۹ ۲۹ تير ۱۳۹۹
دستت درد نکنه که شما یه ابراز نظری کردی!
رییس بانک مرکزیمون که سکوت اختیار کردن و اگه ازش بپرسی چی شده میگه بازار تحت کنترله و بیشتر از هر زمان منابع داریم وبانک مرکزی هیجانی عمل نمیکنه و هر موقع لازم باشه ورود میکنه
Germany
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۹ تير ۱۳۹۹
مسولیت ایشون اعلام روزانه نرخ ارز به صرافیهاست تا جایم که مردم بخرند گرون میکنن سیاست ایشون همینه
Iran (Islamic Republic of)
کرم
۰۸:۲۸ ۲۹ تير ۱۳۹۹
40 ساله وضعیت همینه .
دنبال چی میگردین ؟ چرا بی راهه میرید؟
Iran (Islamic Republic of)
۹۱۲
۱۱:۴۶ ۲۹ تير ۱۳۹۹
قربون دهنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
هیچی نگید ما هنوز بحران داریم
Germany
ناشناس
۰۸:۲۴ ۲۹ تير ۱۳۹۹
یعنی دلار 700 تومنی در عرض چندین سال یهو پریده 25 هزار تومن تازه شده قیمت دستوری!!!؟ ؟؟نکنه این کارشناس 100 سال بعد دنیا اومده اقتصاد دان و کارشناس شماها باشید این میشه وضع مملکت مدیران بیسواد در راس باشن یه عده مسول هم با جان و مال زندگی مردم بازی می‌کنند. رهبر بزرگوار بایست دخالت کرده و هر کس در هر جایی توانایی نداشته باشه سریعا کنار گذاشته بشه نمیشه اجازه فرصت داد تا مثلا اتفاق خوشایند شود اگر بود که این نبود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۹ تير ۱۳۹۹
ریال به واسطه پشتوانه چاپ میشود ، این چند سال که دلار گران شده دلیلش کاهش ورود دلار به کشور به خاطر تحریم هاست، قبلن که دلار 1000 تومن بود به اندازه هر 1000 تومن یک دلار در کشور موجود بود ، الان که دلار ئر بازار 25000 تومن است به این معنا است که به ازای هر 25000 هزارتومن یک دلار در بازار موجود است، دلیل گرانی ارز بخاطر عدم ورود ارز به کشور است.
Germany
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۹ تير ۱۳۹۹
پشتوانه اسکناس طلاهای خزانه بانک مرکزی است نه دلار
تورم نتیجه چاپ اسکناس بدون پشتوانه است
۱۲
آخرین اخبار