غفاری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

اختلاف موجود بین آمریکا و اروپا غیر قابل انکار است

کارشناس مسائل اروپا گفت: اختلاف موجود بین آمریکا و اروپا غیر قابل انکار است، اما به اندازه‌ای نیست که منجر به تغییر رفتار اروپا درقبال ایران شود.

حنیف غفاری کارشناس مسائل اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تحریم آمریکا که گریبان شرکت‌های اروپایی را گرفت، گفت: ماجرای وضع تحریم‌های جدید واشنگتن علیه اروپا بیش از اینکه نشان دهنده ماهیت و ذات آمریکا باشد که بار‌ها و در طی قرون اخیر به اثبات رسیده، نشان دهنده حقارت اتحادیه اروپاست.

او افزود: اتحادیه اروپا از زمان تاسیس خود به جای اینکه بر اساس  پیمان ماستریخت به مجموعه مستقل و کارآمد در نظام بین الملل تبدیل شود، به متغیری وابسته به ایالات متحده آمریکا تبدیل شده است. این روند را در سال‌های اخیر در اروپا شاهد بودیم.

غفاری ادامه داد: در دوران ریاست جمهوری ترامپ  تحریم‌های زیادی علیه اروپا وضع شد، به عنوان مثال در پروژه مشترک روسیه و اروپا موسوم به «نورد استریم ۲» شاهد سرمایه‌گذاری کلان شرکت‌های اروپایی بودیم که در نهایت مورد تحریم آمریکا قرار گرفتند و این مسئله تغییری در رفتار کلان اتحادیه اروپا ایجاد نکرد و مثلث مرکل، مکرون و جانسون در لندن، برلین و پاریس کماکان به همان بازی خود در زمین واشنگتن ادامه دادند، آنها همین موضع را  در قبال ایران دارند.

کارشناس مسائل اروپا تصریح کرد: مکرون، مرکل و به ویژه جانسون که اکنون به مهره آمریکا در اروپا تبدیل شده است، بار‌ها تاکید کردند که در استراتژی اعمال فشار به ایران، استراتژی تلاش برای تحمیل محدودیت‌های جدید به کشور ما و استراتژی فشار حداکثری عملا همپیمان آمریکا هستند و پازل واشنگتن را در قبال کشورمان تکمیل می‌کنند.

اتحادیه اروپا اراده لازم برای جدایی از آمریکا را ندارد

او افزود: وضع تحریم‌های جدید آمریکا علیه اروپا نباید منجر به خطای محاسباتی از سوی ایران شود، همچنین نباید این گونه تصور شود که سیاستمداران و سیستم حاکم بر اروپا به خودشان آمده‌اند و اکنون می‌خواهند گام مثبت و موثری را در راستای جدایی خود از  آمریکا بردارند، چراکه قطعنامه‌ای که اخیرا در شورای حکام آژانس علیه ایران تصویب شد، محصول همکاری مشترک سه کشور اروپایی و آمریکا بود و حتی قطعنامه هم توسط انگلیس، فرانسه و آلمان ارائه شد.

غفاری با بیان اینکه اصرار کشور‌های اروپایی بر سر تمدید محدود تحریم تسلیحاتی ایران نشان می‌دهد که اروپا به بازی خود در زمین آمریکا علیه کشورمان ادامه می‌دهد، گفت: جمهوری اسلامی ایران باید این موضوع را مورد رصد و تحقیق قرار دهد و دستگاه دیپلماسی کشور نباید تحریم‌های آمریکا علیه اروپا را مثابه نقطه عطفی در تغییر رفتار اروپا یاد کند.


بیشتر بخوانید


کارشناس مسائل اروپا با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه اروپا، یادآور شد: در دو سال اخیر که ترامپ از برجام خارج شده است، تحریم‌ها و محدودیت‌ها زیادی را از سوی واشنگتن علیه اتحادیه اروپا مشاهده کردیم؛ برای مثال در جریان اعمال تعرفه‌های گمرگی بر فولاد و آلومینیوم اروپا، بسیاری از کشورها تصور می‌کردند اتحادیه اروپا رفتار خود را تغییر می‌دهد، اما شاهد بودیم که بر سر فعال سازی مکانیسم ماشه با آمریکا توافق کردند، اگرچه بسیاری از احزاب، گروه‌های مستقل و اکثریت قریب به اتفاق شهروندان اروپایی خواستار توقف بازی اروپایی‌ها در زمین آمریکا هستند، اما متاسفانه اتحادیه اروپا هنوز اراده لازم را برای این کار ندارد.

اختلاف موجود بین آمریکا و اروپا غیر قابل انکار است

او افزود: از زمان روی کار آمدن ترامپ در ایالات متحده درگیری زیادی بین اروپا و آمریکا بروز کرده است، لذا اروپایی‌ها هم منتظر هستند که دوران ریاست جمهوری ترامپ به پایان برسد و دموکرات‌ها سر کار بیایند، اما به دلیل تعلق خاطر امنیتی که ذیل پیمان ناتو با آمریکا دارند، واشنگتن را ستون تامین امنیت خود در این ساختار فرسوده و غلط می‌دانند، بنابراین در چنین شرایطی آنها مسلما بر سر موضوعاتی مانند برجام به جای اینکه به تعهد پذیری خود تکیه کنند به هم افزایی منافع خود با آمریکا تکیه می‌کنند.

کارشناس مسائل اروپا با تاکید بر اینکه بازیگران اروپایی هم مانند آمریکا خواستار تبدیل برجام به توافقی دیگر هستند، گفت: محدودیت موشکی، بازرسی‌های غیر محدود از تمامی اماکن نظامی ایران و بحث دائم کردن محدودیت‌های هسته‌ای کشور ما خواسته‌های مشترکی است که آمریکا و اروپا دارند.

غفاری با بیان اینکه آمریکا و اروپا پازل راهبردی در قبال ایران چیدند، تصریح کرد: مجادلات مقطعی بین اروپا و آمریکا باعث نمی‌شود که کلیت این پازل از هم بپاشد. ضمن اینکه کلیت اختلافی که بین آنها به وجود آمده غیر قابل انکار است، اما این اختلاف به اندازه‌ای نیست که منجر به تغییر رفتار اروپا در قبال ایران شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۸ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
همه اش الكيه و هيچ اختلافي با هم ندارن و اينكه گاهگداري به هم ميپرن ميخوان ما رو فريب بدن اگه اروپاييا واقعا ميخواستن برجام رو حفظ كنن عمرا دلار به ده هزار تومن ميرسيد چه برسه به بيست هزار تومن ولو به قيمت سه برابر شدن دلار و طلا تو اروپا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
همه اش فيلمه آمريكا رهبر معنوي و ايدئولوژيك اروپاست اروپاييا اصلا آمريكا رو ول نميكنن و عمرا به تعهداتشون عمل كنن مگه ببينن واقعا سرشون داره به باد ميره
آخرین اخبار