تکثیر فیل ماهی و ماهی سیبری پس از ۸ سال وقفه در گیلان

مدیر کل شیلات گیلان پس از گذشت ۸ سال وقفه حدود ۷ هزار قطعه بچه فیل ماهی و ماهی سیبری در مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان دریایی پرورش داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، عظیم مدبری، مدیر کل شیلات گیلان امروز گفت: پس از ۸ سال وقفه به دلیل مناسب نبودن ماهیان مولد و کمبود امکانات، امسال از یک قطعه فیل ماهی پرورش یافته ۲ کیلو ۳۰۰ گرم تخم لقاح یافته استحصال شده که بعد از  مراحل انکوباسیون و تخم گشایی، ۲۵ هزار قطعه پیش لارو جمع آوری شد.

او افزود: در حال حاضر حدود ۷ هزار قطعه بچه ماهی خاویاری فیل ماهی و سیبری به وزن بیش از ۱۵ گرم در مرکز بازسازی ذخایر ژنتیکی ماهیان خاویاری یوسف پور سیاهکل پرورش داده می‌شود.

مدیر کل شیلات گیلان،  با بیان اینکه این بچه ماهیان با غذای خشک تغذیه می‌شوند، گفت: در این مرکز همچنین از یک قطعه ماهی سیبری بیش از نیم کیلوگرم تخم‌های لقاح یافته و حدود ۲۰ هزار پیش لارو استحصال شد که در حال حاضر حدود ۳ هزار قطعه بچه ماهی سیبری با وزن بیش از ۱۵ گرم پرورش داده می‌شود.

مدبری،  با اشاره به ارزش اقتصادی و ارز آوری ماهیان خاویاری، تصریح کرد: هرچند تولید بچه ماهی خاویاری با هدف رهاسازی در دریای خزر و بازسازی ذخایر طبیعی در ایران قدمت طولانی دارد، اما پرورش ماهیان خاویاری با هدف تولید گوشت و خاویار حدود ۲ دهه است که در کشورمان آغاز شده که این موجب کاهش صید ذخایر طبیعی دریای خزر می‌شود.

 

انتهای پیام/م.ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.