کریدور شمال – جنوب و نقش آفرینی داراب فارس در جابجایی کالا

معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه داراب گفت:‌ شهرستان داراب در جابجایی کالا از بنادر جنوبی به مرکز کشور و کریدور شمال – جنوب تقویت شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علی مظفری معاون استاندار فارس و فرماندار ویژه شهرستان داراب به تبیین تلاش‌های دولت تدبیر و امید در راستای ارتقای زیرساخت‌های حمل‌ و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی شهرستان داراب پرداخت و از این اقدامات به عنوان حرکتی انقلابی و جهش‌گونه یاد کرد.

گام‌های عملی در راستای تحقق آرزوی دیرینه، اتصال به راه آهن سراسری

فرماندار ویژه شهرستان داراب گفت:‌ اتصال راه‌آهن داراب به شبکه سراسری از آرزوهای مهم مردم این شهرستان بود که در سال ۱۳۹۷ با اخذ ردیف ملی کار مطالعات آن آغاز شد و این شهرستان با اجرایی شدن این خط ریلی به طرح ملی و در حال ساخت شیراز - گل‌گهر سیرجان متصل می شود.

او، بیان کرد: پس از تصویب طرح راه‌آهن داراب - زادمحمود استان هرمزگان در بودجه سال ۹۷ مطالعات توجیهی این طرح از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور آماده و انتظار می رود با راه‌اندازی این طرح مهم و تاثیرگذار، استان‌های مهم فارس و هرمزگان که از نظر صنعت و کشاورزی جایگاه خاصی در کشور دارد به یکدیگر متصل شوند.

 معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس ۲۱ اردیبهشت ۹۹ در گزارشی از روند اجرای طرح ریلی اتصال داراب - زادمحمود به راه آهن شیراز-گل گهر تصریح کرد: ساخت این خط ریلی در یک فاز به طول ۲۷ کیلومتر آغاز شده که اکنون ۷۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

احیای فرودگاهی که تعطیل شده

مظفری، درباره فرودگاه این شهرستان  با اشاره به برخورداری از صنعت حمل و نقل هوایی مدرن و پیشرفته به عنوان مهم‌ترین الزامات توسعه در دنیای امروز ، ادامه داد:  قبل از انقلاب این شهرستان دارای  فرودگاه بوده که امروز این فرودگاه تعطیل است.

فرماندار ویژه شهرستان داراب ،افزود: دولت تدبیر و امید که از ابتدای روی کار آمدن دغدغه آن رشد و توسعه زیرساخت‌ها بود، راه‌اندازی فرودگاه داراب را در دستور کار خود قرار داد و با اختصاص پنج میلیارد ریال برای فنس‌کشی و ۲ میلیارد ریال مطالعات بهسازی و توسعه و عوامل میدانی پروازی و فیبر نوری انتظار می رود امسال پیمانکار آماده‌سازی فرودگاه نیز مشغول فعالیت شود.

تبدیل داراب به کارگاه بزرگ جاده‌سازی

او، افزود: با ساخت ۷۰ کیلومتر بزرگراه و اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال بیشترین حجم از ساخت و سازهای جاده‌های استان فارس در داراب در حال انجام است.

مظفری اضافه کرد: یک ششم سهمیه قیر استان برای راه سازی داراب اختصاص یافته که این امر این شهرستان  داراب را به کارگاه بزرگ جاده سازی استان فارس تبدیل کرده است و انتظار می رود در هفته دولت و دهه فجر امسال بخش زیادی از این طرح ها به بهره‌برداری برسد.

بزرگراهی با ماموریت رونق جابجایی بار و مسافر

فرماندار ویژه داراب با اشاره به بزرگراه در حال ساخت شیراز- سروستان- فسا – داراب-  بندرعباس، اظهار کرد: بخش زیادی از مسیر ۵۸۰ کیلومتری  این بزرگراه و کلیدور جنوب به شمال ساخته شده و با تکمیل این طرح، بندرعباس از این مسیر به مرکز و شمال کشور متصل و این اقدام سبب رونق ترانزیت و حمل و نقل بار و مسافر می‌شود.

او، به جذابیت‌های سفر از استان هرمزگان به فارس و مرکز کشور از محور داراب اشاره کرد و گفت: شهرستان داراب با قدمتی چند یک هزار ساله و با آثار تاریخی و گردشگری بسیار و  مراکز مهم تفریحی و توریستی مسیری مطلوب برای گردشگران داخلی و خارجی است و می تواند محلی برای اقامت گردشگران باشد و همچنین دریاچه مهارلو، میان جنگل فسا، امامزاده اسماعیل و دیگر مراکز خدماتی و اقامتی به جذابیت‌های این مسیر افزوده است.

طرح‌های دیگر راه‌سازی

مظفری بیان کرد: بزرگراه داراب به جنت شهر به طول ۱۵ کیلومتر به پایان رسیده و بزرگراه محور جدید داراب - فسا از تقاطع زرین دشت تا انتهای حوزه استحفاظی شهرستان به طول ۲۴ کیلومتر و بزرگراه های جنت شهر به نوایگان به طول ۱۵ کیلومتر و محور قدیم داراب به فسا به طول ۱۵ کیلومتر با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است.

ترافیک در شهر داراب کاهش می‌یابد

فرماندار ویژه داراب تصریح کرد: با ساخت کمربند غربی به طول چهار کیلومتر و ایجاد کمربند جنوبی در بخش زیادی از ترافیک شهر داراب کاسته می‌شود.

توسعه راه‌های روستایی

او، در خصوص ساخت محورهای روستایی ادامه داد: طرح محور تل بارگاه-جلال آباد، روستای ایثار تا شهرک بازرگان، روستای بنه کلاغی - بازرگان، راه روستایی بناب به چاگونی، محور روستایی مروارید - شهرک ایثار و آنتی یردانجیر و روکش آسفالت محور جمسی از اقدامات قابل ملاحظه توسعه روستاها در دولت تدبیر و امید است.

دعوت از سرمایه‌گذاران

مظفری، با ضمن قدردانی از نگاه ویژه دولت به این شهرستان، مصوب شدن منطقه ویژه اقتصادی داراب و سه ناحیه صنعتی در بخش‌های فورگ- رستاق و فسارود داراب و اجرای این طرح زیرساختی را مکمل یکدیگر در توسعه این منطقه برشمرد.

فرماندار ویژه شهرستان داراب افزود: باتوجه به ظرفیت های مهم معدنی و کشاورزی از سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در این شهرستان داراب دعوت و تمامی شرایط لازم  برای سرمایه گزاری آن ها فراهم می‌ شود.

جعفر زاهدی مدیرکل راه و شهرسازی فارس در سفر به شهرستان داراب، اضافه کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی با اعتباری بالغ بر ۲ هزار میلیارد ریال در داراب در حال ساخت است.

او، اظهار کرد: محور اصلی فسا-داراب-بندرعباس در سه کارگاه فعال است و پنج گروه خاک ریزی ، خاک برداری و عملیات راه سازی مشغول فعالیت هستند.

زاهدی،گفت: محورهایی که در حال راه سازی هستیم همه از شلوغ ترین و پرحادثه ترین نقاط شهرستان داراب هستند که یکی از آن ها کمربند جنوبی داراب و دیگری جاده اصلی سه راهی دولت آباد تا کارخانه سیمان ۱۳ کیلومتر است و درحال حاضر ۶ کیلومتر آن قیرپاشی شده و آماده آسفالت است و مابقی در صورت تامین قیر مورد نیاز به زودی پایان می یابد.

مدیر کل راه و شهرسازی فارس فعال بودن طرح بزرگراه محور قدیم فسا – داراب را یادآور شد.

شهرستان داراب در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرق شیراز واقع شده است.

هیات دولت در جلسه  ۲۲ آبان‌ماه ۹۸، با دایر نمودن فرمانداری ویژه در شهرستان داراب واقع در استان فارس نیز موافقت کرد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.