تپه قلعه خندان گلستان نیازمند اعتبارات استانی و ملی

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان گرگان گفت: تپه قلعه خندان نیازمند اعتبارات ویژه استانی و ملی برای کاوش و مطالعه است.

جاوید ایمانیان سرپرست اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری شهرستان گرگان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: تپه قلعه خندان یکی از تپه‌های مهم تاریخی در شهر گرگان است که سال ۹۷ مطالعات ژئوفیزیک با اعتبار استانی بر روی آن انجام شده است.

او افزود: ما برای این تپه تاریخی یک ردیف اعتبار بازکرده ایم که هرساله اعتباری را برای کاوش و تحقیقات از منابع استانی دریافت کنیم که این اتفاق رخ نداده و مطالعات متوقف شده است.

سرپرست اداره میراث فرهنگی شهرستان گرگان گفت: تپه قلعه خندان نیازمند مطالعات گسترده و قوی است به شرطی که اعتبارات استانی و ملی آن تامین شود.

ایمانیان افزود: تپه باستانی تورنگ تپه و قلعه خندان نیازمند توجه ویژه مسئولان استانی هستند و پژوهش‌های جدید برروی آن‌ها انجام شود.

تپه قلعه خندان مربوط به دوره ساسانیان و دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و در گرگان، میدان مازندران، جبهه جنوبی خیابان عدالت واقع شده است. تپه قلعه خندان در تاریخ ۲۰ بهمن ۱۳۶۴ با شمارهٔ ثبت ۱۷۰۱ به عنوان یکی ازآثار ملی ایران به ثبت رسیده است. آن طور که در اسناد تاریخی بیان گردیده تپه‌ی مذکور در دوره‌ی باستان، قلعه‌ای تدافعی بوده که ۱۲ برجک دیده بانی پیرامون آن را احاطه می‌کرده است و در عصر اشکانیان، آکروپل استرآباد بر روی آن قرار داشته است.

انتهای پیام/ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.