رئیس کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا:

فرق ویروس کرونا در قدرت تکثیر آن است

ملک‌زاده گفت: ویروس کرونا در بدن انسان بین ۳ تا ۹ برابر نسبت به ویروس‌های گذشته بیشتر تکثیر می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا ملک زاده رئیس کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا اظهار کرد: ویروس کرونا تغییرات بسیار زیادی کرده که یکی از آن‌ها رخ دادن جهش در ویروس است.

او افزود: جهش برای اولین بار در ایتالیا اتفاق افتاد، مقایسه ویروس ایتالیا با ووهان نشان می‌دهد که این تغییر ابتدا در ایتالیا و سپس در اروپا رخ داد. در حال حاضر طبق بررسی‌های گوناگون، در سراسر دنیا ویروس کرونا بسیار جهش یافته شده است.

ملک زاده تصریح کرد: فرق ویروس کرونا در زیاد بودن قدرت تکثیر آن است، یعنی در بدن انسان بین ۳ تا ۹ برابر نسبت به ویروس‌های گذشته بیشتر تکثیر می‌شود. رعایت بیشتر نکات بهداشتی از توصیه‌هایی است که لازم است مردم بیشتر به آن‌ها اهمیت دهند؛ چراکه تکثیر آن باعث ماندگاری بیشتر و انتقال پخش تعداد بیشتری از ویروس شود.

ابتلای تنها ۳۰۰ نفر به ویروس کرونا در کشور هم‌مرز با چین به علت رعایت نکات بهداشتی

رئیس کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا ادامه داد: کشور ویتنام هم‌مرز با چین است، اما تنها ۳۰۰ نفر در آن کشور به ویروس مبتلا شده‌اند و حتی یک نفر هم فوت نکرده و این موضوع به این علت است که مردم آن کشور همه نکات بهداشتی را به صورت جدی رعایت کرده‌اند.

ملک‌زاده اظهار کرد: رعایت ۴ دستور العمل بهداشتی از قبیل استفاده از ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی دست‌ها و حاضر نشدن در اجتماعات باعث کاهش احتمال ابتلا به ویروس کرونا می‌شود، بخش عظیمی از آنچه که در ایران اتفاق می‌افتد به علت تعطیل نکردن اجتماعی است که باید تعطیل می‌شدند، اما نشدند.

او گفت: یکی از نکات مهم ویروس کرونا در دنیا این است که در افراد ناقل بدون علامت غلظت بیشتری دارد و در مدت زمان طولانی مدتی نسبت به افراد بیمار باقی خواهد ماند؛ ۸۵ درصد افراد مبتلا به کرونا همانند بیماران سرماخورده هستند و از بیماری خود مطلع نمی‌شوند؛ بنابراین انتقال بیماری از سوی این افراد بیش از بیمارانی است که در بیمارستان حاضر می‌شوند.

رئیس کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از افراد ویروس کرونا را جدی نگرفته‌اند، اما باید دانست که رعایت نکردن آن باعث افزایش تلفات ناشی از ویروس کرونا می‌شود.

ملک‌زاده اضافه کرد: افرادی که به ویروس کرونا بدون علامت جدی مبتلا می‌شوند نباید نگرانی زیادی به خود راه دهند؛ چراکه در اکثر افراد این بیماری بدون علامت است.

او درباره ابتلای مجدد بهبودیافتگان به ویروس کرونا گفت: بر اساس بررسی‌هایی که در تمام دنیا به ترتیب در چین، اروپا و آمریکا در خصوص ابتلای مجدد بهبودیافتگان به ویروس کرونا انجام شده است، تا این لحظه هنوز این مورد ثابت نشده است و تمام موارد گزارش شده افرادی بوده‌اند که بیماری را به مدت طولانی گرفته‌اند؛ بنابراین به احتمال زیاد این ویروس همانند ویروس‌های قبلی باعث ایمنی بدن افراد می‌شود.

رئیس کمیته علمی ستاد مبارزه با کرونا با اشاره به انتقال ویروس کرونا از طریق مواد غذایی اظهار کرد: ویروس کرونا از طریق مواد غذایی هم منتقل می‌شود، اما احتمال ابتلای آن به مراتب کمتر از تنفس است. برخی موارد کرونا با دل درد و اسهال شروع می‌شود و خوشبختانه اکثر این افراد مشکلی پیدا نکرده است و خودبه‌خود خوب می‌شوند.

علت اصلی جهش ویروس کرونا عدم رعایت نکات بهداشتی است

بیشتر افراد مبتلا به کرونا نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند

ملک‌زاده ادامه داد: بیشتر افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند نیازی به بستری شدن ندارند و برای اینکه ظرفیت بیمارستان برای افراد بدحال‌تر امکانات داشته باشد، لازم است تا افرادی که بیماری آن‌ها خفیف است در خانه بمانند و استراحت کنند تا بهبود یابند و به داروی خاصی جز مسکن احتیاج ندارند.

او گفت: تست و سی‌تی اسکن در اکثر افرادی که علائم کرونا را دارند، نیازی نیست، اما اگر فردی تب یا سرفه زیادی داشت و کارش به بستری شدن کشید باید این روش را انجام دهد. تعداد زیادی از افراد بدون هیچ علامتی به کرونا مبتلا می‌شوند و نباید نگران این موضوع بود؛ چراکه این بیماری در اکثر موارد بسیار ملایم است و تمام می‌شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۳ شهريور ۱۳۹۹
زرد پوستان راه معالجه بیماری را می دانندو الا مبتلا نشدنشان و دلایلش یک انشا بچگانهاست
آخرین اخبار