رئیس اتاق بازرگانی ایران:

نگران ریزش ظرفیت‌های اشتغال در صنعت گردشگری هستیم

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: صنعت گردشگری، بیشترین خسارت را از شیوع کرونا متحمل شد و امروز باید تلاش کنیم تا از ریزش اشتغال در این بخش، با ارائه تسهیلات و حمایت‌های ویژه، جلوگیری به عمل آید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی ایران در هفتاد و ششمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در محل استانداری، به تبعات بحران ناشی از شیوع کرونا برای کسب و کار‌ها اشاره کرد و گفت: بخش مهمی از اقتصاد این استان بر ظرفیت‌های صنعت گردشگری اتکا دارد و همین امر ضرورت چاره‌اندیشی موثر و همراهی سازمان‌های متولی، برای جبران خسارات وارده به این بخش را دوچندان می‌کند.

او افزود: حمایت‌هایی که از این صنعت انجام می‌گیرد، باید با رویکرد حفظ سرمایه‌های آن و به ویژه حراست از اشتغال موجود در این بخش باشد. نگرانی جدی ما نیز از دست رفتن ظرفیت‌های این بخش است.

این عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور با اشاره به پیگیری و بررسی موضوعات حوزه گردشگری توسط دبیرخانه شورای گفتگوی استان، ادامه داد: پیشنهاداتی از سوی این شورا و بخش خصوصی برای کمک به صنعت گردشگری خراسان رضوی ارائه شده که کارآمدی آن را دارد تا در سطح ملی نیز مطرح و با موافقت نهاد‌های متولی، اجرایی شود.
 

گردشگری و حقوق بیمه بیکاری

لبافی با اشاره به میزان حقوق بیمه بیکاری پرداخت شده در سه ماه اخیر برای کارگران بیکار شده بخش گردشگری، بیان کرد: بیمه بیکاری یک نوع حمایت تلقی می‌شود که براساس قانون تامین اجتماعی اتفاق می‌افتد؛ براین‌اساس، کارگرانی که بدون میل و اراده بیکار می‌شوند بین ۶ تا ۵۰ ماه مورد حمایت قرار می‌گیرند و طبق قانون ۵۵ تا ۸۰ درصد آخرین حقوق آن‌ها با رعایت حداقل مزد باید به ایشان پرداخت شود، اما در پرداختی‌های بیمه بیکاری اسفند تا اردیبهشت نیز حداقل ۵۵ درصد و حداکثر ۸۰ درصد بدون رعایت حداقل مزد اجرایی شد.

او تصریح کرد: البته براساس تصمیمات ابلاغی ستاد مقابله با کرونا کشور، این بیکاران از خردادماه مشمول قانون بیمه بیکاری می‌شوند و حداقل‌ها در این رابطه رعایت می‌گردد.

بیشتر بخوانید:


رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: در این میان، مشکل این است که اگر افراد بعد از آن سه ماه مشمول بیمه بیکاری شوند، ماه‌های اسفند تا اردیبهشت نیز جزو سابقه پرداختی‌های آنان قلمداد می‌گردد. این دو موضوع تناقض دارد. در واقع اگر افراد مشمول به شمار می‌روند، باید حداقل مزد رعایت می‌شد.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.