اقتصاد خراسان رضوی با کشاورزی نفس می کشد

بخش کشاورزی خراسان رضوی به عنوان یکی از پایه‌های اقتصادی و حیاتی خطه خراسان رضوی محسوب می‌شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، بخش کشاورزی خراسان رضوی با سهم ۴۰ درصدی از کل ارزش تولید ناخالص این استان به عنوان یکی از پایه‌های اقتصادی و حیاتی خطه خراسان رضوی محسوب می‌شود که هر سال در بخش‌های زراعی، دامی و باغی نه تنها رشد و افزایش بهره‌وری را تجربه می‌کند بلکه سهم بسیار در تامین و تولید محصولات مورد نیاز سایر استان‌ها نیز دارد.

رتبه اول کشور در تولید زیره و مقام نخست در تولید گوشت قرمز، رتبه دوم در تولید تخم مرغ، مقام سوم در تولید شیر و مقام چهارم در تولید گوشت مرغ نشان از جایگاه این استان در حوزه کشاورزی و دام و طیور است و ظرفیت هایی، چون ۱۵.۸ میلیون واحد دامی و تولید سالانه بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن محصول در حوزه دام و طیور و رتبه برتر کشور در این بخش تنها بخش‌هایی از ظرفیت‌های این استان در حوزه کشاورزی و دامپروری است.
 
کشاورزی پایه ی اقتصادی و حیاتی خطه خراسان رضوی

همچنین این استان دارای یک میلیون هکتار سطح زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی آبی و دیم با هشت میلیون تن انواع محصولات است. این استان مقام اول کشور در تولید زعفران، رتبه دوم در تولید پسته، رتبه سوم در تولید انار و مقام چهارم کشور در تولید انگور را در اختیار دارد.

خراسان رضوی با ۸.۱ درصد جمعیت کشور ۶ میلیون و ۴۳۴ هزار و ۵۰۱ نفر جمعیت در قالب ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۹۱۶ خانوار دارد که یک میلیون و ۷۳۳ هزار نفر از این جمعیت در روستا‌های استان سکونت دارند.

خراسان رضوی جزو استان های برتر کشور در تولیدات دامی

مجید جعفری معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز با بیان این که این استان در حوزه تولیدات و فراورده‌های دام و طیور جزو استان‌های برتر کشور است، گفت: سالانه بیش از یک میلیون و ۱۴۰ هزار تن شیر در این استان تولید می‌شود.

او با بیان این که این استان با تولید حدود ۸۳ هزار تن تولید گوشت قرمز رتبه نخست کشور را در این زمینه دارد، افزود: این استان در حوزه تولید گوشت مرغ با ۱۸۳ هزار تن تولید، رتبه پنجم کشور و در حوزه تولید تخم مرغ با ۱۴۵ هزار و ۷۰۰ تن تولید رتبه دوم کشور را دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی خراسان رضوی ادامه داد: در تولید پیله‌تر ابریشم نیز خراسان رضوی با تولید ۳۳۵ تن پیله‌تر رتبه دوم کشور بعد از گیلان را دارد.

جعفری با اشاره به اهمیت خوراک دام در زمینه تولید گفت: این استان در این رابطه نیز با تولید یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن خوراک دام در سال گذشته، رتبه نخست تولید در این بخش را از آن خود کرد.
 

وجود ۶۹۲ شرکت تعاونی روستایی در خراسان رضوی

 
ایرج ناصری ‌مقدم مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی نیز گفت: حمایت، ارائه خدمات و تقویت تشکل‌ها و تعاونی‌های روستایی کشاورزان از مهمترین اهداف مورد پیگیری در قالب وظایف تعریف شده برای این سازمان است.

او افزود: در این جهت حمایت و تشویق تشکیل شرکت‌های تعاونی روستایی و اتحادیه‌های مختلف برای تولیدکنندگان بخش کشاورزی و نیز خرید توافقی، حمایتی و تضمینی از جمله سیاست‌های اولویت‌دار خدمت رسانی است.
 

بیشتربخوانید


مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی ادامه داد: به همین منظور خراسان رضوی با ۶۹۲ شرکت تعاونی روستایی با بیش از ۱۲۸ هزار عضو از این حیث رتبه نخست را در کشور داراست.

 ناصری ‌مقدم با بیان اینکه این شمار تشکل‌های تعاونی نشان از حجم بالای تولید و فعالیت در بخش کشاورزی این استان دارد، بیان کرد: یک چهارم اراضی با خاک خوب استان در دست تعاونی‌های تولید روستایی خراسان رضوی می‌باشد که معادل حدود ۳۰۰ هزار هکتار است.

او  با اشاره به خدمات حمایتی از روستائیان و کشاورزان این استان در قالب‌های مختلف، تصریح کرد: دبه همین منظور سال گذشته ۱۱۲ هزار تن گندم، ۶ هزار تن کلزا، ۴۲ هزار تن گوجه فرنگی، حدود ۶۹ تن زعفران و ۶۹۸ هزار تن سایر محصولات از جمله پسته، کشمش، زیره و جو در سه قالب خرید تضمینی، توافقی و حمایتی از کشاورزان خریداری شد تا از آنان حمایت شود.


تولید بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در خراسان رضوی

 
محمدرضا اورانی رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بخش کشاورزی این استان به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین بخش تولیدی کشور با برخورداری از ظرفیت‌ها وتوانمندی‌های وسیع حدود یک میلیون هکتار سطح زیرکشت انواع محصولات زراعی و باغی دارد.

او افزود: برآورد تولید محصولات زراعی و باغی استان نیز بیش از پنج میلیون و ۹۰۲ هزار تن است که از این مقدار بیش از چهار میلیون و ۸۲۸ هزار تن محصولات زراعی و حدود یک میلیون و ۷۳ هزار تن محصولات باغی است و بر اساس همین اطلاعات تولید محصولات زراعی و باغی استان رشد چهار درصدی دارد.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: این استان دارای بیش از ۱۴ میلیون واحد دامی است و با این تعداد، رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

اورانی با اشاره به اینکه ارزش ناخالص اقتصادی استان در سال گذشته بیش از ۳۳۰ هزار و ۱۵۲ میلیارد ریال و دارای نقش تعیین کننده در کشور بود، بیان کرد: بیشترین سهم ارزش ناخالص تولید در زیر بخش تولیدات باغی است که ۴۲ درصد کل ارزش تولیدات استان را دارد و بعد از آن فرآورده‌های دامی استان است که بیش از ۳۸ درصد ارزش ناخالص تولید استان را دارا می‌باشد.
 
کشاورزی پایه ی اقتصادی و حیاتی خطه خراسان رضوی

او تصریح کرد: در مجموع خراسان رضوی با تولید بیش از هفت میلیون تن تولید انواع محصولات زراعی، باغی، دامی و آبزیان با ارزش ناخالص اقتصادی بیش از ۳۳۰ هزار میلیارد ریال جایگاه تعیین کننده‌ای در اقتصاد ملی و استان دارد و نقش مهمی در تامین نیاز‌های حیاتی جامعه، امنیت غذایی، تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع و ایجاد اشتغال ایفا کرده است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: برآورد سطح زیرکشت اراضی زراعی و باغی خراسان رضوی حدود یک میلیون هکتار است که از این مقدار بیش از ۶۲۷ هزار هکتار زراعی و حدود ۳۶۲ هزار هکتار باغی است و بر اساس آمار تخمینی، این استان در مقایسه با سال زراعی گذشته افزایش ۲۱ درصدی سطح زیر کشت دارد.

تولید ۳۱۰ تن زعفران در خراسان رضوی

نقیبی مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه میزان تولید زعفران در این استان طی سال گذشته به ۳۱۰ تن رسید، گفت: طبق بررسی‌های انجام شده به صورت میانگین ۲۰ درصد محصول زعفران بر اثر خسارت ناشی از شرایط آب و هوایی از بین رفته است از این رو این میزان برداشت، معادل سال ۹۷ است و افزایش چندانی نداشته است.

او افزود: سطح زیرکشت زعفران در خراسان رضوی هم حدود ۹۰ هزار هکتار بود که به رغم پیش‌بینی افزایش عملکرد تا ۳۵۰ تن محصول، این میزان برداشت به دلایل مختلف محقق نشد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: در مجموع ۱۴۴ هزار بهره بردار در حوزه کشت زعفران در این استان فعالیت دارند و به ازای هر هکتار سطح زیر کشت زعفران ۲۰۰ نفرروز اشتغال و یک فرصت شغلی دایم ایجاد می‌شود.
 
کشاورزی پایه ی اقتصادی و حیاتی خطه خراسان رضوی

نقیبی بیان کرد : پارسال حدود ۲۵۰ تن زعفران این استان به ارزش ۳۵۵ میلیون دلار به کشور‌های مختلف صادر شد.

او با اشاره به افزایش صادرات زعفران در سال گذشته، تصریح کرد: در سال ۹۶ حدود ۲۲۱ تن زعفران به ارزش ۳۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار به خارج از کشور صادر شد.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی تاکید کرد: پارسال ۳۱۰ تن زعفران از ۸۶ هزار و ۴۰۰ هکتار مزرعه در خراسان رضوی برداشت شد.
 
انتهای پیام//ف.س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.