ناکافی بودن مدارک آمریکا در اتهام‌زنی به مدیر هوآوی

مدارک جدید ارائه شده در دادگاه کانادا بیانگر آن است که شواهد کافی علیه «وانژو منگ» در قضیه نقض تحریم‌های ایران از سوی هوآوی وجود ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شینهوآ، روز گذشته مدارکی از سوی «وانژو منگ» دختر بنیانگذار و یکی از مدیران ارشد شرکت فناوری «هوآوی»، به دادگاه ارائه شده است که بیانگر کافی نبودن شواهد بر متهم بودن او و بازداشتش است.

ماه دسامبر (آذر) سال گذشته کانادا بنا به درخواست مقامات آمریکایی «وانژو منگ» را به اتهام نقض تحریم‌های ایران در ونکوور دستگیر کرد.

بنا بر اعلام دادگاه، مدارک حالِ حاضر علیه او براساس پاورپوینت ارائه شده درباره دیدار و گفتگوی وانژو با «آلن توماس» یک بانکدار HSBC در هنگ کنگ، بوده است.

این پاورپوینت بخش اصلی شواهد ارائه شده آمریکا در حمایت از اتهام واهی علیه وانژو منگ است. آمریکا مدعی است او با گمراه کردن بانک «اچ. اس. بی. سی»، با یک شرکت وابسته به ایران به نام اسکای کام (Skycom) معامله دلاری کرده است اینگونه معاملات باعث می شود که این بانک تحت قوانین و تحریم‌های وضع شده از سوی واشنگتن علیه ایران جریمه شود.

شواهد جدیدِ ارائه شده از او به دادگاه بیانگر آن است که آمریکا در مدارک ارائه شده به کانادا بخش‌های بسیاری از صحبت‌های وانژو را به انتخاب خود حذف کرده است.

وکلای وانژو منگ اعلام کردند به نسخه‌ای از آن پاور پوینت دست یافته اند که نشان می دهد اسلایدهای شماره ۶ و ۱۶ آن حذف شده است. مضمون این اسلایدها این است که شرکت اسکای کام به عنوان شریک تجاری هوآوی در زمینه فروش و خدمات با ایران همکاری می کند و هوآوی فعالیت های تجاری عادی را در ایران انجام می دهد.

در بخشی از صحبت‌های حذف شده از دختر بنیانگذار هوآوی مطرح شده که این شرکت به تسهیل ارائه خدمات به ایران خواهد پرداخت، اما به گونه‌ای که نقض قوانین و مقررات وضع شده از سوی آمریکا نباشد.

همچنین این وکلا ایمیل‌هایی میان هوآوی و HSBC را به عنوان مدرک ارائه دادند که نشان می‌دهد در اوایل سال ۲۰۱۱، تعدادی از معاونان و مدیران ارشد HSBC از رابطه هوآوی و اسکای کام اطلاع داشتند.

همچنین در زمان انجام این گفتگو میان این دو وانژو پیش از آن از مقام خود کناره‌گیری کرده و توماس نیز تمام سهام خود را فروخته بوده است.

وکیل وانژو در دادگاه روز گذشته به حمایت از او بیان کرد این رفتار آمریکا و حذف کردن بخشی از صحبت‌های دختر بیانگذار هوآوی نشان دهنده تمایل این کشور به ایجاد سوءتفاهم و رساندن «مدارک گمراه‌کننده» به کاناداست.

البته آمریکا هم برای اثبات صحبت‌هایش مدارکی ارائه کرد تا نشان دهد تنها «کارمندان تازه‌کار» هوآوی از مسائل مطرح شده آگاه بوده‌اند.

زمان بازداشت وانژو در سال گذشته مقام‌های قضایی در نیویورک شرکت هوآوی را به نقض تحریم‌های آمریکا متهم کرده‌اند. آن‌ها ادعا کرده‌اند این شرکت محصولات آمریکایی را به ایران و سایر کشور‌ها منتقل کرده است. چین در بیانیه‌ای این اقدام را محکوم کرده و خواستار آزادی وانژو منگ شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار