نماد شهر بادگیر‌ها مرمت می‌شود

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد از مرمت هشت بادگیر در محدوده بافت جهانی یزد خبرداد.

علی اصغر صمدیانی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، با اشاره به باز سازی و مرمت هشت بادگیر در محدوده بافت جهانی یزد، گفت: مرمت پشت بام، قفسه و ساق بادگیر از جمله اقدامات انجام شده در بهسازی نماد‌های تاریخی یزد است.

او با بیان اینکه فن آوری بادگیر در سال ۱۳۹۱ به شماره ۱۰۵۱ در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است، افزود: تمام این بادگیر‌ها با مصالح بومی خود از جمله خشت، کاهگل و غیره مرمت می‌شوند.

صمدیانی اظهار داشت: مرمت هشت بادگیر در محدوده بافت جهانی اوایل تیرماه آغاز شده و تا یک ماه آینده به پایان می‌رسد.

بادگیر با بهره گرفتن از شرایط محیطی، استفاده از خصوصیات شرایط جوی منطقه و بدون استفاده از هیچگونه انرژی اضافه همان کاری را انجام می‌دهد که دستگاه‌های خنک کننده امروزی در ساختمان‌ها انجام می‌دهند.

مردم ایران همیشه برای مقابله با سختی‌های طبیعت راه‌های بسیار هوشمندانه‌ای اختراع می‌کردند که بعد از گذشت صد‌ها سال هنوز کارایی خود را از دست نداده اند و حتی امروز هم قابل استفاده هستند.

یکی از این اختراعات بادگیر است که هنوز در جای جای شهر‌های کویری ایران به خصوص یزد دیده می‌شود و جزئی جدا نشدنی از چشم انداز‌های این شهر است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
ناشناس
۲۳:۱۶ ۰۴ مرداد ۱۳۹۹
تعمیر مکانهای تاریخی و قدیمی
یک نوع در آمد است
جذب توریست و زیبایی شهرها
و باعث. میشه ملت سروحال و شاد هم شوند
با یک تیر چند نشان
آخرین اخبار