باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

وقتی مرغ دولت یک پا دارد/ چرا قوه مجریه اصرار به تشکیل دو وزارتخانه جدید دارد؟

در بحبوحه تفکیک و کوچک سازی دولت هنوز گره جدایی وزارت بازرگانی از صمت باز نشده و دولت فربه‌تر از قبل شده است.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سال‌ها از وعده‌های خوش آب و رنگ دولت تدبیر و امید می‌گذرد. یکی از آن وعده‌های عملیاتی نشده که طی سال‌های اخیر مشکلات متعددی را در کشور به وجود آورده، کوچک سازی دولت بود. قرار بود با کوچک سازی دولت، بخش قابل توجهی از بودجه کشور که صرف هزینه‌های جاری کشور می‌شود، به حداقل برسد و از مابه التفاوت آن در بخش‌های دیگر بکار گرفته شود.

سند چشم‌انداز ۲۰ساله، سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و تمام برنامه‌های توسعه کشور، همگی بر کوچک کردن دولت تاکید دارند. این موضوع در برنامه ششم توسعه به اوج رسیده به‌گونه‌ای که اصلی‌ترین اولویت در این برنامه، کوچک‌سازی دولت است و تا پایان این برنامه باید حجم دولت ۱۵ درصد کوچک‌تر شود.

کوچک نشدن کابینه دولت از جوانب مختلف، آسیب‌های جدی را به دنبال دارد. به دنبال گسترش وزارتخانه‌های دولت غالب منابع کشور توسط آن‌ها جذب شده و بخش خصوصی که معیشت و رفاه اجتماعی اکثریت جامعه با آن گره خورده است از بخش اعظم منابع کشور بی‌بهره شده و نمی‌تواند رشد کند.

برخی از کارشناسان بر این باورند که از مشکلات بزرگ شدن کابینه دولت که بخش خصوصی و عموم مردم را نشانه می‌رود، کاهش کیفیت خدمات دولت، تداخل وظایف، موازی‌کاری و کاهش نظارت رخ می‌دهد که همگی در نهایت منجر به کاهش کیفیت خدمات دریافتی توسط آحاد ملت می‌شود.

وقتی مرغ دولت یک پا دارد/ چرا قوه مجریه اصرار به تشکیل دو وزارتخانه جدید دارد؟

اما برخی از مقامات دولتی نظر دیگری دارند؛ حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور بر این باور است که تشکیل وزارت بازرگانی به نفع مردم خواهد بود.

اما سید حسین سلیمی نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران معتقد است که با توجه به افزایش نقدینگی و تورم، کوچک سازی کابینه دولت و خصوصی سازی بهترین اقدام برای جذب و کاهش نقدینگی و توقف روند روبه رشد تورم است.

سرانجام نامعلوم پرونده تشکیل وزارتخانه بازرگانی

در مجلس دهم طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی تصویب شد، اما این مصوبه برای تأیید نهایی به شورای نگهبان رفت که این شورا، ایرادات اساسی به آن گرفت. ایرادات اساسی که مغایرت با سیاست‌های کلی نظام اداری را در بر داشت و همین دلیلی شد تا این مصوبه برای رفع ایرادات به مجلس برگردد.

کمیسیون اجتماعی مجلس هم ایراد شورای نگهبان را اصلاح کرد اما اصلاحیه این کمیسیون در صحن مجلس رأی نیاورد و این پرونده در مجلس دهم مانده شد.

حال نوبت به مجلس یازدهم می‌رسد که باید این طرح در کمیسیون اجتماعی مجلس دوباره مورد بررسی و اصلاح قرار گرفته و به صحن ارجاع شود تا در آنجا بررسی و در صورت تایید، برای جلب اعتماد و گرفتن حکم تایید به شورای نگهبان برای بار دوم ارسال شود.

اکنون زمان تنگ است و همین بهانه‌ای است تا رئیس جمهور بتواند بی‌توجه به شعار‌ها و وعده‌های انتخاباتی‌اش، وزیر بازرگانی را معرفی کند. با توجه به اینکه مدت سه ماهه تعیین سرپرستی برای وزارت صمت در تاریخ ۲۱ مرداد به پایان می‌رسد، رئیس جمهور باید وزیر صمت را به مجلس معرفی کند و منتظر رفع اختلاف مجلس و شورای نگهبان درباره مصوبه تشکیل وزارت بازرگانی نماند. چرا که بررسی موضوع در مدت قانونی باقی مانده سرپرستی وزارت صمت مشکل است. اگر در آینده چنین موضوعی نهایی شود، رئیس جمهور می‌تواند وزیر دوم را معرفی کنند.

وقتی مرغ دولت یک پا دارد/ چرا قوه مجریه اصرار به تشکیل دو وزارتخانه جدید دارد؟

احمد امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان بر این باور است که طبق قانون رئیس جمهور اکنون باید یک وزیر را معرفی کند و طرح تشکیل وزارتخانه بازرگانی هنور تبدیل به قانون نشده است؛ بنابراین تا این طرح ابلاغ و تصویب شود از موعد مقرر (۲۲ مرداد) می‌گذرد؛ رئیس جمهور مکلف است وزیر صمت را طبق مهلت سه ماه قانونی به مجلس معرفی کند.


بیشتر بخوانید


او معتقد است که شورای نگهبان به یکی از تبصره‌های طرح تشکیل وزارت بازگانی ایراد وارد کرده است و مجلس دهم هم با این موضوع مخالفت کرده و به کمیسیون اجتماعی منتقل شده است و طبق قانون مجلس یازدهم می‌تواند این طرح را بررسی کند، اما این در حالی است که این طرح همچنان روی میز کمیسیون اجتماعی قرار دارد.

وقتی مرغ دولت یک پا دارد/ چرا قوه مجریه اصرار به تشکیل دو وزارتخانه جدید دارد؟

در این میان روحانی نظر دیگری دارد؛ او در چهارشنبه یکم مرداد امسال در جلسه هیئت دولت بیان کرد که مجلس دو وزارتخانه را تصویب کرده، یعنی وزارت بازرگانی را از وزارت صنعت جدا کرده است؛ مجلس دهم این کار را در اواخر دوره خود انجام داده و این به شورای نگهبان رفته و تصویب کرده است؛ یکی دو تا ابهام بوده که مجلس باید ابهام را رفع کند؛ بنابراین از نظر ما اینکه دو وزیر باید معرفی شود قانون است؛ مجلس شورای اسلامی تصویب و شورای نگهبان هم تایید کرده است؛ حالا یک جمله است که می‌خواهند این جمله را حذف یا اصلاح کنند، دیگر این مسئله داخلی بین شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی است.

رئیس جمهور با اعتقاد بر اینکه هر زمانی که مجلس شورای اسلامی این ایراد شورای نگهبان را رفع و قانون را به ما ابلاغ کند، دو وزیر را به مجلس شورای اسلامی معرفی می‌کنیم؛ بیان یک وزارتخانه قادر نیست که هم صنعت، هم معدن و هم بازرگانی را آن هم در شرایط تحریم و در این شرایط سختی که هستیم، بتواند اداره کند؛ البته ما از سال‌ها پیش متوجه این مسئله بودیم و پایان دولت یازدهم طرح دوفوریتی در این زمینه به مجلس دادیم و الان بیش از ۳ سال است که منتظر این مصوبه از سوی مجلس شورای اسلامی هستیم.

در اظهارات رئیس جمهور نه تنها کوچک کردن دولت جایی ندارد بلکه فربه کردن آن در دستور کار قرار گرفته است. این یعنی بودجه‌ای دو چندان برای تصمیماتی که خلاف وعده‌های رئیس جمهور است.

با وجود اینکه دولت سال پایانی خود را سپری می‌کند، باز هم نمی‌توان انتظار تحقق خیلی از وعده‌های سیاسی را داشت که در دولت یازدهم و دوازدهم به آن پرداخته شده بود گویا دولت مرغش یک پا دارد و برای خارج کردن وزارت صمت از کما در پی تشکیل وزارت بازرگانی است و این تنها یک معنی دارد؛ تحمیل هزینه‌های کلانی که دولت به بودجه و بیت المال وارد می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۳ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
دولت دروغگوه
Canada
ناشناس
۲۳:۲۹ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
باعث لیست واردات وصادارات در سایتی باشد
شفاف سازی شود
همین واردات باعث زمین خوردن تولید کنتدگان داخلی شده
یا صادرات بدون در نظر گرفتن سهم استفاده داخلی ملت
باعث گرانی اجناس شده
دولت روحانی هم در کما رفته یا خودش را به کما زده
Canada
ناشناس
۲۳:۲۶ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
حتما داماد و عروسی به خانواده شون اضافه شده
و برای بوجود اوردن پست و مقام برایشان
میخواهند دو وزارتخانه باشند
این دولت فقط منافع خوذشون را در نظر میگیرند و
بس
اگرنه فساد اقتصادی به اینجا نمیرسید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
از قدیم گفتن یه نادان سنگی میندازه ته چاه صدتا آدم دانا نمیتونن درش بیارن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
من از این دولت نفرت دارم

ولی در این مورد با این دولت موافقم و حتی به نظر من اگر محل موافقت نکرد باید برای آن رفراندوم برگزار بشه
وقتی واردات و صادرات و تولید دست یک نفر باشد باید فاتحه ملت خوانده شود

اگر واردات دست وزارت صنعت نبود الان انحصار مافیای بنجل سازان و بازار انحصار و یکطرفه را نداشتیم که زندگی مردم را جهنم کنه

واقعیت را باید قبول کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
میخوان دوتا کنند تا هرچی که تا حالا خوردن و بردن و رشوه دادن و گرفتن و اختلاس کردن مدارکش از بین بره و کسی نفهمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۹ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
بنده 25 سال هست در همین اداره مشغولم بنظرم تنها حرف خوبی که دولت زده همین جداسازی هست.
مگر می شود یک وزارتخانه خودش حمایت کننده باشد.نظارت کننده باشد وجریمه هم بکند
تمام این گرانفروشی که می بینید بخاطراینست که رئیس سازمان یااداره نمی گذارند با واحدهای تولیدی برخورد شود.
بعنوان مثال شرکتهای خودرو سازی.کارخانجات لبنیات و....
چون بخاطر ارتباطات آنها نمی شود برقیمتها کنترل کرد .
بهترین اقدام جداسازی هست .تعداد نیروها کم است ماموریته زیاد
نماینده های عزیز خوب توجه کنید اینها که می گویند وزارت رانت تشکیل میشود از ماجرا خبر ندارند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۳ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
جهش واردات باعث شکستن کمر تولید کننده داخلی شده میشود و خواهد شد رانت در واردات است تا خرج انتخابات شود
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۶:۵۸ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
گویا تشکیل وزارت بازرگانی (وزارت واردات) از وعده های انتخاباتی آقای روحانی هست ک به یه عده قول دادن.. که با جهش واردات باعث شکستن کمر تولید کننده داخلی میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۵ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
تولید که به بنجل سازی و گران فروشی فوق نجومی تبدیل شود همان بهتر که نباشد

تولید منطق دارد نه مافیا
ما تولید صنعتی فاخر ، رقابت پذیر از نظر کیفیت و قیمت و صادرات محور نداشتیم
ولی در این تولید تولید مافیای زالوصفت بی هم چیز بسیار داشتیم
این که ما طی چهل سال و حتی میشه گفت شصت سال داشتیم تولید فاخر و صادراتی نبود بلکه تولید مافیا و بنجل ساز بوده
Iran (Islamic Republic of)
بسیجی
۱۶:۱۶ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
مشکل بزرگ کشور قاچاق که به تولید داخل لطمه وارد شده و دلال های بازار هستند و واردات کالای خارجی بی مصرف که ارز بر هستند و دولت می تواند با ممنوع شدن کالای خارجی به تولید داخل کمک کند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۸ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
مجلس منتظر است تا در دولت اصول گرای بعدی این طرح را تصویب کند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۶ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
من هم به عنوان یک هم وطن نظرم اینه که وزارت بازرگانی باید جدا باشه به قول ضرب المثل معروف با یک دست نمیشه دوتاهندوانه برداشت.
United States of America
ناشناس
۱۹:۱۲ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
شما لطفا دخالت نکن . مملکت قانون دارد دوست عزیز
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۲۱:۰۸ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
پس بهتره یک وزارت خانه جدید با نام وزارت دامداری هم تاسیس کنیم چرا که در وزارت کشاورزی هم نمی شود با یک دست دو هندوانه برداشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۹ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
حالا که یکی هستن معاونت جداگانه درست درمونی تشکیل بدن و کار کنن. این قرطی‌بازیها چیه؟جون می‌کنن و بجز خیانت‌و دزدی خبری نیست.
Iran (Islamic Republic of)
درود بر احمدی نژاد یار و حامی محرومان و مستضعفان
۲۲:۵۰ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
ترکیب وزارت صنعت و تجارت بجز مقداری که جهرم وزیر صنعت بود و پراید حتی مقدار کاهش قیمت داشت دیگر موفق نبود چه زمان غصنفری و چه در دولت های روحانی پس باید جدا شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
پشت پرده تشکیل این دو وزارتخانه احتمالا مافیاها و رانت هایی هستند که درصورت تشکیل این دو وزارتخانه بهتر می توانند به سودهای کلان برسند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
مافیای اصل بنجل سازان خودرو هستند که با جدا سازی دو وزارتخانه نونشون آجر میشه و این حقشونه چون سوی استفاده کردند از یکی شدن دو وزارت
Iran (Islamic Republic of)
جعفری
۱۳:۰۶ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
تلاش دولت برای تشکیل دو ئزارت خونه تلاش در نفس ها وسالهای آخر برای اشتغال عوامل و اقوام و دوستان خویش که در شرکتهای وزارت خونه مربوطه براشون شغلهایی چند ده میلیونی ایجاد کنند چون دولت اصلا فکر به قشر فقرا نکرد و فاصله طبقاتی با رانتهای دولاری دولت امید و صبر بی تدبیر زیاد تر شد بیکاران مثل ما از کجا میخورند؟ در دولت قلبی حداقل میگفت امام زمان خرج این ملت را میدهد اینها به اون هم اعتقاد ندارند پس نمیدانم کسی مثل من با 3تا بچه بیکار از کجا میخورند از کدام سازمان و بنیاد و ... ارتزاق میشوند من موندم
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۳:۰۴ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
دلیلش واضح است که مرغ دولت یک پا داره این است که دیگه پاسخگوی مشکلات موجود کسی نباشه
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۳:۰۴ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
دلیلش واضح است که مرغ دولت یک پا داره این است که دیگه پاسخگوی مشکلات موجود کسی نباشه
Iran (Islamic Republic of)
تذبیر
۱۲:۵۶ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
الان تمام کارها انجام شده ، فقط مانده یک وزارتخانه جدید تشکیل بشه...
فقط نمیدانم دولتی که کسری بودجه دارد ، چطور میخواهد یک وزارتخانه جدید بیاورد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۳ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
از جیب من و شما و با تورم
Germany
ناشناس
۱۲:۵۳ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
با ایجاد وزارتخانه جدید آقازاده هایی که تازه به سن قانونی رسیده اند به سر کار میروند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
این دیگه باید قوانین شفاف و روشن باشد و استخدام فقط و فقط رسمی و با آزمون ورود از طریق سازمان سنجش شکل بگیرد و فقه قضاییه برا روند ضابطه مند بودن آن تا جذب نیروها نظارت کامل داشته باشه

ترکیب این دو وزارت فقط در دوره جرمی موفق بود چون انسان سالمی بود احتمالا ولی از زمان غضنفری به بعد جز سو استفاد از این وضع چیزی دید نشد و مزیتی نداشت یا وزرا بی عرضه بودند یا سلامت اقتصادی نداشتند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
پست وزارت برای فامیل وابسته کم امده مجلس لطفا لطفا همکاری و 20تا 30وزارت خونه دیگه هم ایجاد کنه بیکار ها فامیل زیاد شدن
Iran (Islamic Republic of)
فوق لیسانس آمار
۲۳:۱۲ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
کمی کارشناسی حرف بزنید
آیا یکی دو وزارت در گرانی و تورم و افزایش قیمت لگن های ایران خودرو و سایپا تاثیر داشته و اگر تاثیر داشته چند درصد از تغییرات توسط یکی شدن دو وزارت تبیین می شود

من مطمئن در فاصله اطمینان ۹۵ درصد بخش عظیمی از تغییرات و افزایش تورم بواسطه یکی شدن دو وزارت تبیین می شود

یه فرض آماری یک آزمون آماری همه چیز را نشان می دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
مرغ دولت ما الحمدلله هشت پا دارد شک نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
خدایا به داد مردم برس .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۸ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
حتما میخوان مشکلات مردم را بیشتر از اینا حل کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
کِی سال ۱۴۰۰ می رسه تا از این بی تدبیری و ناامیدی نجات پیدا کنیم؟؟؟
United States of America
ناشناس
۱۹:۱۳ ۰۵ مرداد ۱۳۹۹
مگه 1400 چه خبره؟
آخرین اخبار