استقبال مسلمانان اروپا از بازگشایی مسجد ایاصوفیه

جمعیت مسلمانان اروپا از اقدام رئیس‌جمهور ترکیه در بازگشایی مسجد ایاصوفیه پس از ۸۶ سال استقبال کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، جمعیت مسلمانان اروپا از بازگشایی مسجد ایاصوفیه در استانبول ترکیه پس از ۸۶ سال و برگزاری نماز جمعه در این مسجد استقبال کردند.

آن‌ها ضمن تشکر از تصمیم رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در خصوص بازگشایی این مسجد، آن را پیشرفت بزرگی برای جهان اسلام قلمداد کردند.

وبیجا سسرویچ، موذن مسجد تاریخی «غازی خسروبیگ» در سارایوو، پایتخت بوسنی از این اقدام ترکیه تشکر کرد و آن را اقدامی در مسیر توسعه اسلام در جهان دانست. او گفت: نماز خواندن در آن مسجد واقعا فوق العاده بود.

بسیاری از مسلمانان بلژیک، اتریش و سوئد از این اقدام ترکیه تشکر کردند.

در تاریخ ۱۰ ژوئیه، یک دادگاه ترکیه حکم کابینه دولت ۱۹۳۴ را که مسجد ایاصوفیه را به موزه تبدیل کرده بود، ابطال و راه را برای استفاده از آن به عنوان یک مسجد هموار کرد.

نخستین نماز در ایاصوفیه جمعه گذشته پس از ۸۶ سال برگزار شد و حدود ۳۵۰ هزار نفر در نماز جمعه آن شرکت کردند. پیش از نماز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه آیاتی را از سوره فاتحه و سوره بقره تلاوت کرد.

ایاصوفیه جزء مکان‌های برتر گردشگری ترکیه برای بازدید کنندگان داخلی و خارجی است. در سال ۱۹۸۵، این مسجد به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. این مسجد تاریخی به مدت ۹۱۶ سال به عنوان کلیسا کاربرد داشت، ولی پس از فتح آن از سوی امپراتوری عثمانی بین سال‌های ۱۴۵۳ تا ۱۹۳۴ به مسجد تبدیل شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار