موردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در فارس گزارش نشده است

معاون سلامت اداره دامپزشکی فارس ،گفت: هیچ گونه گزارشی مبنی بر شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در فارس گزارش نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، منصور بستانیان معاون سلامت اداره دامپزشکی فارس با اشاره به شایعات مربوط به شیوع آنفلوانزای خوکی، بیان کرد: بر خلاف تصور عمومی آنفلوانزای خوکی ربطی به دام ندارد و بیماری انسانی محسوب می‌شود که تایید آن بر عهده دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان است.

او، در خصوص کشتار دام در استان فارس تصریح کرد: ۳۳ کشتارگاه با مجوز قانونی در سطح استان فعالیت می‌کنند که در تمامی این مراکز یک ناظر بهداشتی و یک ناظر شرعی بر ذبح اسلامی و بهداشتی دام نظارت دارند.

بستانیان، در خصوص گزارشات مردمی مبنی بر ذبح دام در حاشیه شهر و مراکز غیر مجاز، ادامه داد: هرجا تجمیع دام و دامداری‌ها وجود دارد امکان کشتار غیر مجاز نیز وجود دارد و بارها در خصوص مکان‌هایی مانند جاده صدرا و یا حاشیه کمربندی‌ها مواردی در خصوص کشتار دام گزارش شده است.

معاون سلامت اداره دامپزشکی فارس با اشاره به اینکه جمع آوری دام در سطح شهر بر عهده شهرداری ها است، افزود: در جلسات متعددی که با نمایندگان دستگاه قضائی و شهرداری داشتیم بر این امر تاکید شد، هر چند تاکنون این موارد را اداره دامپزشکی گزارش و به مسئولان قضائی ارجاع داده است.

او، با اشاره به نظارت‌ در خصوص کشتار بهداشتی و توزیع سالم گوشت به دست مصرف کنندگان، اضافه کرد: پس از ذبح دام، گوشت باید به مدت ۲۴ ساعت در یخچال با دمای ۱ تا ۴ درجه بالای صفر قرار گیرد تا گوشت پس از فعل و انفعالات انجام شده به واسطه سرما به صورت سالم‌تر و لذیذتر در اختیار مردم قرار گیرد.

بستانیان با بیان اینکه برخی از کشتارگاه‌ها از جمله کشتارگاه دام فارس در شیراز مجهز به سالن پیش سرد هستند، اظهار کرد: در این کشتارگاه‌ها دو سالن مجزا برای گاو و گوسفند وجود دارد که پس از ذبح دام، لاشه‌ها به مدت ۲۴ ساعت در این سال‌ها نگهداری و پس از آن در قصابی‌ها توزیع می‌شود.

او، با تاکید بر اینکه شهروندان باید از خرید گوشت در مراکز غیر مجاز پرهیز کنند، گفت: شهروندان باید برای اطمینان از کیفیت گوشت مصرفی به مهر کشتارگاه و تاریخ ذبح و  تگ متصل به لاشه دام توجه کنند.

معاون سلامت دامپزشکی فارس با اشاره به اینکه ۱۴ مرکز فعال در زمینه کشتار و توزیع گوشت مرغ در استان فعالیت می‌کنند، بیان کرد: گوشت مرغ مانند گوشت قرمز با نظارت ویژه به دست مصرف کننده می‌رسد.

او، در خصوص ارائه گزارشات مردمی در خصوص تخلف یا کشتار غیر مجاز تصریح کرد: عموم مردم می‌توانند شکایات و یا گزارشات خود را از طریق سامانه گویای ۱۵۱۲ اطلاع رسانی کنند.

منبع: مهر

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار