در جلسه کمیته فرهنگ و تمدن ایران بررسی شد؛

گنجاندن شاخص‌­های هنر و معماری در کتب درسی

موضوع گنجاندن شاخص‌­های هنر و معماری در کتب درسی در جلسه کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی بررسی شد.

به گزارش حوزه دانشگاهیگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، جلسه ۲۵۵ کمیته فرهنگ و تمدن ایران و اسلام شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه این سازمان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه محمدرضا شمس اردکانی، دبیر کمیته فرهنگ و تمدن طی سخنانی با اشاره به دستور جلسات مختلفی که در کمیته فرهنگ و تمدن در حال پیگیری است، گفت: برخی از دستور جلسات مانند شاخص­‌های تمدن نوین اسلامی و کارنامه کمیته فرهنگ و تمدن جلد ۲ در حال انجام است که برای پیشرفت در انجام کار، همت و تلاش مضاعف اعضای کمیته را می­‌طلبد.

او ضمن اشاره به فعالیت‌­های دفتر فرهنگ و تمدن اسلام و ایران دانشگاه آزاد افزود: این دفتر محل بسیار مناسبی است تا بتوانیم پایه­‌های حکمت بنیان علم را در آنجا به ظهور برسانیم.

در ادامه محمود گلابچی رئیس دانشگاه معماری و هنر‌های زیبای پردیس دانشگاه تهران ضمن گزارشی از «گنجاندن شاخص‌­های هنر و معماری در کتب درسی» اظهار کرد: شورای عالی آموزش و پرورش باید در بحث فرهنگ و تمدن قدامات بیشتری را جهت معرفی هنرمندان و معماران ایرانی انجام دهد.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به عملکرد شایسته وزارت آموزش و پرورش در گنجاندن مباحث فرهنگ و تمدن اسلام و ایران در بخش­هایی از کتب درسی افزود: آثار مختلف حوزه هنر، از نگارگری تا هنر‌های ایرانی – اسلامی، همچنین مباحث مربوط به معماری را می‌­توان در محتوای کتاب­‌های درسی اضافه کرد.

گلابچی ادامه داد: شورای عالی آموزش و پرورش باید در بحث فرهنگ و تمدن و همچنین در مباحث مربوط به آموزش­‌های عمومی و فرهنگ‌­سازی، اقدامات بیشتری را جهت معرفی هنرمندان و معماران ایرانی بعنوان بخشی از تمدن و فرهنگ این سرزمین، به دانش آموزان انجام دهد.

استاد دانشکده معماری پردیس هنر‌های زیبا دانشگاه تهران اضافه کرد: اقدامات کمیته فرهنگ و تمدن دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و همکاری این کمیته با شورای عالی آموزش و پرورش می‌­تواند در ارتقای محتوای کتاب­‌های درسی بخصوص در حوزه فرهنگ اسلامی و مخصوصاً در بعد معماری و هنر و شهرسازی کمک زیادی کند.

همچنین غلامحسین رحیمی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم طی سخنانی گفت: بنده با یکی از پژوهشگاه‌های وابسته به وزارت علوم صحبت کردم که یک کارگروهی تشکیل دهیم که موضوع فرهنگ و تمدن اسلام و ایران را از منظر علمی در آنجا بررسی کنند، با این هدف که ما مطالبی را استخراج کنیم که امکان ایجاد پیوند با مطالب علمی قدیمی فراهم شود و همچنین در سطح عموم قابل استفاده باشد.

او افزود: البته با توجه به کمبود نیروی انسانی کار بسیار سختی است، ولی ما تلاش می­‌کنیم تا مسیری گشوده شود که تبدیل به ساختار شود و وابسته به افراد نباشد و بتوانیم مثل یک وظیفه تشکیلاتی و نهادی دائم آن را پیگیری کنیم.

رحیمی ادامه داد: در بحث محتوای کتب درسی سه مقاله آماده وجود دارد که قابل اعمال در متن کتاب‌های درسی است: اول مقاله پدیده انتشار صوت، دوم موضوع اصل شناوری (اصل ارشمیدس) و سوم بحث حرکت و مکانیک و اصول حاکم بر حرکت که هر سه موضوع آماده برای ورود به کتاب­های درسی بوده و مستقیماً برای تألیف کنندگان کتب فیزیک قابل استفاده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار