مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان: 

در سال تحصیلی جدید برای دانشجویان کارنامه سلامت صادر می‌شود

صادقی گفت: در آغاز سال تحصیلی جدید برای همه دانشجویان شاغل به تحصیل و ورودی جدید کارنامه سلامت صادر می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منصوره السادات صادقی مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان، گفت: سلامت روانی اجتماعی دانشجویان محور اصلی فعالیت مراکز مشاوره دانشگاه‌ها است.

او با اشاره به صدور کارنامه سلامت روان از سال ۱۳۸۵ برای نو دانشجویان اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تاثیرات جسمی و روحی آن و همچنین ضرورت پایش سلامت دانشجویان در ارتباط با این ویروس، در آغاز سال تحصیلی جدید برای همه دانشجویان کارنامه سلامت صادر خواهد شد.

صادقی تاکید کرد: با صدور کارنامه سلامت دانشجویان نیازمند دریافت خدمات روانشناسی و مشاوره شناسایی شده و در طول سال تحصیلی به آنان خدمات مشاوره‌ای و بالینی ارائه می‌شود.

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در تشریح اقدامات این دفتر در سال ۹۸ گفت: ۱۸۰۶ روان شناس و مشاور در ۸۸۲ مرکز و شعبه دفاتر مشاوره در دانشگاه‌ها، خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها مشغول ارائه خدمات تخصصی به دانشجویان هستند که بیش از ۳۵ درصد این متخصصان دارای مدرک تحصیلی دکتری و کارشناسی ارشد در رشته‌های روان شناسی و مشاوره هستند.


بیشتر بخوانید


او با اشاره به تدوین طرح ملی ارتقای سلامت دانشجویان افزود: با اجرای طرح ملی ارتقای سلامت روانی اجتماعی دانشجویان انعقاد تفاهم نامه‌ها با وزارت کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر و همکاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام شد، حدود ۷۰۰ هزار نفرساعت آموزش دانشجویان، اساتید و کارکنان تحت آموزش قرار گرفتند.

صادقی اظهار کرد: در سال ۹۷ در مجموع ۶۰۰ هزار نفر ساعت کارگاه آموزشی برای دانشجویان برگزار شد که ۱۱۱ هزار نفر ساعت به بحث ازدواج و انتخاب همسر، ۹۰۰۰ نفر ساعت به آموزش مهارت‌های زندگی، ۱۰ هزار نفرساعت در زمینه پیشگیری از خودکشی، ۹هزار نفر ساعت ارتقا نشاط اجتماعی و مابقی به سایر موضوعات از جمله افزایش تاب آوری و ... اختصاص داشت.

صادقی افزود: ۷۰ هزار نفر ساعت آموزش نیز در سال ۹۸ ویژه متخصصان مراکز مشاوره دانشگاه‌ها برگزار شد.

مدیر کل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با تاکید بر حضور فعال این دفتر در برگزاری مناسبت‌های ملی و جهانی مرتبط با سلامت دانشجویان گفت: این دفتر با کمک مراکز مشاوره دانشجویی هزاران بروشور و کتابچه در زمینه‌های مختلف منتشر و به سایر دانشگاه‌ها ارسال کرده است.

صادقی با اشاره به رویکرد مراکز مشاوره دانشگاه‌ها به ارائه خدمات نوین ادامه داد: در سال ۹۸ تعداد ۹۹ میلیون پیامک اطلاع رسانی به دانشجویان ارسال شد و ۱۰ هزار مشاوره آنلاین و ۶۰۰۰ مشاوره تلفنی و ایمیلی به دانشجویان ارائه شد.

او تولید اپلکیشن‌های موبایلی را از دیگر اقدامات دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در سال ۹۸ نام برد و گفت: با رونمایی از اپلیکیشین‌های حال خوب من و سدا، ارائه خدمات غیر حضوری به دانشجویان شتاب گرفت.

مدیرکل دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان با اشاره به انجام طرح پژوهشی سیمای زندگی در سال‌های ۹۴ و ۹۵ و ۹۶ در دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: نتایج این طرح توسط تیم‌های تخصصی مورد تحلیل ثانویه قرار گرفته و در هر موضوع کتابچه‌ای شامل وضعیت و راهکار‌ها تهیه و به مسئولان ارائه خواهد شد.

او از تدوین برنامه جامع ارتقای سلامت روانی اجتماعی دانشجویان خبر داد و یادآوری کرد: در این برنامه، سه مولفه اثر محیط کلان، مداخلات فعلی ارتقای سلامت روانی اجتماعی دانشجویان و وضعیت شاخص‌های سلامت جسمی روانی و اجتماعی دانشجویان مورد تحلیل قرار گرفته و خروجی نهایی در برنامه ریزی لحاظ شده است.

صادقی در مورد اقدامات دفتر مشاوره و سلامت و مراکز مشاوره دانشجویی که از بهار ۹۹ تاکنون و با توجه به شرایط خاص دوره کرونا انجام شده است به برگزاری مسابقه کشوری ترم کرونایی، برگزاری کمپین بزرگ دانشجویی در خانه بمانیم، برگزاری مشاوره‌های آنلاین به دانشجویان و خانواده‌ها در بیش از ۱۰۰ دانشگاه، برگزاری حدود ۸۰ هزارنفرساعت کارگاه‌های کشوری افزایش بهداشت روانی اجتماعی در دانشجویان و بیش از ۲۰ هزارنفرساعت آموزش برای اساتید و کارکنان اشاره کرد.

او در پایان تاکید کرد: با توجه به شرایط پیش رو برنامه‌های دفتر مشاوره و سلامت و مراکز مشاوره دانشجویی به سمت استفاده بیشتر از فضای مجازی و ایجاد خلاقیت و تنوع در برنامه‌ها خواهد بود تا بتوان با استفاده از پتانسیل مراکز مشاوره دانشگاه‌ها حداکثر خدمات رسانی برای جامعه دانشگاهی فراهم آید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار