۱۰طرح تحقیقاتی شیلات سیستان و بلوچستان در حال انجام است

رییس مرکز تحقیقات شیلات آب‌های فراساحلی چابهار گفت: هم‌اینک ۱۰ طرح تحقیقاتی و ۲طرح ترویجی با اعتبار پژوهشی ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال توسط این مرکز تحقیقاتی در حال اجراست.

اشکان اژدریرییس مرکز تحقیقات شیلات آب‌های فراساحلی چابهار : این طرح‌ها در حوزه ارزیابی ذخایر آبزیان تجاری و سایر آبزیان بهره‌برداری نشده مانند خیار دریایی و برآورد میزان قابل برداشت (صید) از دریا، مطالعات بیولوژی ماهیان با ارزش تجاری، استخراج مواد با ارزش صنعتی و دارویی از ریز جلبک‌ها و ماکرو جلبک‌های دریایی  از جمله بتاکاروتن و آلژینات، معرفی پروبیوتیک و واکسن بومی به آبزی پروری کشور و پایش فنی مراکز تکثیر و پرورش میگو در منطقه توسط محققان این مرکز و با پشتیبانی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در حال اجراست.

اوافزود: عمده این طرح‌ها با تامین اعتبار از سوی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به منظور بالفعل کردن ظرفیت‌های منطقه مکران و ترویج یافته‌های تحقیقاتی انجام شده اجرایی می‌شود.

رییس مرکز تحقیقات شیلات آب‌های فراساحلی چابهار گفت: علاوه‌بر طرح‌های تحقیقاتی داخلی، با توجه به ذخایر مشترک با کشور‌های همسایه در آب‌های دریایی عمان بویژه در مورد آبزیانی مانند تن ماهیان و لابستر پیگیری و مکاتبات لازم جهت اجرای پروژه‌های مشترک با سازمان IOTC و کشور‌های عمان و پاکستان انجام شده و در دست اقدام است.

او بیان کرد: هم‌اینک ۱۵نفر به عنوان هیات علمی و محقق در این مرکز مشغول فعالیت هستند و تا کنون بیش‌از ۱۲۰ طرح تحقیقاتی و ۱۵پروژه دانشجویی را اجرا کرده است.

سیستان و بلوچستان به سبب گستردگی منابع آبی دارای ۲ اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان (آب‌های داخلی) مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آب‌های دریای عمان فعال است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار