کاهش اعتبارات، دغدغه حفاظت از پروژه‌های جنگل کاری جنوب کرمان

مدیر کل منابع طبیعی جنوب کرمان گفت: به دلیل کاهش اعتبارات امسال، مراقبت از پروژه‌های جنگل کاری به یکی از دغدغه‌های اصلی ما تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان،  حمزه احمدی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان امروز در جلسه شورای اداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان ویژه پنج شهرستان جنوبی که با حضور شکرالهی، نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی در مجلس شورای اسلامی در سالن اجتماعات زنده یاد مهندس بهبودی این اداره کل برگزار شد، به ارائه گزارشی از اقدامات این اداره کل در بخش‌های آبخیزداری، حفاظت و امور اراضی، فنی و... در پنج شهرستان پرداخت و گفت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری یک دستگاه حاکمیتی بوده که وظیفه حفاظت از انفال و بیت المال را برعهده دارد و ما تلاش می کنیم تا امانتدار خوبی برای نسل‌های آینده باشیم.

او افزود: از ۳ میلیون و ۶۶۵ هزار هکتار عرصه‌های منابع طبیعی منطقه جنوب کرمان، بیش از ۶۶ درصد آن در پنج شهرستان کهنوج، قلعه گنج، رودبارجنوب، منوجان و فاریاب قرار دارد که برای حفاظت از این عرصه‌ها، اقدامات موثری صورت گرفته است.

احمدی اجرای بند‌های سنگی ـ ملاتی، پروژه‌های بخش سیلاب و بانکت بندی را از اقدامات ویژه در حوزه آبخیزداری و آبخوان داری دانست و افزود: توزیع و نصب رایگان آبگرمکن های خورشیدی، تنور گازی، احداث کمربند حفاظتی، پیشگیری و مبارزه با آفات و بیماری‌های های جنگلی، اجرای پروژه‌های جنگل کاری، ذخیره نزولات آسمانی با احداث هلالی‌های آبگیر و تولید نهال از  اقدامات صورت گرفته اداره کل منابع طبیعی  جنوب کرمان طی پارسال است.

او بیان کرد: آبیاری و مراقبت از پروژه‌های جنگل کاری بین ۳ تا ۵ سال زمان نیاز دارد که متاسفانه به دلیل کاهش اعتبارات امسال، این موضوع به یکی از دغدغه‌های اصلی ما تبدیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان به مشکلات و کمبود تجهیزات و امکانات این اداره کل اشاره کرد و خواستار پیگیری و تصویب نمودار یگان حفاظت، ساماندهی نیرو‌های قراردادی، تخصیص اعتبارات لازم، راه اندازی و استقرار پایگاه هوایی اطفای حریق و استقرار شعبه ویژه رسیدگی به اعتراضات اثبات مالکیت در جنوب کرمان شد.

او با یادآوری رای شماره ۱۴۳۷ هئیت عمومی دیوان عدالت اداری بیان کرد: براساس این رای در اکثر مواقع، کسب رضایت یک مرتع دار برای سرمایه گذاران با چالش‌هایی مواجه بوده و از این حیث، فعالیت‌های عمومی و عمرانی و سرمایه گذاری منطقه به نحوی تحت تاثیر قرار گرفته؛ بنابراین به نظر می‌رسد این مشکل نیازمند بررسی و پیگیری بیشتر و همچنین رفع موانع در سطح ملی است.

منصور شکرالهی، نماینده مردم پنج شهرستان جنوبی در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که فرموده اند: فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود، گفت: منابع طبیعی متعلق به یک نهاد نیست؛ بلکه متعلق به همه مردم و نسل‌های آینده است و حفاظت از آن، اقدامی فرا دستگاهی است که برای حفاظت و بهره برداری اصولی و پایدار از آن باید دست به دست هم داد.

او با اشاره به لزوم احیای تالاب و مرتع بزرگ جازموریان بیان کرد: منابع طبیعی بستری برای رونق کشاورزی، دامداری، زراعت چوب، تولید گیاهان دارویی، خوراکی و زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری است که ضرورت حفاظت از آن را نشان می‌دهد.

شکر الهی ضمن قدردانی از تلاش‌های مجموعه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان، قول مساعد داد تا مشکلات و مسائل مطرح شده را در سطح ملی با جدیت پیگیری کند. 

 انتهای پیام / م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار